Windows 11 Ventoy

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi,

1754347318728.png

Als ik een Ventoy USB aanmaak komen bovenstaande 2, /Ventoy.cer/shim64.efi niet meer in mijn 32 mb partitie te staan.
Ik heb al gezocht naar de cer en de shim, maar kan ze niet vinden, de Shim zou verdwijnen heb ik ergens gelezen en de pagina van de cer was een error 404. Nu mijn ventoy USB start nog wel op, maar ik vrees dat hij dat soms een keertje niet meer gaat doen daar ik toch zeker het certificaat mis.

Ik heb het al verschillende malen geprobeerd en het lukt niet, dit staat er nu in bij mij:

1754347568042.png

groet,

ED

Welke versies ven Ventoy vergelijk je? Ik vermoed een oude met een nieuwere, wrs laatste versies?
Het werkt? Ook me je Dell en/of Lenovo? Waar je dan druk over maken?

Vond geen correct antwoord maar vermoed Ventoy in 't verleden een truukje gebruikte om met UEFI safe boot te kunnen werken.
Als ik het goed begrepen heb ging Ventoy eerst de bootlader laden, vermoed "BOOTX64.EFI".
Die ging dan ventoy.cer (certificatie voor secure boot) laden om dan "secured" op te starten.
Of eerst een (grub?) bootloader, dan "ventoy.cer" en dan "BOOTX64.EFI"
Die "ventoy.cer" kon je ook aan je UEFI bios toevoegen waardoor die dan als veilig gekenmerkt wordt.

Op mijn 2 Ventoy staat ook geen "venoty.cer" meer.
Vermoed ze of een certificaat hebben gekregen. (Denk niks meer dan "BOOTX64.EFI" aan de UEFI tabel als veilig is toegevoegd.)
Of op een andere manier opgelost is.
Als er problemen mee komen kan het best zijn er later weer een "ventoy.cer" komt om datzelfde probleem (tijdleijk) op te lossen.

Kan niet garanderen mijn uitleg correct is.
Is wat ik begrepen het uit een paar losse opmerkingen ik op fora vond.
Op Ventoy's site of het forum ervan, niets over te vinden.

een 32 mb partitie ? wat is dat ?
1754386710473.png

die 32MB:
VTOYEFI is een onderdeel van Ventoy, een tool om opstartbare USB-drives te maken. Het is de map waarin de Ventoy-binaries staan en waar je je ISO-, WIM-, IMG-, VHD(x)- of EFI-bestanden op kunt plaatsen om van op te starten
de iso's staan in 'Ventoy' en VTOYEFI dient om op te starten
toch handig als er uitgebreide handleiding op de site staat ....

@mdc1756 : als de stick opstart, waarom je druk maken over de inhoud van de stick? persoonlijk heb ik nu een samsung T5 ssd, waarop Ventoy staat:

1754387615971.png

1754387655146.png

1754387678778.png

ja er staan zelfs iconen bij de iso's nu.

verder klikken op Linux Mint geeft:

1754387761028.png

met/zonder geheugen werking!

het gebruiken van wim.boot (plaats besparend, wim.boot is een stuk van de normale iso)

1754387869034.png

en ja ook met icoontjes uiteraard ... .

als het ding 'werkt' waarom in directory's zitten kijken, heeft trouwens geen enkele nut. Ventoy heeft een bepaalde structuur gekregen van de ontwikkelaar, bv de onveranderbare 32MB partitie VTOYEFI.

Laatst bewerkt:
Welke versies ven Ventoy vergelijk je? Ik vermoed een oude met een nieuwere, wrs laatste versies?
Het werkt? Ook me je Dell en/of Lenovo? Waar je dan druk over maken?

Vond geen correct antwoord maar vermoed Ventoy in 't verleden een truukje gebruikte om met UEFI safe boot te kunnen werken.
Als ik het goed begrepen heb ging Ventoy eerst de bootlader laden, vermoed "BOOTX64.EFI".
Die ging dan ventoy.cer (certificatie voor secure boot) laden om dan "secured" op te starten.
Of eerst een (grub?) bootloader, dan "ventoy.cer" en dan "BOOTX64.EFI"
Die "ventoy.cer" kon je ook aan je UEFI bios toevoegen waardoor die dan als veilig gekenmerkt wordt.

