Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben momenteel aan het zoeken naar een programmatje om een pc (dell uit 2001) , die 10 minuten nodig heeft om op te starten en daarna nog traag werkt.

Heb al het volgende gedaan
chdsk
Malware uitgevoerd niks
Superspyware , ook niks
Defragmentatie, resultaat niks
Ccleaner uitgeverd
...
Als laatste een programma die fouten zoekt in gans het systeem, SLOW-PCfighter , die vind 500 fouten, allerlei. Om het te herstellen moet ik echter het programma kopen.
Bestaat er geen gratis versie van (iets gelijaardigs)

Hoe deze fouten er komen en of het fouten zijn??

Is een pentium 4, windows xp home , dell
 
Hoeveel geheugen ?
Staat xp er al lang op zonder format ?
Waarschijnlijk starten er te veel programma's mee op en daarom dat deze alles eerst moet laden.
 
Laatst bewerkt:
ram = 256 MB
Schijf 40 gb
JAREN , altijd bij gevoegd blijkbaar
Denk dat er fouten op schijf staan, maar vind ze niet met chkdsk
 
in 'msconfig' kan je onder het tabje opstart beheren welke progs er mee mogen opstarten en welke niet.
naast het handige programma easycleaner heb je ook nog Glary Utilities, een handig 1-klik-onderhoud programma.
 
Ik begrijp dat je een programma wil maar de beste oplossing is een nieuwe installatie van je OS.
Nou dat is gelijk we heel drastisch... Met de andere tips van hierboven zou ik eerst beginnen.
 
Staat xp er al lang op zonder format ?

Zoals ik dus met andere woorden zei: doe een nieuwe installatie. Natuurlijk is dat drastisch, maar na JAREN is er zoveel in het register veranderd en zijn er vele mappen/bestanden bijgekomen. CCleaner en andere zijn prima programma's maar de beste tip is: maak een backup van je emails en persoonlijke documenten, format en maak onmiddelijk een image nadat je XP terug geinstalleerd hebt. Dat spaart je onmiddelijk enkele uren geduld de volgende keer dat je PC niet meer lekker draait.

;)
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik dus met andere woorden zei: doe een nieuwe installatie. Natuurlijk is dat drastisch, maar na JAREN is er zoveel in het register veranderd en zijn er vele mappen/bestanden bijgekomen. CCleaner en andere zijn prima programma's maar de beste tip is: maak een backup van je emails en persoonlijke documenten, format en maak onmiddelijk een image nadat je XP terug geinstalleerd hebt. Dat spaart je onmiddelijk enkele uren geduld de volgende keer dat je PC niet meer lekker draait.

;)

Ik kan me hier ook wel in vinden.
Natuurlijk is het het proberen waard met verschillende opschoonprogramma's, maar als de besturing er al vele en vele jaren opstaat en de pc is druk gebruikt met installeren en verwijderen van programma's is er meestal weinig kans dat deze weer de snelheid terug krijgt van een kale install.
De snelste manier is daardoor de besturing er opnieuw op en alle backups van belangrijke data terug zetten.

En inderdaad een image maken met de juiste software.
 
Zoals ik dus met andere woorden zei: doe een nieuwe installatie. Natuurlijk is dat drastisch, maar na JAREN is er zoveel in het register veranderd en zijn er vele mappen/bestanden bijgekomen. CCleaner en andere zijn prima programma's maar de beste tip is: maak een backup van je emails en persoonlijke documenten, format en maak onmiddelijk een image nadat je XP terug geinstalleerd hebt. Dat spaart je onmiddelijk enkele uren geduld de volgende keer dat je PC niet meer lekker draait.

;)

Hier moet ik je gelijk in geven. Dat gaat zowiezo het beste resultaat geven. Geen enkel programma gaat je windows kunnen herstellen zoals je wilt. Een basis herinstallatie kost je ongeveer een halve dag werk op zo'n systeem. De zoektocht naar een alternatief gaat langer duren en zal je niet het gewenste resultaat geven vrees ik. Let wel dat je eerst alle drivers bijdehand hebt van je hardware! Een andere factor welke je systeem beetje bij beetje vertragen zijn alle windows updates en extras zoals de .NET frameworks etc. Helaas zijn windows updates nodig en de extra's dikwijls ook. Als ik een tip mag geven, 512MB RAM is een uiterst minimum voor een up to date windows XP systeem. Dat gaat al zeer veel verschil maken. Indien je geen herinstallatie wilt zou ik toch hier even naar kijken of je geen latje kunt bijsteken.
 
Heb al de aangeraden programma's afgehaald en uitgevoerd.
Resultaat opstart-tijd verminderd naar 3 min , ipv 10 min.
Na het pstarten is hij ook iets sneller.
Dit is het maximum dat ik er uit gehaald heb.

Dus conclusie, als mijn colega er kan mee leven (internet valt nog mee) dat hij enkel min kan wachten bij de opstart,en daarna aan een redelijk trage snelheid kan surfen, dan is de zaak opgelost.

Ik zie ook geen andere mogelijkheid dan het ram geheugen uit te breiden ,en een een nieuwe instal van windows xp te doen, om nog snelheid te winnen. Ik moet dan wel al de cd's en drivers krijgen en vrees dat die niet meer te vinden zijn.

In alle geval bedankt voor de tips (heb zelf weer wat bijgeleerd) en die herinstallatie daar heb ik verschillende keren aan gedacht,(maar heb niet alle drivers enz...), dus daarom eerst geprobeerd van die opkuisprogramma's.

Heb in alle geval IETS uitgewonnen.

Voor mij mag er een slotje op, tenzij iemand nog een lumineus idee heeft.

Allemaal bedankt

Marcel:duimop::duimop::duimop:
 
Met zo'n oudje met XP er op wil een defragmentatie ook nog wel eens iets helpen.

En toch zou ik het geheugen vervangen naar 512Mb. Kijk welk type er nu in zit of draai een programma als everest om daar achter te komen en kijk eens rond op rommelmarkten. Zo'n reepje koop je voor een luttel bedrag.
Het is dat de verzendkosten te hoog zijn, anders had je het van mij gratis kunnen krijgen. Ik denk dat ik nog wel ergens een reepje oud geheugen heb liggen.
 
Surfer

Ik begrijp dat je een programma wil maar de beste oplossing is een nieuwe installatie van je OS.

Het gaat hier wel om een Dell computer, dus windows OS is op maat gemaakt voor die computer.
HD 40 GB en maar 256 MB.
Op zo een machientje zou ik een Linux versie installeren, en computer zal terug draaien als een zonnetje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan