Wat betekenen al die verschillende geheugentypes ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allen,

Ik ben bijna een computerleek en vraag mij af wat al die verschillende geheugens die ik via Taakbeheer en Broncontrole (Windows 7, 2 GB ram) zie, eigenlijk betekenen.

Taakbeheer

Fysiek geheugen (MB)
Totaal 1791
In cache 572
Beschikbaar 559
Vrij 14

Kernelgeheugen (MB)
In wisselbestand 164
Niet in wisselbestand 53

Toegewezen geheugen (MB) 1849/3582

Broncontrole

Gereserveerd voor hardware 257
In gebruik 1185
Gewijzigd 35
Stand-by 558
Beschikbaar 24

Zo, dit zijn alle gegevens. Het aantal MB klopt misschien niet helemaal, omdat het scherm zich regelmatig ververst.

Kan iemand uitleggen wat al die verschillende geheugens inhouden ?

Met dank bij voorbaat.

Geert1964
 
Fysiek geheugen (MB)
Totaal: Totaal aantal MB aanwezige RAM in je systeem, of herkent door Windows ,32 bit kan max 4 GB (3.5) herkennen/adresseren.
cache: Geheugen dat applicaties en processen gebruiken om gevens tijdelijk op te slagen. Deze gegevens worden na verloop van tijd terug weggeschreven op je harde schijf. Het geheugen wordt hier gebruikt als een tijdelijke (snellere) opslagplaats.
Beschikbaar: Vrij geheugen + geheugen dat beschikbaar is maar nog niet is echt is vrijgegeven. Dit geheugen kan echter wel aangesproken/opgeëist worden door applicaties die dit nodig hebben.
Vrij: Totaal vrij geheugen. Niets in gebruik door applicaties of je OS.

Kernelgeheugen (MB)
Wisselbestand:
Ik zal proberen de werking van een wisselbestand zo goed en zo slecht mogelijk uit te leggen :)
Het Windows wisselbestand is een vast onderdeel van het Microsoft OS (en vele andere OS'n) dat instaat voor de wisselwerking van je processen en het geheugen. Een CPU (processor) kan per core slecht 1 thread tegelijk behandelen. Elk programma (process) krijgt dus een beetje "CPU tijd" toegewezen. Ieder process wordt dus om de beurt actief op 1 thread (meerdere thread's mogelijk op meerdere cores). De wisselwerking hierin maakt gebruik van het wisselbestand van je OS. Een programma heeft bepaalde gegevens actief welke "geswapped" kunnen worden van je wisselbestand van je harde schijf naar het geheugen (RAM) en omgekeerd
 
Hallo,
Ik gebruik het freeware programma All_CPU_meter als gadget.
Het geeft constant weer hoeveel ram er vrij is.
Ook geeft het, in percentages, weer hoezeer de processors belast worden.
Werkt voor alle dual-core en meerdere-core processoren.
Zeer handig.
Bij mij is er constant tussen 60 en 90 % van het ram in gebruik.
Tijd dus om 2 GB ram te laten bijsteken, als dit tenminste nog mogelijk is.
Groetjes,
Geert194
PS : Het wisselbestand is dus gewoon de ruimte voorzien op de harde schijf, gebruikt als tijdelijk geheugen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan