Webdesign Veiligheid door DKIM en SPF

Goedemorgen allemaal,
Ik heb een klein klantenbestand, ongeveer 200 mensen. Elke maand stuurde ik een nieuwsbrief met mijn telenet-adres met Mailchimp naar de mensen. Nu is er een nieuwe wet, en dien ik via mijn zelfgemaakte website een mailadres aan te maken met DMARC, DKIM en SPF. Na dagen zoeken, een leek in die zaken, heb ik toch al DMARC kunnen instellen, en via gratis websites gecheckt of dit ok was, en gelukkig dit is OK.
Is iemand ervan op de hoogte hoe je dit kunt instellen, heb al van alles geprobeerd, maar altijd 'invalid'.
Hopenlijk kan iemand me helpen, want waar ik mijn domeinnaam (one.com) heb, die zijn ook niet erg bereidwillig.
Met grote dank.
Rosette Braeken

Bijlagen

• IMG20241109120658.jpg
    IMG20241109120658.jpg
    25.1 KB · Weergaven: 56
Kan je eens laten zien hoe je SPF en DKIM ingesteld staan aub? Welliswaar foutief momenteel.
Aanpassing: gegevens staan in de screenshot zie ik.

Aanvullende vraag:
Welke SMTP server ga je gebruiken om je mails naar buiten te sturen aub?

Voor zover ik SPF ken, staat die informatie al niet vermeld in je SPF record momenteel.

Laatst bewerkt:
moet het niet zijn?

Voor het instellen van uw DMARC-records moet u het volgende doen:

Neem contact op met uw hostingprovider of DNS-recordbeheerder;
Controleer of de DKIM- en SPF-records al in uw DNS-instellingen zijn geïmplementeerd;
Vraag uw hostingprovider/beheerder om een nieuw TXT-record te maken onder DNS-instellingen;
Voeg de volgende tekenreeks toe aan het nieuw gemaakte TXT-record voor DMARC:

v=DMARC1; p=none; fo=1; rua=mailto:info@sender.net; ruf=mailto:info@sender.net
alles zonder dmarc- ??

bron : https://www.sender.net/blog/what-is-dmarc/

Mijn DMARC is juist, echter DKIM en SPF niet. Dus dit heb ik al doorgelopen. Toch bedankt.
Volgens mijn ervaring kan DKIM en SPF enkel aangepast worden door je hosting provider en domein registrar, tenzij je een volledig self-managed hostingklant bent. Bij ONE.COM (waar ik ooit webhosting had, nu niet meer...) zijn die mogelijkheden voor de klant erg beperkt !

Eén van de redenen dat ik daar ben weggegaan naar een meer professionele en uitgewerkte hosting provider.

Hallo Rosette,

Goed dat je al zo ver bent geraakt met het instellen van DMARC, dat is al een mooie stap vooruit! Wat betreft SPF en DKIM kan het inderdaad wat lastig zijn, zeker als je bij One.com zit. Zoals anderen al hebben opgemerkt, heb je bij hen soms beperkte mogelijkheden, afhankelijk van je pakket.

Voor je SPF-record zie ik dat je al een include hebt staan voor _custspf.one.com, wat betekent dat One.com waarschijnlijk al een standaard configuratie heeft toegevoegd. Als je Mailchimp of een andere externe SMTP-server gebruikt, moet je hun SPF-specificaties toevoegen. Dit kun je doen door iets als include:servers.mcsv.net (voor Mailchimp) toe te voegen aan je bestaande SPF-record.

Voor DKIM is het meestal een kwestie van de juiste sleutel toevoegen aan je DNS, die je SMTP-provider aanlevert. Als je met Mailchimp werkt, kun je bijvoorbeeld in hun instellingen een DKIM-sleutel genereren die je aan je DNS-records kunt toevoegen.

Mocht je op zoek zijn naar meer handige tips over webbeheer of technische ondersteuning, dan kun je altijd eens kijken op mijn website Sooty. Hopelijk helpt dit je verder!

juist, maar je moet al een behoorlijke expert zijn om uit die testresultaten ietsje wijzer te worden.

Je moet wel de basis kennen om iets met die gegevens te doen, maar om een expert te zijn valt dan wel weer mee. Door op bepaalde meldingen te klikken krijg je extra informatie te zien met wat je aan kan passen. Het enige wat wel belangrijk is is de mogelijkheid om dingen bij de webhoster aan te passen. Zelf heb ik mijn forum bij Antagonist gehost (domeinnaam staat bij site.nl). Bij Antagonist heb je de benodigde opties om alles in te stellen en een hoop beschikbare blogs met info.

Ja, die opties heb ik ook, met een volledig CPanel op een virtuele server bij Neostrada, nu Versio ... maar ik veronderstel dat kennisniveau bij het merendeel van onze bezoekers...maar het is natuurlijk wel een goede hint en nuttige informatie.

Misschien kan vraagsteller dat toch maar eens proberen en dan met detailvraagjes over wat hij/zij te zien krijgt hier verdere opvolging vragen... het is nu eenmaal materie die niet eenvoudig uit te leggen valt.

Terug
Bovenaan