Windows 10 Van MBR naar UEFI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb hier een harde schijf waarop een dual boot staat van win 7 en win 10 insider versie, heb dit indertijd gedaan om kennis te maken met win10, later heb ik dan op een SSD de win7 geüpgraded naar win 10 en daarmee verder blijven werken. Deze oude pc gebruik ik niet zo vaak meer maar sinds ik nieuws las over win 11, heb ik de insider versie gestart en daar kreeg ik de mogelijkheid om naar win 11 te gaan via de insider versie, helaas moet je schijf ingedeeld zijn in het nieuwere UEFI. Heb de schijf nu in mijn nieuwere desktop die werkt op UEFI (kan de alle schijven in of uitschakelen die ik wens)
Nu de vraag ik wil die insider versie hier gebruiken, in mijn andere pc, hoe ga ik hiervoor te werk? heb nog niet geboot van deze schijf sinds ik ze vandaag heb ingebouwd.
Gaat deze geactiveerd worden in deze andere desktop?
Doel is eigenlijk gewoon dat ik win 11 kan proberen.

Kan je eens terug vertellen wat je hebt en wilt aub? Want ik kan helaas aan bovenstaande uitleg niet uit. Gewoon concreet simpel en duidelijk.
Welk toestel, welke disk, welke opdeling, ... betrek enkel het toestel wat je wenst te gebruiken. Alle andere toestellen en wat tijdstippen zijn niet relevant en brengen alleen verwarring.

60d9f30835f01-schijfbeheer.jpg

Schijf 2 is een MBR bootschijf, deze wil ik in UEFI zetten omdat de win 10 versie die daarop staat de insider versie van win 10 bevat, en dat ik daar de kans krijg om deze up te graden naar win 11, maar kan enkel gebeuren op een computer met UEFI indeling.

Ik zou die schijf niet gebruiken daarvoor. Tenzij je Windows 7 nietmeer wenst te gebruiken.
In deze situatie is het ook aan te raden om van een lege disk te vertrekken. Windows gaat tijdens de installatie de nodige parities maken. In het slechtste geval moet je tijdens de setup die schijf correct partitioneren of converteren (GPT).

Je kan een bestaande disk zoals deze converteren naar GPT, maar dan is de kans zeer groot dat je Windows 7 nietmeer werkt.
Ook een data partitie op een schijf waarmee je wilt experimenteren is zeker niet best practice.

Gebruik dus bij voorkeur een lege disk. Of een disk waarbij de aanwezige data niet(meer) van belang is.
Of installeer Windows (11) in een VM.

Dus "alles weg" is eigenlijk ook niet juist, want je wilt "HDWin10" behouden?
Je zou partitie HDWin7 en HDdata kunnen verwijderen dan. De eerste systeempartitie van 100MB dient behouden te blijven voor GPT.

Converteren kan je doen door onderstaande artikel te volgen;

Laten we zeggen dat dit op eigen risico is. Ik sta zeker niet achter je plannen om Windows 11 daar bij op te zetten. Ik zou zelf ook nooit dual boot werken, maar dat is iets anders.
Experimenteren doe je gewoonweg niet op een schijf waar je bepaalde zaken op staan die jij belangrijk vind. Dat is vragen voor misserie.

Wil je hier toch mee doorgaan, neem dan eerst een image of clone van die disk.

Image van de disk heb ik al gedaan, is enkel om mee te experimenteren, zo leer ik bij als het eens echt nodig is.
Ga dus eerst de partities verwijderen en dan naar GPT zetten eens zien of het me lukt.

Partities zijn verwijderd, win 10 is heropgestart maar naar GPT zetten lukt niet,

Virtual Disk Service error:
De bewerking is bij een schijf die een wisselbestandvolume bevat, niet toegestaan.

Moet je doen in een ander Windows 10 systeem waarvan je boot. Dan die disk omzetten naar GPT. Oftwel via een Windows 10 ISO opstarten en naar advanced mode gaan - command prompt.

Geduld is een deugd. Een OS is ook maar een OS. Het zijn de app's waar je praktisch mee computert
Win11? al veel over geleerd, toch kan ik makkelijk op installatie nog enkele jaren wachten. Hardware is er hier toch iets te verouderd voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan