Browser weergave kleuren.

cve

Medewerker
Forumleiding
Ik gebruik normaal gesproken altijd Chrome browser voor alles, maar sinds kort bekijk ik youtube via de brave browser in verband met reclames in youtube.
Echter dit is niet mijn vraag, want dit werkt zoals ik gehoopt had.
De vraag is of het mogelijk is dat de ene browser de kleuren mooier kan weergeven als de andere? Ik vermoed dat niet kan, dat dit enkel door een beter scherm te hebben kan gebeuren, maar een browser die een betere kleurweergave weer geeft als een andere vind ik raar. Nu ik heb het meteen gemerkt, dus is het volgens mij wel merkbaar. Maar is dit technisch mogelijk dat de ene browser betere kleurweergave heeft als een andere browser?

kleuren bij regelen?
in de browser of op de laptop ergens?
Het viel me gewoon op dat ik bij brave browser mooiere kleuren te zien krijg als bij Chrome browser. Ligt volgens mij gewoon aan de browser, maar daar had ik tot op heden wel geen weet van dat de ene browser mooiere kleuren weer geeft als een andere.

ik zit uiteraard met beeldschermen, daar kan ik nog wat bij sleutelen ....
bij laptops zal dat moeilijker zijn of niet te doen zijn, bij de duurdere en recenter is dit wel mogelijk .... .
met een kleuren test kan je ook vuil (stof) op het scherm zien, dode pixels eventueel helderheid bij regelen.
niet echt veel bij een laptop.

Browsers gebaseerd op een andere engine gebruiken wrs een andere renderer.
Gezien Brave op Chromium gebouwd is wrs dezelfde renderer als Chrome, zou dus praktisch hetzelfde moeten zijn?
Of mss heeft Brave daar toch wat aan gesleuteld? Of een andere (twijfel) gebruikt?

Staat hardware acceleration in beide browsers hetzelfde ingesteld?
Zelfde voor light en dark mode?
Bij dark mode komen kleuren, door de eventuele donkere randen, vaak meer tot hun recht dan als er een lichter kader om zit.
Is er ook verschil bij volledig scherm? Daar heb je geen randen.

Laatst bewerkt:
Ik werk op beide browsers met donkere achtergrond, dat is bij beiden hetzelfde. Ik heb nergens aan gesleuteld, zowel Chrome als Brave downloaded van de officiële sites, de .exe laten lopen van beide en op donkere modus zetten was niet nodig, stonden beide meteen in donkere modus, denk dat dit komt omdat mijn laptop in dark theme staat. Ik ga dit dan als ik eens wat beter ben onderzoeken. Momenteel erg zwaar onder de pijnstillers wegens erge pijn in mijn schouders, rug en knieën tergelijk. Het is niet leuk op dit moment.

Terug
Bovenaan