Op mijn 2 Ventoy staat ook geen "venoty.cer" meer.
Vermoed ze of een certificaat hebben gekregen. (Denk niks meer dan "BOOTX64.EFI" aan de UEFI tabel als veilig is toegevoegd.)
Of op een andere manier opgelost is.
Als er problemen mee komen kan het best zijn er later weer een "ventoy.cer" komt om datzelfde probleem (tijdleijk) op te lossen.

Kan niet garanderen mijn uitleg correct is.
Is wat ik begrepen het uit een paar losse opmerkingen ik op fora vond.
Op Ventoy's site of het forum ervan, niets over te vinden.
Nee mooi dan ben ik gerust, het werkt dus dan moet ik niet piekeren het is maar dat sommige ISO niet opstarten maar wel met de .WIM van die ISO, je weet wel he dEUS. Ik dacht misschien ligt het aan de cer.

Bekijk bijlage 256658

die 32MB:
VTOYEFI is een onderdeel van Ventoy, een tool om opstartbare USB-drives te maken. Het is de map waarin de Ventoy-binaries staan en waar je je ISO-, WIM-, IMG-, VHD(x)- of EFI-bestanden op kunt plaatsen om van op te starten
de iso's staan in 'Ventoy' en VTOYEFI dient om op te starten
toch handig als er uitgebreide handleiding op de site staat ....

@mdc1756 : als de stick opstart, waarom je druk maken over de inhoud van de stick? persoonlijk heb ik nu een samsung T5 ssd, waarop Ventoy staat:

Bekijk bijlage 256659

Bekijk bijlage 256660
Bekijk bijlage 256661
ja er staan zelfs iconen bij de iso's nu.

verder klikken op Linux Mint geeft:

Bekijk bijlage 256662

met/zonder geheugen werking!

het gebruiken van wim.boot (plaats besparend, wim.boot is een stuk van de normale iso)

Bekijk bijlage 256663

en ja ook met icoontjes uiteraard ... .

als het ding 'werkt' waarom in directory's zitten kijken, heeft trouwens geen enkele nut. Ventoy heeft een bepaalde structuur gekregen van de ontwikkelaar, bv de onveranderbare 32MB partitie VTOYEFI.
Ik krijg geen icoontjes, Ventoy gemaakt met laatste versie, bij mij staan de iso's op de Ventoy USB in mapjes maar als je ermee opstart toont Ventoy die mapjes niet.
Hoe krijg jij icoontjes.
Ik heb een scriptje gevonden om die mapjes zichtbaar te maken bij opstart maar durf het niet te starten. Hoe doe jij het aub.

Ed

Ik krijg geen icoontjes, Ventoy gemaakt met laatste versie, bij mij staan de iso's op de Ventoy USB in mapjes maar als je ermee opstart toont Ventoy die mapjes niet.
...
...
Ed

Uiteraard krijg jij geen icoontjes, mijn Ventoy is ook ' GEEN basis Ventoy ' meer, maar verder uitgewerkt ... !
lezen doet weten ... , uitproberen ... het resultaat mag er wezen!

Ik krijg geen icoontjes, .....
Ik heb een scriptje gevonden om die mapjes zichtbaar te maken bij opstart maar durf het niet te starten. Hoe doe jij het aub.

Ed
scriptjes zijn niet nodig!

in de directory van Ventoy staat : VentoyPlugson.exe (uitleg in bijlage)

1754408068569.png

hoe je icoontjes krijgt is helaas niet in 1 - 2 - 3 uitgelegd, ik klooi al een hele lange tijd met Ventoy ... en na al die jaren werpt het eindelijk vruchten af ...

zou ze op 'maat' kunnen maken en er een vergoeding voor vragen, maar dan is mijn plezier in het maken weg!

een ' How to ' publiceren ... laat ik over aan andere zoals @Aardbei en Co's .

Bijlagen

dan u zeer voor deze uitleg, ik ga dit bij een heldere dag zonder pijn en met een beter geheugen eens proberen maken.
Hopelijk lukt het me.
Bedankt The End voor het delen daarvan.

Ed

Terug
Bovenaan