Test-Aankoop gaat een klacht indienen tegen Telenet bij het BIPT, de Belgische waakhond voor de telecomsector. Het telecombedrijf heeft volgens Test-Aankoop de algemene voorwaarden van zijn contracten gewijzigd, maar heeft dat niet op de juiste manier aan de klanten meegedeeld. Telenet ontkent.
Als er voorwaarden in een contract veranderen, moeten klanten op de hoogte gebracht worden zoals bepaald in de zogenoemde 'telecom-wet'. "Alle klanten moeten individueel op de hoogte worden gebracht", zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop.
"De klanten moeten ook gelijktijdig geïnformeerd worden van het recht om hun contract op te zeggen zonder boete. Dat heeft Telenet niet gedaan. Ze hebben het bericht geplaatst op de achterzijde van de factuur in de kleine lettertjes en met een link naar de website van Telenet."
Foute interpretatie
Volgens Telenet zelf gaat het om een foute interpretatie. "We wachten de officiële tekst van het BIPT af", zegt Telenet-woordvoerster Marina De Moerlooze. "Het is de vraag waarop Test-Aankoop zich baseert. De organisatie maakt een totaal foute interpretatie."
Volgens Telenet hoeven klanten volgens de wet niet grondig geïnformeerd te worden wanneer het niet gaat om substantiële wijzigingen van de algemene voorwaarden, en al zeker niet wanneer die in het voordeel van de klant zijn.
Test-Aankoop klaagt over het feit dat mensen die een top-gsm voor 1 euro kregen bij een abonnement verplicht worden om de volledige verkoopprijs van de gsm terug te betalen bij annulatie van het abonnement. Volgens de Telenet-woordvoerster is daar wettelijk gezien niets mis mee.
Ook Belgacom is dit jaar al eens veroordeeld voor een inbreuk op de 'telecom-wet' en mocht een boete van 800.000 euro ophoesten.
bron: hbvl.be
Als er voorwaarden in een contract veranderen, moeten klanten op de hoogte gebracht worden zoals bepaald in de zogenoemde 'telecom-wet'. "Alle klanten moeten individueel op de hoogte worden gebracht", zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop.
"De klanten moeten ook gelijktijdig geïnformeerd worden van het recht om hun contract op te zeggen zonder boete. Dat heeft Telenet niet gedaan. Ze hebben het bericht geplaatst op de achterzijde van de factuur in de kleine lettertjes en met een link naar de website van Telenet."
Foute interpretatie
Volgens Telenet zelf gaat het om een foute interpretatie. "We wachten de officiële tekst van het BIPT af", zegt Telenet-woordvoerster Marina De Moerlooze. "Het is de vraag waarop Test-Aankoop zich baseert. De organisatie maakt een totaal foute interpretatie."
Volgens Telenet hoeven klanten volgens de wet niet grondig geïnformeerd te worden wanneer het niet gaat om substantiële wijzigingen van de algemene voorwaarden, en al zeker niet wanneer die in het voordeel van de klant zijn.
Test-Aankoop klaagt over het feit dat mensen die een top-gsm voor 1 euro kregen bij een abonnement verplicht worden om de volledige verkoopprijs van de gsm terug te betalen bij annulatie van het abonnement. Volgens de Telenet-woordvoerster is daar wettelijk gezien niets mis mee.
Ook Belgacom is dit jaar al eens veroordeeld voor een inbreuk op de 'telecom-wet' en mocht een boete van 800.000 euro ophoesten.
bron: hbvl.be