Wat is BitTorrent?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
BitTorrent is een relatief nieuwe manier van downloaden. Het wordt voornamelijk gebruikt voor het delen van grote bestanden, zoals films, software, en games. De nieuwste van de nieuwste releases worden aangeboden, en zo goed als alles is te vinden, van DVD films tot complete muziek albums.

BitTorrent is een p2p (peer-to-peer) systeem, oftewel ‘van gebruiker naar gebruiker’. Het maakt gebruik van een centrale locatie, de tracker, die de downloads regelt maar zelf geen bestanden aanbiedt. Met BitTorrent kun je veel sneller downloaden dan met download programma’s als KaZaa. Dit komt doordat de tracker ervoor zorgt dat iedereen die dezelfde torrent download met een ander stukje begint, zodat iedereen elkaar iets te bieden heeft. Zodra je begint met downloaden, begin je ook meteen de stukjes die je al binnen hebt te delen (uploaden) met andere gebruikers. Omdat iedereen tegelijkertijd van elkaar downloadt en uploadt is de snelheid niet beperkt tot de uploadsnelheid van een enkele aanbieder, maar kan in het optimale geval de som zijn van de uploadsnelheden van alle actieve aanbieders. Dat maakt BitTorrent zo krachtig.
 
De uitleg volgens wikipedia staat onderaan.
Ik moet er wel even bij vermelden dat downloaden met het programma utorrent (ipv bittorrent) op mijn pc sneller gaat.
Ook kan een download met slechts 1 seeder sneller werken dan een download met meerdere seeders.
Ik heb het meermaals meegemaakt.
Een gezonde download kwan binnen met ca 19kb/s
Een rood gemarkeerde torrent (zelfde inhoud) had 1 seeder, maar dat was een Zweedse persoon.
Deze gaf me upload van 225kb/s.
Let vooral op de peers (mensen die aan het downloaden en uploaden zijn).
Het kan zijn dat ze veel meer van jou downloaden dan dat je zelf binnen krijgt.
Zo zit je snel aan je downloadlimiet hier in Belgie.
Beter een torrent met weinig peers, ook al zijn er veel meer seeders op een andere torrent.
In de toepassing utorrent heb je daar een snel en volledig overzicht van.



BitTorrent (van het Engels torrent, dat stortvloed betekent) is een systeem om peer-to-peer gegevens uit te wisselen, dat gebruik maakt van een centrale locatie (de tracker) die de downloads coördineert maar zelf geen bestanden levert. Het downloaden gebeurt decentraal en bestaat uit het uitwisselen van stukken van bestanden tussen alle gebruikers die op dat moment meedoen aan het up- en downloaden. Zo'n gecoördineerde groep wordt torrent genoemd.

Tevens is Bittorrent de naam van de toepassing van Bram Cohen, degene die het bittorrentprotocol heeft ontworpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan