E-mail spam

georguy1

Steunend lid
Vip Lid
ik krijg de laatste de mails van iemand die ik ken en vertrouw in de spam bij Telenet webmail , hoe kan ik dat veranderen dat zijn mails het altijd gewoon bij postvak in terechtkomen

Spamfilters zitten op 2 niveau's : eentje op de servers van Telenet en eentje bij je software-cliënt of in de webcliënt lokaal.
Het probleem bij veel providers zit hem in die op het hoogste niveau en vooral Telenet heeft daar een kwalijke reputatie. Zij markeren al te vaak afzenders als verdacht en alle berichten dus als spam. En ... die krijg je niet te zien en je kan ook die lijst van geweigerde mails niet bekijken.

Om je kennis voortaan niet meer als spam gemerkt te zien worden moet gebeuren wat @usacandyman hierboven zegt, maar de kans is groot dat dit op niveau van de server en dus van Telenet moet gebeuren. Daarvoor zul je de support moeten contacteren en hén vragen dat te doen ...

Die "SPAM"mails bij Telenet worden toch gewoon doorgestuurd naar u.
Kijk bij u thuis eens in uw spammap (of hoe deze ook mag heten).

In uw webmail kunt u bij Telenet de spammap openen, klikken op een mail, aanvinken en dan op "dit is geen spam" klikken.

Wat ik in mijn vorige post hier typte heb ik eerst getest in webmail van telenet en in mijn browser (msoutlook)
In de spammap van telenet stonden 3 mails, 2 x nieuwsbrief van Tuts en 1 x reclame van Knack.
In de spammap (Junk) in mijn browser zaten dezelfde mails als in webmail.
Daarna gedaan zoals beschreven in vorige post en mijn Junkmap was leeg en de drie mails stonden in "postvak in".

Ik heb nergens regels voor spam of dergelijke zaken ingesteld.

Wat ik in mijn vorige post hier typte heb ik eerst getest in webmail van telenet en in mijn browser (msoutlook)
MSOutlook is geen browser dat is Chrome of Firefox, Outlook is een mail-cliënt
In de spammap van telenet stonden 3 mails, 2 x nieuwsbrief van Tuts en 1 x reclame van Knack.
In de spammap (Junk) in mijn browser zaten dezelfde mails als in webmail.
Uiteraard, dat is immers krek dezelfde mailserver-database. Het enige verschil tussen een webmail en je Outlook (dus niet browser want die gebruik je precies voor je webmail) is nl. de visualisatie. De inhoud is ALTIJD dezelfde, want het is één en dezelfde database. Die 'test' toont dus niets aan, behalve dat je mijn uitleg nog niet begrepen hebt, ik doe zo meteen nog een poging.
Daarna gedaan zoals beschreven in vorige post en mijn Junkmap was leeg en de drie mails stonden in "postvak in".

Ik heb nergens regels voor spam of dergelijke zaken ingesteld.
Nieuwe poging het te verduidelijken hoe mailservers werken...

Stap 1 : mailserver Telenet krijgt voor ALLE mailaccounts mails binnen uit diverse bronnen van over de ganse wereld. Dat zijn er honderden per minuut !

Stap 2 : op basis van een aantal parameters en lijsten die op het web beschikbaar zijn van gesignaleerde spammers, op basis van reputatielijsten van mail providers etc... stelt Telenet een filter op en daar worden alle mails doorgeduwd.
Daarbij krijgt elke mail een spam-quotering, gaande van 0 (zuiver) tot 10 of meer (bedenkelijk).
Elke provider - dus ook Telenet bepaalt zelf - als interne policy, vanaf welke quotering als 'overduidelijk spam' wordt bekeken en die op het niveau van Telenet in zijn geheel als spam aangemerkte mails (met een index van 5 - denkbeeldig vb. - of hoger) worden gewoon gestopt en ik vermoed weggegooid. Van elke 1000 mails worden er zo 900 of meer weggegomd.

Stap 3 : Telenet mail server verdeelt de overblijvende mails naar de bedoelde mailaccounts. Stel dat Telenet 5 als limiet aanhoudt (denkbeeldig vb. - ik weet het niet wat ze gebruiken), dan zijn dus alle mails met een quotering voor spam van 0 tot 4 uiteindelijk in je account terechtgekomen.
Maar bij het verdelen in folders komen vb. alle 0 quotering in je INBOX, en alles met een quotering 1 en hoger in je spam folder, om door jou beoordeeld te worden.

--> Op spam aanlevering kan worden ingegrepen door het maken van 'Safe Sender' lijsten.
--> Op de mails in Stap 2 heeft enkel Telenet die mogelijkheid : de geweerde mails zijn voor de gebruiker totaal onzichtbaar, onbestaande en gewist !
--> Op de mails in Stap 3 kan je wel zelf ingrijpen door in je account de instellingen voor Spam aan te passen, Safe Sender-lijst en Blocked-lijst aan te vullen. Die bepalen dan vb. dat een mail die een spam-quotering van 3 kreeg, maar van iemand die je kent voortaan toch in je INBOX zal terechtkomen of omgekeerd dat een door Telenet met 0 gequoteerde mail voortaan toch meteen in je Spam folder vliegt.

Ik beheer 3 mailservers van 3 domeinen, en als beheerder heb ik nog héél wat meer mogelijkheden, maar dat krijg ik niet uitgelegd binnen dit bestek. Bovenstaand is een - hopelijk begrijpelijke - simplificatie.

Sorry voor het woord "browser". Dat was volledig fout en dat weet ik ook wel :oops:
Uw uitleg is klaar en duidelijk en zal wel kloppen.
Maar de poster heeft het niet over "echte spam" maar over mails van een betrouwbaar iemand, (die hij goed kent). Die persoon zal voor telenet niet in een hogere klasse zitten en zijn mail zullen niet worden verwijderd.
Hij moet toch enkel in zijn webmail de spammap openen, de betreffende mails aanvinken, rechts klikken en aangeven dat dit geen spam is.

Op zijn pc moet hij toch enkel in het mailprogramma dat hij heeft de spammap opzoeken (kan verschillende namen hebben) en kijken of die mails er tussen zitten. Indien ja, deze mails selecteren, rechts klikken en aangeven dat het geen spam is.

Terug
Bovenaan