Windows 11 W11 upgrade van w10 zonder compatibele pc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedte,
Ik deel mij de volgende vraag: ik hen een pc met w10 met licentie.
Il.wil.upgraden naar w11 maar pc is niet compatibel ( geen tpm of processor is niet ondersteund)
Je kan dan dan enkel een w11 nieuw installeren met een versie waarbij de controles niet uitgevoerd worden.
On hoeverre is dit legaal en aanvaardbaar.
Wat is de mening van het paneel?

Microsoft vermeld niet dat het illegaal is, om niet-compatibele pc's up te graden.
Microsoft vermeld wel dat eventuele niet-compatibele toestellen niet ondersteund worden en dat de kans ze updates mislopen groot is.
bij de opkomst van Win 11, heeft trouwens Microsoft gepubliceerd hoe de eisen te omzeilen in de pc-tijdschriften.

waarom zou het dan illegaal zijn?
1689451286855.jpeg

Je kan dan dan enkel een w11 nieuw installeren met een versie waarbij de controles niet uitgevoerd worden.
Je hoeft daarom geen clean installatie te doen hoor. Upgraden aan de hand van de versie waarbij geen controles worden uitgevoerd kan perfect. Daarbij zorg je er dan voor dat je 'persoonlijke bestanden en app's behouden' blijven (moet aangevinkt zijn).
Hier een voorbeeld van zulk venster, weliswaar nog van Windows 10 Home herstel installatie maar het is verlijkbaar met wat je bij een upgrade naar Windows 11 gaat tegen komen.

Win10 herstellen 22-11-2019 (4).JPG

Ik denk dan meteen aan het gebruik van een standaard ISO, geprepareerd op een stick met Rufus.
Inderdaad PhilipV. Het zou me verbaasd hebben indien dit voor pctuts een onbekende 'truck' zou geweest zijn.
Sta me toe dat ik, voor meer info, even doorverwijs naar pc-tips.info: https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-22h2-installeren-via-usb-zonder-beperkingen/

Het kan ook met het portable programma EaseUS Win11Builder.
Gemakshalve verwijs ik hiervoor door naar een collega-forum: https://www.pcwebplus.nl/windows-11-usb-stick-maken-met-easeus-win11builder/

Als je wil upgraden van Windows 10 naar Windows 11 start je de upgrade door het set-up bestand te openen vanaf de ingeplugde USB stick die je aan de hand van één van bovenstaande methoden hebt aangemaakt.
Het is niet uitgesloten dat na de upgrade zal blijken dat niet alle drivers geïnstalleerd zijn. Ga daarvoor maar eens kijken in Apparaatbeheer (Re muisklik op START en kies Apparaatbeheer). Daarom is het belangrijk dat je in de eerste plaats naar Windows update (Re klik op START > Instellingen > Windows update) gaat en naar updates laat zoeken.
Ga pas met Windows 11 aan de slag nadat alle updates zijn binnengehaald. Daarvoor zijn soms meerdere stappen vereist.
Zeker bij vrij oude pc's gebeurt het wel dat Windows niet alle drivers achter de hand heeft en moet je zelf op zoek naar een geschikte driver. Daarvoor ga je best eerst eens op de website van de computer of moederbord fabrikant je licht opsteken. Windows 11 compatibele drivers worden daar helaas steeds minder aangeboden. Soms kun je ook een goed resultaat bekomen met een Windows 10 compatibele driver die je dan uitvoert in de Windows 10 compatibiliteitsmodus.
Als het niet lukt om alle drivers bij te werken, wacht dan niet te lang om 'naar de vorige versie van Windows' terug te keren. Zie: https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-terugzetten-naar-windows-10/

Succes!

@display19 ' hoedje af ' voor je uitlleg!
maar ' easeuse win 11 builder ' ..... ? mmm .....Rufus lijkt me beter!
Ventoy kan dit ook een normale win 11 installeren als ook de aangepaste versie voor niet-conforme systemen. op de site staat ergens een uitgebreide handleiding, engelstalig helaas, gepubliceerd. verdere uitleg over het hoe en wat kan ik je wel geven (via privé conversatie), indien nodig!

(y) top!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan