Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

Op dit moment draait mijn pc met de Dual Core processor.

Stel ik zou deze door een Core 2 Duo E6850 vervangen levert dit dan echte snelheidswinst op en zo ja hoe merk je dat in de praktijk?

W7 Ultimate 64b.
6 Gyg Ram
Asus 5450 grafische kaart.


grtzzzzzzz..............
 
snelheidswinst ja omdat je van 1 mb cache geheugen naar 4 mb gaat ...ook ga je van 800MHz naar 1333MHz .
wil je echter een voelbare snelheid dan kun je ook een SSD overwegen inplaats van de HDD

**denk er aan dat indien je een hardware aanpassing doet aan het moederbord je de Windows dient te herinstalleren ....
 
Inderdaad, de besturing hoeft bij zo'n upgrade niet opnieuw geinstalleerd te worden, hetzelfde geld voor het geheugen. Ook niet nodig.

Incidenteel kan er een BIOS update bestaan om een hogere processor beter te laten communiceren met de rest van de hardware. Als je dit niet doet kan de betere / snellere processor wel eens op een lagere snelheid blijven werken dan z'n specificaties opgeven.
 
snelheidswinst ja omdat je van 1 mb cache geheugen naar 4 mb gaat ...ook ga je van 800MHz naar 1333MHz .
wil je echter een voelbare snelheid dan kun je ook een SSD overwegen inplaats van de HDD

**denk er aan dat indien je een hardware aanpassing doet aan het moederbord je de Windows dient te herinstalleren ....

heb even opgezocht wat een ssd is en dat is inderdaad snel. Maar ook een aardig prijskaartje. Mijn huidige systeem is eigenlijk als een soort tussenstap bedoeld. Als ik nu naar W10 over zou stappen dan zal mijn randapparatuur grotendeels niet meer werken. Daarom wil ik de Dell nog een jaartje of twee gebruiken en dan overwegen voor een complete nieuwe set, incl. ranapparatuur.

grtzzzzzz.................
 
Je zou ook kunnen kiezen voor een SSHD
Veel sneller dan een gewone harddisk, maar iets trager dan een SSD.
Iets duurder dan een gewone harddisk en heel veel goedkoper dan een SSD.

Een SSHD is een gewone schijf gecombineerd met een klein SSD schijfje waar de besturing op geinstalleerd wordt. Hierdoor heb je goedkoop een enorme opslagcapaciteit en toch een snel opstart medium.

Een voorbeeld: Seagate Laptop SSHD 1 TB - MyCom
 
hier een foto van zulke Seagate Laptop SSHD 1TB

Ashampoo_Snap_2015.07.10_14h52m21s_002_.png

de bewegende onderdelen worden dus vervangen ...
 
hier een foto van zulke Seagate Laptop SSHD 1TB


de bewegende onderdelen worden dus vervangen ...

Hmmmm... mmmm.... foto is maar een illustratie hoor. Is niet echt. Een SSHD bevat nog steeds een echte "schijf" en "leesarm" ed. Maar op de PCB onderaan zitten één (of meerdere) extra IC's, het SSD geheugen dus.

Je hebt als gebruiker ook niet echt de keuze wat er op dat SSD geheugen geplaatst wordt van data. Het is dus niet zo dat je besturingsysteem daar volledig op gaat staan. Dit SSD wordt gebruikt als cache. De controller op de schijf bepaald zelf welke bestanden er op dat SSD geheugen geplaatst worden. Normaliter de bestanden die het meest frequent aangesproken (read) worden dus. Dit gaat uiteraard grotendeels een deel van je besturingsysteem bevatten.
 
Hmmmm... mmmm.... foto is maar een illustratie hoor. Is niet echt. Een SSHD bevat nog steeds een echte "schijf" en "leesarm" ed. Maar op de PCB onderaan zitten één (of meerdere) extra IC's, het SSD geheugen dus.

Je hebt als gebruiker ook niet echt de keuze wat er op dat SSD geheugen geplaatst wordt van data. Het is dus niet zo dat je besturingsysteem daar volledig op gaat staan. Dit SSD wordt gebruikt als cache. De controller op de schijf bepaald zelf welke bestanden er op dat SSD geheugen geplaatst worden. Normaliter de bestanden die het meest frequent aangesproken (read) worden dus. Dit gaat uiteraard grotendeels een deel van je besturingsysteem bevatten.

Alles wat ik hier in het verleden over gelezen had was blijkbaar niet helemaal goed blijven hangen in mijn brain.

Ik heb google eens gebruikt en dit gevonden:

De harde schijf is gecombineerd met een MLC-gebaseerde SSD van 8GB. Een onboard controller zorgt ervoor dat de SSD als cache gebruikt wordt: schrijfacties worden zo veel mogelijk naar de SSD gedaan en later, op de achtergrond doorgezet naar de langzamere harde schijf. Tegelijkertijd wordt de meestgebruikte data waar mogelijk ook op de SSD gecached. De caching algoritmes werken compleet binnen de schijf: het besturingssysteem ziet enkel een 500 GB harde schijf en heeft dus geen weet van het SSD-gedeelte. Ook als gebruiker heb je geen mogelijkheid om het SSD-gedeelte los te benaderen of om invloed uit te oefenen op de manier waarop de caching algoritmes te werk gaan.
 
Oke,

De "nieuwe" processor is binnen en is gemonteerd. Er is inderdaad snelheidswinst, de prestatie index ging van 5.3 naar 6.4 zowel voor processorsnelheid als geheugen.

Echter, als ik de Intel Driver Update Utility uitvoer blijft het scherm leeg en er worden geen drivers getoond die ik kan downloaden.

Ik ben totaal niet bekend met deze utility. Betekent dit dat de processor de nieuwste drivers heeft of kan ik op een andere manier naar drivers zoeken?

Intel Core 2 Duo E6850
Codenaam Conroe
Pakket Socket 775 LGA
Technologie 65nm
Specificatie Intel Core2 Duo CPU E6850 @ 3.00GHz
Familie 6
Uitgebreide familie 6
Model F
Uitgebreid model F
Stepping B
Revisie G0
Instructies MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, Intel 64, NX, VMX
Virtualisatie Ondersteund, Uitgeschakeld
Hyperthreading Niet-ondersteund
Bussnelheid 332,1 MHZ
Rated bussnelheid 1328,3 MHZ
Stock kernsnelheid 3000 MHZ
Stock bussnelheid 333 MHZ
Gemiddelde temperatuur 38 °C
Caches
L1 data-cachegrootte 2 x 32 KBytes
L1 instructies-cachegrootte 2 x 32 KBytes
L2 unified-cachegrootte 4096 KBytes
Kernen
Kernsnelheid Multiplier Bussnelheid Rated bussnelheid Temperatuur Threads
Kern 0 1992,4 MHZ x 6,0 332,1 MHZ 1328,3 MHZ 36 °C APIC ID: 0
Kern 1 1992,4 MHZ x 6,0 332,1 MHZ 1328,3 MHZ 39 °C APIC ID: 1


grtzzzzzzz............
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan