Status
Niet open voor verdere reacties.

nijltjetweety

Niet meer actief
Er zijn 3 emulatorprogramma's voor een virtueel machien te maken.
Er is deze door bart gepost, dit is door windows opgenomen op hun site.
In realiteit is het programma gemaakt door Argontechnology (argontechnology.com)
Deze heeft als nadeel dat om de virtuele machine even te verlaten je de altgr toets moet gebruiken.
Als je een azerty toetsenbord bezit heb je deze toets nodig voor de 3e functie van de toetsen waaronder de @, die je nodig hebt om mail te lezen en verzenden.

Dan is er vmware, veel te gecompliceerd, ik kan je wel helpen als je deze wil proberen.

Mijn voorkeur gaat met voorsprong uit naar de virtualbox van sun microsystems.
Je kan hier kiezen of je een virtuele schijf wil maken met een vast formaat, ofwel een met 'advanced expanded volume'
Deze heeft na het afsluiten van de virtuele machine de afmetingen van de data die er inzit.
Je moet wel de maximale volume invoeren 'bvb 20 GB), groter zal ze dan niet worden.
Zo komt je 'echte' vaste schijf en je host niet in gevaar.


algemene kenmerken van virtuele machines:

De grote beperkingen van virtuele machines zijn vooral de detectie van de cd-rom.
Dat gebeurt 1x bij het opstarten van windows.
Wissel je van cd of dvd, dan moet je de virtuele machine herstarten voor je toegang krijgt tot die schijf.
De chipsetdrivers installeren gaat ook nooit, deze blijft eigendom van de host.


Ik vind het trouwens een zeer goed idee voor de forummedewerkers om zo iets te installeren.
Zo kan je snel eens gaan kijken bij het besturingssysteem dat je niet meer gebruikt om een vraag op te lossen op het forum.
Je kan het gevonden antwoord dan snel doormailen vanaf het virtuele systeem.
 
Met windows 98 werkt de cd rom wel correct.
Vreemd, met xp gat het bij geen enkel virtueel machien goed.
Wel heeft die virtuele xp terug de autorun in vista on zeep gekregen, dat was me opgevallen na 'windows virtual machine' en 'vmware' gebruikt te hebben.
Met de virtualbox is het nog te testen.
Nu eens win 2000 aan het bijzetten.
Daarover krijg ik nog wel eens een vraag.
Uiteindelijk nemen deze niet echt veel ruimte in beslag.

Bijkomende toepassing voor mezelf is de koeling testen van mijn systeem.
Ik draai als host vista, en vul dit aan met de virtuele machientjes met win98, 2000 en xp.
Ik ga eens testen ook met enkele linuxdistro.
Was ik al enige tijd van plan.
De ram, maar ook de processor is behoorlijk gestrest hierdoor (1 kern staat continu op 95%, de andere op 75 a 80%.
cpu steeds rond 40°c, ik ben tevreden met mijn syteempje.


Word vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan