Systeemkopie maken van uw werkende WIN8. ( ter info)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Altijd handig om een systeemkopie te maken van uw werkende windows versie. ook in Win8 zit deze functie ingebakken, alleen na wat zoek werk deze toch terug gevonden.
Een systeemkopie bespaart u een heleboel werk na een probleem, of virus. Het grote voordeel is dat u uw windows versie niet meer moet activeren. Alle programma zitten er ook al ingebakken.
Een systeemkopie maken kan, via Configuratiescherm : Alle Configuratiescherm-onderdelen weergeven : selecteer nadien Windows 7 Bestandsherstel: Een systeemkopie maken.
Deze kan u ergens veilig wegschrijven, op een 15 min heeft u dan opnieuw een werkende win- versie.
 
Dat is me niet erg duidelijk. Een systeemkopie bevat alle partities/data noodzakelijk om het "systeem" te restoren. Heb je een dual boot dan zou ik aannemen dat dit bij het systeem hoort. Een extra partitie met enkel user data is niet afhankelijk van de werking van dat systeem. Een 2de OS op een andere partitie omwille van de dual boot, is weer wel afhankelijk.

Maar zoals ik zei, ben er nog niet helemaal uit hoe en wat er in die systeembackup aanwezig is.
 
bij een dual boot systeem eigend het besturingssysteem dat word gestart zich toch de letter C toe .
het andere besturingssysteem dat krijgt dan een andere letter toegewezen ...
zodus word enkel de C benaderd voor het maken van deze systeeminstallatiekopie ( althans veronderstel ik dit ***kan het niet nagaan omdat ik dus géén dual boot systeem meer gebruik )
 
Ik weet wel dat een systeembackup ook je D partitie mee backupped als daar software op geinstalleerd is (vb een SQL Server database, of gewoon een simpele app onder D:\Program files\Application2...)
 
Ik weet wel dat een systeembackup ook je D partitie mee backupped als daar software op geinstalleerd is (vb een SQL Server database, of gewoon een simpele app onder D:\Program files\Application2...)

Backup en Kopie zijn meestal twee verschillende dingen. Een Kopie is meestal een Image van een primaire partitie die het volledige systeem terug zet naar de op dat moment genomen Kopie.


Soms halen fabrikanten de termen Image en Backup wel eens door elkaar zoals Acronis dat spreekt van een Incremental en Differential Backup.

Dit zijn in principe Images en eventuele toevoegingen van later genomen backups. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar in andere bewoording kan ik dit niet uitleggen.
 
Ja, de naamgeving is niet echt verwarrend voor mij. Maar de manier waarop Microsoft zen systeem images maakt wel.
Bij de server heb je de "bare metal backup", bij de client de "Systeem backups". Beiden vergelijkbaar volgens mij.
Maar het zijn geen echte images zoals andere software die maakt. Ze laten de user data eruit dacht ik... Enkel het "systeem" blijft overeind. De systeembestanden en applicaties en configuraties.
Of heeft iemand andere ervaringen hiermee?
 
Hier kan ik geen antwoord op geven. Ik gebruik de backup functies van Microsoft nooit.
Ik gebruik True Image al vanaf de eerste versies en eigenlijk heeft dit programma mij nooit in de steek gelaten.
Zeker op mijn test computers heb ik in alle jaren honderden keren een image terug moeten zetten omdat het systeem in puin lag en altijd zonder problemen.
 
Ik heb wel één keer de bare metal backup op een server moeten restoren. Ging opmerkellijk vlotjes, tov wat ik verwacht had eigenlijk. Systeem was idd volledig hersteld zoals tevoren. Maar aangezien het een server was met eigenlijk geen echte losse userdate op, kon ik niet echt vergelijken.
 
True image maakt een image van je harde schijf, dat mag je nog altijd niet vergelijken met een kopie van je systeem maken.
Je moet eens deze kleine test doen.
Plug een USB stick in en zet daar wat data op , dat moet niet veel zijn, een paar afbeeldingen maar.
Maak dan een systeemkopie
Ontplug de USB stick
Probeer nu de systeemkopie terug te zetten. Er zal een foutmelding verschijnen dat de systeemkopie niet kan teruggezet worden.
Eenvoudig uitgelegd. De systeemkopie weet dat er ook data naar de USB stick moet teruggezet worden, maar doordat de USB stick niet aangesloten is, zal systeemkopie onderbroken worden met een foutmelding.
 
De image ( neemt alles op), je kan selecteren welke schijven u wil ( opnemen). Er is wel één nadeel aan deze images, je moet ze volledig terug zetten. De compressie is nihil. Dus als u de opties aanvinkt, C & D schijf, worden beide terug gezet met deze systeemkopie. De info tip lokt wel veel stof op, wat u wel of niet wil is een persoonlijke optie. Op de markt zijn er andere programma's te vinden welke hetzelfde of zelfs beter werken, dat je kan selecteren welke onderdelen wel - of niet terug te zetten. Voor de meeste normale gebruikers is dit een eenvoudige manier om het eens zelf te doen. Ik weet uit ervaring dat deze voor mij het interesantse is. Als ik een pc herstel, vraag ik steeds of ik een kopie moet bewaren op mijn server ( ook RAID 5, als bij Pluis). Als er zich dan weer eens problemen opduiken, kost het mij minder moeite.
PS: laat de gemoederen hierover niet te hoog oplopen, wat ierder doet met zijn systeem = zijn eigen verantwoordelijkheid. Steeds naar een pcboer lopen kost u uiteindelijk alleen maar vele euros. Ik ben er een half jaar tussenuit geweest, nadien direkt Win8 op een nieuwe lap. = toch terug alles zoeken en testen. Hier staan ook bepaalde progs op van mijn werk, als je dan zelf op zoek gaat en er loopt iets mis is dit een eenvoudige hulp. Op deze manier kost het uw omgeving niet teveel hinder. ik heb deze alleen maar gepost om andere een beetje op weg te helpen. Zo als altijd verstopt microsoft zijn functies steeds op een andere plaats. Als iemand daar eens een zinnige uitleg voor heeft.
 
De image ( neemt alles op), je kan selecteren welke schijven u wil ( opnemen). Er is wel één nadeel aan deze images, je moet ze volledig terug zetten.

Hier heb ik iets van bijgeleerd. Ik heb altijd gedacht dat je enkel de HD inclusief partities kon opnemen, in een image en andere schijven niet kon in bij opnemen.
Of scheelt dat van software tot software. Om een image te maken gebruik ik CloneZilla.
 
ook ik moet nu vaststellen dat het inderdaad mogelijk is om extra partities , externe schijven toe te voegen in deze systeeminstallatiekopie...
uiteraard dient men te beschikken over de nodige opslag capaciteit om deze te laten weg schrijven.....daarom dat ik enkel de C verkiest om te laten opnemen in deze systeeminstallatiekopie.
 
Meestal bevatten die betere tools zoals Acronis wel een compressie mogelijkheid. En wanneer er geen data staat, wordt deze bij een File System level backup ook niet meegenomen. Cluster level backup bevat de volledige capaciteit van het te nemen medium...
 
De compressie verhouding is inderdaad goed in te stellen in Acronis True Image. Ook kun je een image splitsen over meerdere schijven of desgewenst op meerdere Dvd's of zelfs CD's. Dit laatste kan ik afraden, omdat dit wel eens erg veel CD's kan kosten en het terugzetten is hierdoor tevens enorm veel werk. Een image gesplitst over Dvd's is ook niet echt een goede optie als er erg veel data weggeschreven moet worden als Image. Blu-Ray kan wel een optie zijn, maar niet iedereen heeft zo'n station en de schijfjes zijn prijzig. De beste en goedkoopste optie is dus een grote HD aan te schaffen en bij te plaatsen in de PC of een grote externe harddisk of alles Backuppen naar een server of NAS.

Je komt bij deze instellingen via : Opties voor Back-ups van schijven ( Het kan gebeuren dat bij andere versies van True Image alles er iets anders uitziet. Ik gebruik versie 2011)

Acronis1.jpg

Daarna onder het Tabblad Prestaties, kun je de Compressieverhouding instellen.

Acronis2.jpg

Onder het Tabblad Geavanceerd, kun je het splitsen opgeven.

Acronis3.jpg

Verder zijn er nog vele andere instellingen mogelijk die voor ieder verschillend kunnen zijn.

Je ziet nu ook dat Acronis de termen Image en Backup door elkaar haalt wat ik eerder genoemd heb.

Acronis4.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan