Varia Waze

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Indien ik naar bvb Oostenrijk (+-800km) zou rijden met Waze als GPS navigatie, wat zou de invloed zijn voor mijn mobiel dataverbruik ?
 
Waze is in real time interactief met meldingen en aanpassingen voor verkeersdrukte, meldingen van andere gebruikers etc... dat maakt het verschil met Google Maps die dit enkel doet voor verkeersdrukte en met véél grotere intervallen.

Persoonlijk zou ik niet van BE naar AU rijden met van het vertrek tot aankomst Waze. Daarvoor kan Google Maps inderdaad volstaan.
 

Op weg: hoeveel data verbruiken Google Maps en Apple Maps?​

Als je externe afspraken hebt, gebruik je allicht online navigatie om vlot én tijdig bij je klanten of partners te geraken. De twee grote spelers, Google Maps en Apple maps, zitten ingebouwd in je gsm. We tikken ze dus vaak aan om de weg te berekenen. Het grote voordeel van die twee is, dat je de kaarten ook offline kan gebruiken. Maar aan gemak hangt een dataprijskaartje: Bij Google Maps is dat 0,73 MB per 20 minuten. Apple Maps doet nog straffer: de app verbruikt maar liefst 1,83 MB per 20 minuten.

Op weg: Waze verbruikt het minste data​

Waze staat al een tijdje bekend als alternatief voor de twee klassiekers als het op navigatie aankomt: Google Maps en Apple Maps. Ook wat dataverbruik betreft, biedt de app een light optie: per twintig minuten heeft de Waze gps slechts 0,23 MB nodig – één derde tot één achtste van de andere twee grootverbruikers!


P.S. Blijf met Waze, Google, Apple Maps en andere data verbruikende apparaten weg uit Zwitserland, Liechtenstein en andere niet EU Landen.
 
Mijn Garmin heeft mij ongeveer €99 gekost (éénmalige kost van +~ 5jaar geleden, fiscaal aftrekbaar voor zelfstandigen!).
Als je zoals ik regelmatig 'de baan doet', eigenlijk een zegen En SPOT - goedkoop! ( Vind ik, u niet?)
 
dit is wat coolblue over waze

Waze werkt net iets anders dan andere navigatie-apps. Routes plannen werkt op dezelfde manier, maar de verkeersinformatie wordt anders gegenereerd. Gebruikers van de app geven verkeerssituaties door, die jij vervolgens in de app ziet. Waze heeft geen internetverbinding meer nodig als je de route eenmaal gepland hebt. Zodra je de app afsluit, vergeet hij je route en heb je weer een internetverbinding nodig om een nieuwe route te plannen. Ook heb je zonder internetverbinding geen toegang tot de verkeersinformatie.
 

Waze staat al een tijdje bekend als alternatief voor de twee klassiekers [ ...] , biedt de app een light optie: per twintig minuten heeft de Waze gps slechts 0,23 MB nodig – één derde tot één achtste van de andere twee grootverbruikers!


Daar zit de adder onder het gras : als je light optie aanzet is er géén enkele reden meer om Waze te gebruiken want dan haal je precies die live informatie eruit ! Dan ben je beter af met Google Maps (Weet dat Waze overigens voor zijn basisinfo gewoon Google kaarten gebruikt !)
 
Wel @PhilipV , wanneer je actieradius (meestal) beperkt is tot pakweg 50 km (zoals in mijn geval) is het puur 'navigeren' het belangrijkst en alle andere 'randinfo' die 'online diensten'(kunnen) verstrekken, zo goed als overbodig.
Voor TS en lange-afstands-reizen in het algemeen, KAN het natuurlijk anders(om) zijn; daar volg ik je.
Bedenking: elke (lange) reis kent toch een 'min-50-laatste-kms'-stadium? ...
Ik zie (dankzij mijn GPS als trouwe toeverlaat) altijd met gerust gemoed mijn telecomfactuur tegemoet. Dat is (misschien wel) het (hoofd)punt dat ik wou maken.
 
Sinds juni 2017 zijn de roamingkosten (de extra kosten om in het buitenland te bellen, sms'en of surfen) afgeschaft. Opgelet: dit geldt enkel in de landen van de Europese Unie
 
Ik gebruik mijn smartphone alleen maar voor bellen, mail en betalingen. Zo goed als geen data-verbruik dus.
Geen ervaring dus met Waze of Google Maps (staan wel op telefoon als mogelijke back-up) en zeer tevreden over mijn GPS.
Ik heb, met het volgen van de discussie, wel de indruk dat ik de 'kost' van het gebruik van die 'reis'-apps (zwaar) overschat?
 
Niet dat ik reclame wil maken voor Chatgpt (al zeker niet omdat ''s wereld rijkste' ook hier achter het bedrijf dat het ontwikkelt zit) maar ik heb de vraag van TS toch eens 'gesteld' aan de chatbox.
Uit nieuwsgierigheid en een beetje uit 'spielerei' maar ook omdat ik de technologie nu al als complementair, als hulpmiddel zie voor de 'experten', die bijv. wat 'minder' vlot schrijven of kampen met tijdsgebrek.
Dit was de respons:
"Hallo! Het gebruik van Waze als GPS-navigatie tijdens een rit van ongeveer 800 km kan leiden tot een aanzienlijk mobiel dataverbruik, maar de exacte hoeveelheid hangt af van een aantal factoren:

- Map downloads: Waze gebruikt kaarten die opgeslagen zijn op de telefoon, maar als je een nieuwe regio bezoekt die nog niet op je telefoon is gedownload, zal Waze automatisch de kaarten voor die regio downloaden, wat een aanzienlijke hoeveelheid data kan verbruiken.

- Verkeersinformatie: Waze staat bekend om zijn real-time verkeersinformatie en zal automatisch de verkeerssituatie bijwerken en alternatieve routes voorstellen. Dit kan resulteren in extra dataverbruik omdat het voortdurend gegevens van de Waze-servers downloadt.

- App updates: Het is mogelijk dat de Waze-app tijdens je rit updates ontvangt die nieuwe functies toevoegen of bugs oplossen. Dit kan ook leiden tot extra dataverbruik.

Over het algemeen gebruikt Waze tijdens een normale rit van een uur ongeveer 5 MB aan mobiele data, dus voor een rit van 800 km zou je kunnen verwachten dat je tussen de 40 en 50 MB aan mobiele data verbruikt, afhankelijk van de bovengenoemde factoren. Als je een beperkt mobiel datategoed hebt, kan het verstandig zijn om offline kaarten van tevoren te downloaden en Waze alleen te gebruiken als het echt nodig is."

Het antwoord komt in luttele seconden, de controle op juistheid -indien nodig (?)- nog enkele minuten, toch?

Niet slecht, vind ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan