tar bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

de wannes

Gast
hallo ik gebruik fedora 10 en heb een tar bestand hoe kan ik dat instaleren wat heb ik nodig of welke commando dit gaat niet met pakket installer
alvast bedakt met vrindelijke groeten
 
Een tar bestand is meestal nog gezipt met gzip ext .gz of bzip2 ext .bz2

Om deze uit te pakken, zijn de opdrachten.
Daarvoor dien je Uw konsole te openen en deze opdrachten invoeren en je moet je aanmelden als Root .
tar xvfz tar-bestand voor een tar.gz
tar xvfj tar-bestand voor een tar.bz2

Grafisch kan het ook met file-roller.

Eens uitgepakt heb je in de uitgepakte map een Readme en/of Install text-bestand hoe en wat je moet doen om deze te installeren.

De benodigde progjes zijn al standaard ge-installleerd.


Om welke tar-bestand gaat?
Kan je geen RPM voor Fedora 10 hiervoor vinden?
 
Laatst bewerkt:
tar

tar

bedankt heb een alternatief gevonden maar fedora loopte vast en starte niet meer op heb dan format gedaan tot 2maal toe vast lopen met het program antivierus heb dan maar ubuntu genomen om te proberen ik kom zeker nog met vragen want ben voledig op linux overgestapt .
met vrindelijke groeten de wannes
 
Als je de laatste cd van Ubuntu wenst , de 9.04 die komt binnen 3 weken bij mij toe .
Stuur dan even een PM naar mij met je naam en adres zodat ik er een kan opsturen
 
By the way : een antivirus is niet nodig bij Linux alsook bij Mac OSX daar deze besturingssystemen op een heel andere manier gebouwd zijn dan Windows zodat virussen geen inpact hebben op Linux en Mac omdat deze specifiek voor Windows worden geschreven
 
bedankt

bedankt

(y) ik gebruik nu ubuntu 8.10 heb die gekocht met een magazine erbij zal daar mee beginnen als dit goed loopt laat ik je zeker weten voor de nieuwe versie alvast bedankt
 
Ik had een jaar terug ubuntu 6.06.
Kreeg na installatie updates binnen, ook om naar de 8.04 te gaan.
Via updates downloaden was ik toen naar de laatste versie.
Via google kan je ook altijd een download vinden, op de site van ubuntu zelf, of andere mirrors.
Dan is het gratis zolang je niet over je datalimiet gaat.
 
Voor wie van Ubuntu versie wenst upto graden vb van 8.10 naar 9.04 moet je dit zo zo doen --> met de update manager:
Hiervoor zet je *eerst* je huidige Distro up to date, zodat je de laatste updatemanager hebt.
dan ga je naar je konsole of terminal daar typ je " sudo apt-get update " en " sudo apt-get upgrade "( let wel zonder de accentjes ).
Doe dan alt+F2 en tik in gksudo update-manager en klik op 'check'.
 
Nadeel van ubuntu is dat dit enkel werkt zolang er support is voor je versie.
Om upgrade te doen zonder de support heb je de alternatecd nodig.
Die kan je downloaden op de ubuntusite (behalve van versie 7.04 voor PPC, deze is gedelete van alle servers).
 
bedankt al maar dan toch een vraagje welke distro raad je dan aan

Ubuntu heb je reeds, die is goed, en meestal kan je via automatis updates naar recentere versie (9.04) gaan.
Je kan ook de recentere iso downloaden, daarvoor kan je even google gebruiken.
Enkel als je een mac hebt raad ik ubuntu af.
Die hebben alle ppc support reeds 2 jaar laten vallen, er komen nog wel nieuwe versies uit via de ubuntu community maar die geven meer en meer problemen.
Ook voor lichte en oudere pc is ubuntu een zeer goede keuze.
Ik vind ook mandriva en vooral voor recentere pc open suse zeer goed.
Geweldige support ook van suse en zeer veel softwarebronnen die je kan blijven aanspreken naast de suse community, ook wanneer de support beëindigd is geloof ik.
Suse lijkt het meeste op windows en is zeer geschikt voor mensen die overstappen van windows naar linux in mijn ogen.
Pas is de nieuwste versie uit (11.2, codenaam " milestone "), ik verwacht er veel van en ga het proberen zodra ik er de tijd voor vind.
Enig nadeel is dat het je systeem iets zwaarder belast dan ubuntu, dit geld zeer zeker ook voor mandriva.
Hiervoor raad ik minstens pentium 4 aan.
Fedora moet normaal goed werken.
Er is zelfs een ppc variant genaamd yellow dog die het meeste gebruikt word op powerpc (mac)
Red Hat zelf doet enkel nog servers en bedrijfsnetwerken hoorde ik een paar jaar terug.
Mijn favoriet is debian, maar die is iets minder gebruiksvriendelijk.
En slackware is de oudste en volgens de voorstanders de meest stabiele linux die er is.
Maar enkel geschikt voor gevorderde linuxgebruikers.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan