Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een pcke staan waar ik een server van wil maken.
Momenteel staat ie op de zolder te draaien met windows 7 erop.
In totaal heb ik 3 desktops en een laptop staan in huis.
Met win 7 kan je bestanden delen maar ik wil bepaalde mappen niet delen met mijn kinderen zoals mijn dosieren.
Dus in win 7 vind ik niet direkt waar ik moet zijn.
Ik dacht dan aan een file serverke waar ik zowat alles kan instellen maar daar heb ik weinig ervaring in.
Eerst en vooral welke besturingsysteem gebruik ik dan.
Windows 2003 of 2008 of linux.
Ik kan zowel aan alle 3 geraken dus is dat geen probleem. En ja het is met licensies :)
Al de pc's die in huis draaien werken met win 7 dus als het linux is moet er iets op van samba toestanden.
Maar kweet nie hoe of wat.
Kzou er graag een beetje begeleiding in willen of als ere iemand een goeie tutorial weet mag je die ook vertellen.
bedank op voorhand.


grt sandy
 
Zoals je zelf aangeeft heb je bij voorkeur 3 opties. Linux, Windows 2003 (R2?) en Windows 2008 (R2?). De juiste volgorde is Windows 2003, Windows 2003 R2, Windows 2008 en Windows 2008 R2. Linux draait op zeer simpele hardware MAAR dan moet je samba opzetten wat voor een leek niet echt aan te raden is. Windows server is eenvoudiger op te zetten en draait over het algemeen ook wel vlot op desktop pc's. Let wel dat er een grote mogelijkheid bestaat dat niet alle drivers werken hierop! Server toestanden en Wireless is ook niet zo vanzelfsprekend. Dus op een Windows server installeer je de File Management Role bij voorkeur. Aangezien je geen domein hebt weet ik niet juist hoe je het best die gebruikers toegang op de meest eenvoudige manier opzet. Je kan wel verschillende locale gebruikers aanmaken op dit systeem en dan de betreffende mappen Sharen (delen) en Permissions (rechten) toekennen wie wat mag. (Volledige controle, lezen, schrijven of niets). In de clients kan je dan een drive mappen (map network drives) naar zulke share met UNC notatie, vb. map G: naar \\server1\Dosieren, of map R: naar \\server1\games.
Hier snel een voorbeeld voor Windows 2003.
Setting up & managing a file server in Windows 2003
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan