"Verstraete twijfelde kwartier tussen wurgen en doodslaan"

Status
Niet open voor verdere reacties.
2

2twins

Gast
Alle partijen op het assisenproces tegen Eddy Verstraete, de 37-jarige man uit Evergem die in 2007 zijn echtgenote Sandra Van Lancker met een hamer doodsloeg, hebben de jury donderdagmorgen gevraagd om de man schuldig te verklaren.

"Verstraete heeft een kwartier getwijfeld tussen wurgen en doodslaan en maakte dan de keuze om haar met de hamer de schedel in te slaan", zei openbaar aanklager Annemie Serlippens.

De burgerlijke partijen gaven een overzicht van de feiten. Het onderzoek startte op donderdag 31 mei 2007, toen Verstraete rond 4 uur zelf naar de dienst 101 belde. Hij zei dat hij zijn vrouw had vermoord en dat hij zichzelf wou aangeven. De lokale politie trof het lichaam van de vrouw aan in de slaapkamer van de echtelijke woning in de Bosbesstraat. De hulpdiensten konden enkel het overlijden van de vrouw constateren.

15 tot 20 hamerslagen
De wetsdokter stelde vast dat het slachtoffer overleed na naar schatting 15 tot 20 hamerslagen. Verstraete verklaart dat zijn vrouw in de week van de feiten had gezegd dat ze hem ging verlaten, en dat hij daarom de feiten pleegde. Uit de getuigenissen voor het assisenhof bleek echter dat niemand weet had van een op til zijnde scheiding. Er zijn ook geen aanwijzingen dat ze een andere relatie had, zoals haar man vermoedde.

De verdediging wou niet aan schuldverschuiving doen maar stelde dat zijn vrouw alles betekende voor Verstraete. "Hij zag maar één ding meer, dat ze hem ging verlaten. Dat kon hij niet begrijpen, en hij zag maar één oplossing meer", zei advocaat Griet Van Durme. Verstraete pleit schuldig aan moord.

"Schoolvoorbeeld van voorbedachtheid"
Het gaat om een "schoolvoorbeeld van voorbedachtheid", aldus aanklager Annemie Serlippens. "Verstraete heeft een kwartier getwijfeld tussen wurgen en doodslaan en maakte dan de keuze om haar met de hamer de schedel in te slaan. Hij zegt dat zijn vrouw hem wou verlaten en dat hij daarom de feiten pleegde. Of dat motief klopt, is voor de beslissing over de schuldvraag niet van tel.

Het enige antwoord op de schuldvragen kan ja zijn. Na jaren onvoorwaardelijke steun werd Sandra vermoord door de beschuldigde. De man van haar leven, de man voor wie ze leefde, hij beroofde haar van het leven."

In zijn laatste woord drukte Verstraete opnieuw zijn spijt uit. "Ik kan niet genoeg zeggen dat ik spijt heb van wat ik mijn vrouw, mijn schoonmoeder en mijn ouders heb aangedaan." De jury beraadslaagt momenteel over de schuldvraag.

Bron: HLN
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan