Hardware Voltage bepalen van voedingsadapters

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb enkele oude AC/DC voedingsadapters bewaard, waarvan de conrectoren het aspect hebben dat hieronder wordt getoond.
Die connectoren hebben verschillende diameters en lengte. Enkele adapters hebben geen duidelijke of geen informatie op de 230V stekker

Er bestaan 4 standaard buitendiameters.

VRAAG : Geeft de diameter aan welke de nominale uitgangspanning is ?
Met andere woorden : Kan men een verkeerde spanning toedienen aan een toestel met een exact passende connector?

1734195396496.png

1734195429806.png

De spanning wordt niet bepaald door de stekker, maar door de convertor/adapter waarmee je hem gebruikt.
Dus ja ... als je niet kan detecteren welke de uitgangsspanning is gebruik die beter niet of test je / laat je hem eerst testen door iemand die door een metertje voor heeft.

De spanning wordt niet bepaald door de stekker, maar door de convertor/adapter waarmee je hem gebruikt.
Dus ja ... als je niet kan detecteren welke de uitgangsspanning is gebruik die beter niet of test je / laat je hem eerst testen door iemand die door een metertje voor heeft.
Niet alleen de spanning is van tel. Ook de stroomsterkte.
Als de adapter te weinig stroom kan leveren zal hij warm komen en kapot gaan.

Nee, elke afmeting buiten binnen hebben een eigen voltage, als hij past is het goed.
Ik weet uit ervaring dat dit NIET zo is... Had op een bepaald moment 2 DELL laptops, met dezelfde stekker.
Maar de ene had een zwaardere voeding als de andere. Maar kon me vergissen : de zwakke in de zware Workstation en er kwam een melding dat de voeding onvoldoende was. Maar mocht ik de zwaardere in de 'gewone' laptop stoppen dan zou dit desastreuse gevolgen gehad hebben want die laadstroom was de helft méér dan dit moederbord aankon.

Dus toch maar beter testen !

De stekker heeft totaal niets te maken met de spanning. De link van lange pier is dan ook enkel van toepassing op laptops of bepaalde vernoemde toestellen. De range rond 19V.

Mik heeft ook gelijk wat betreft een adapter die niet zwaar genoeg is (of op de grens laten we zeggen) voor de belasting. Die gaat tegen zen limieten werken om de gevraagde stroom te kunnen leveren, waardoor die warm loopt en de kans op falen vergroot.
Dus de uitleg van Aardbei is eigenlijk naast de kwestie. Het toestel vraagt stroom aan de adapter.... die MOET dat leveren. Dus die gaat leveren wat hij kan... en als de belasting (toestel) teveel stroom vraagt, gaat uiteindelijk de spanning onderuit (of gaat in veiligheid waardoor die blokkeerd). Maw werkt je toestel niet(meer).
Het gaat niet zozeer om de beveiliging etc. Een adapter die constant 95-100% van zen capaciteit gebruikt, is gedoemd voor een kort leven. In de praktijk is koeling veelal een issue voor grensgebieden.

De grootte van de stekker heeft totaal geen verband met de uitgangsspanning.
In principe staan de uitgangsspanning (V) en de uitgangsstroom (A) op de voedingsadapter.
Controleer die met hetgeen het apparaat nodig heeft. Indien dit niet overeen komt, NIET gebruiken!
Staat die informatie niet op de adapter, dan meten aan de uitgang. (cfr PhilipV)
De rest staat al goed uitgelegd in de posts van @PhilipV en @DDragon80.

Nogmaals, de connector zegt niets over de voltage. Dus ja... flauwekul. De fabrikanten hebben tot nu toe zelf mogen kiezen welke connector ze willen. Ondertussen zijn ze allemaal wel gemigreerd (of toch bijna) naar een USB-C connector tgv Europese(?) wetgeving. Net om die chaos een halt toe te roepen.

Had ooit een universele lader met wel 30 plugs gehad en een mooi lijstje erbij waar alle maten met de bijbehorende voltages werd weergegeven, helaas heb ik dat lijstje niet meer en ook niet te vinden op het net.

Die maten zijn er niet voor niets, die zijn gekoppeld aan een voltage, dat er hier ampèrages bij worden gehaald heeft niets met de vraag te maken.

Terug
Bovenaan