Wat ik in mijn vorige post hier typte heb ik eerst getest in webmail van telenet en in mijn browser (msoutlook)
MSOutlook is geen browser dat is Chrome of Firefox, Outlook is een mail-cliënt
In de spammap van telenet stonden 3 mails, 2 x nieuwsbrief van Tuts en 1 x reclame van Knack.
In de spammap (Junk) in mijn browser zaten dezelfde mails als in webmail.
Uiteraard, dat is immers krek dezelfde mailserver-database. Het enige verschil tussen een webmail en je Outlook (dus niet browser want die gebruik je precies voor je webmail) is nl. de visualisatie. De inhoud is ALTIJD dezelfde, want het is één en dezelfde database. Die 'test' toont dus niets aan, behalve dat je mijn uitleg nog niet begrepen hebt, ik doe zo meteen nog een poging.
Daarna gedaan zoals beschreven in vorige post en mijn Junkmap was leeg en de drie mails stonden in "postvak in".
Ik heb nergens regels voor spam of dergelijke zaken ingesteld.
Nieuwe poging het te verduidelijken hoe mailservers werken...
Stap 1 : mailserver Telenet krijgt voor ALLE mailaccounts mails binnen uit diverse bronnen van over de ganse wereld. Dat zijn er honderden per minuut !
Stap 2 : op basis van een aantal parameters en lijsten die op het web beschikbaar zijn van gesignaleerde spammers, op basis van reputatielijsten van mail providers etc... stelt Telenet een filter op en daar worden alle mails doorgeduwd.
Daarbij krijgt elke mail een spam-quotering, gaande van 0 (zuiver) tot 10 of meer (bedenkelijk).
Elke provider - dus ook Telenet bepaalt zelf - als interne policy, vanaf welke quotering als 'overduidelijk spam' wordt bekeken en die op het niveau van Telenet in zijn geheel als spam aangemerkte mails (met een index van 5 - denkbeeldig vb. - of hoger) worden gewoon gestopt en ik vermoed weggegooid. Van elke 1000 mails worden er zo 900 of meer weggegomd.
Stap 3 : Telenet mail server verdeelt de overblijvende mails naar de bedoelde mailaccounts. Stel dat Telenet 5 als limiet aanhoudt (denkbeeldig vb. - ik weet het niet wat ze gebruiken), dan zijn dus alle mails met een quotering voor spam van 0 tot 4 uiteindelijk in je account terechtgekomen.
Maar bij het verdelen in folders komen vb. alle 0 quotering in je INBOX, en alles met een quotering 1 en hoger in je spam folder, om door jou beoordeeld te worden.
--> Op spam aanlevering kan worden ingegrepen door het maken van 'Safe Sender' lijsten.
--> Op de mails in Stap 2 heeft enkel Telenet die mogelijkheid : de geweerde mails zijn voor de gebruiker totaal onzichtbaar, onbestaande en gewist !
--> Op de mails in Stap 3 kan je wel zelf ingrijpen door in je account de instellingen voor Spam aan te passen, Safe Sender-lijst en Blocked-lijst aan te vullen. Die bepalen dan vb. dat een mail die een spam-quotering van 3 kreeg, maar van iemand die je kent voortaan toch in je INBOX zal terechtkomen of omgekeerd dat een door Telenet met 0 gequoteerde mail voortaan toch meteen in je Spam folder vliegt.
Ik beheer 3 mailservers van 3 domeinen, en als beheerder heb ik nog héél wat meer mogelijkheden, maar dat krijg ik niet uitgelegd binnen dit bestek. Bovenstaand is een - hopelijk begrijpelijke - simplificatie.