De telefoonoplichters die zich als Microsoftmedewerkers voordoen hebben een nieuw truc ontdekt om slachtoffers twee keer op te lichten.
Al maanden zijn de oplichters in Nederland actief en bellen mensen thuis dat ze malware of een ander computerprobleem hebben.
Vervolgens moet het slachtoffer een programma downloaden waarmee de oplichters toegang tot de computer krijgen.
Uiteindelijk wordt het niet bestaande probleem tegen betaling opgelost.
Naast het zoeken naar nieuwe slachtoffers, hanteren de oplichters een nieuwe tactiek, waarbij eerdere slachtoffers opnieuw worden gebeld. Dit keer proberen de oplichters het slachtoffer voor een verlenging van de eerder aangeboden 'dienst' te laten betalen.
Martijn Grooten van Virus Bulletin werd een jaar geleden door de oplichters gebeld en deed zich als onwetend slachtoffer voor.
Hij liet de oplichters geloven dat hij betaald had, om zo meer inzicht in hun werkwijze te krijgen.
Opmerkelijk genoeg bleken de oplichters software te installeren die de staat van de computer iets verbeterde.
Verlenging
Gisteren werd Grootten weer gebeld, waarbij de oplichters hem aan het gesprek van een jaar geleden herinnerden.
Toen zou hij voor één jaar bescherming hebben betaald, en was het nu tijd voor de verlenging. I
n tegenstelling tot het eerste gesprek kwam de oplichter meteen ter zake en vroeg om toegang tot de computer via de AMMYY Admin software.
Hierna werd Advanced WindowsCare gedownload, dat liet geloven dat de pc weer vol fouten zat. Om de fouten te verhelpen moest er een verlenging worden afgesloten.
"Het is eenvoudig om om het gebrek aan professionaliteit van de scammers te lachen, maar ze hebben in het verleden van veel mensen misbruik gemaakt.
Mensen die vanwege alle verhalen over malware bezorgd waren geraakt of het telefoontje niet verdacht vonden", stelt Grooten.
Hij vermoedt dan ook dat veel van de eerdere slachtoffers opnieuw voor de scam zullen vallen.
Bron: Security.nl
Al maanden zijn de oplichters in Nederland actief en bellen mensen thuis dat ze malware of een ander computerprobleem hebben.
Vervolgens moet het slachtoffer een programma downloaden waarmee de oplichters toegang tot de computer krijgen.
Uiteindelijk wordt het niet bestaande probleem tegen betaling opgelost.
Naast het zoeken naar nieuwe slachtoffers, hanteren de oplichters een nieuwe tactiek, waarbij eerdere slachtoffers opnieuw worden gebeld. Dit keer proberen de oplichters het slachtoffer voor een verlenging van de eerder aangeboden 'dienst' te laten betalen.
Martijn Grooten van Virus Bulletin werd een jaar geleden door de oplichters gebeld en deed zich als onwetend slachtoffer voor.
Hij liet de oplichters geloven dat hij betaald had, om zo meer inzicht in hun werkwijze te krijgen.
Opmerkelijk genoeg bleken de oplichters software te installeren die de staat van de computer iets verbeterde.
Verlenging
Gisteren werd Grootten weer gebeld, waarbij de oplichters hem aan het gesprek van een jaar geleden herinnerden.
Toen zou hij voor één jaar bescherming hebben betaald, en was het nu tijd voor de verlenging. I
n tegenstelling tot het eerste gesprek kwam de oplichter meteen ter zake en vroeg om toegang tot de computer via de AMMYY Admin software.
Hierna werd Advanced WindowsCare gedownload, dat liet geloven dat de pc weer vol fouten zat. Om de fouten te verhelpen moest er een verlenging worden afgesloten.
"Het is eenvoudig om om het gebrek aan professionaliteit van de scammers te lachen, maar ze hebben in het verleden van veel mensen misbruik gemaakt.
Mensen die vanwege alle verhalen over malware bezorgd waren geraakt of het telefoontje niet verdacht vonden", stelt Grooten.
Hij vermoedt dan ook dat veel van de eerdere slachtoffers opnieuw voor de scam zullen vallen.
Bron: Security.nl