Schrijver stil aan naar de Filistijnen? Of toch iets anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
De laatste tijd, als ik ik probeer een schijfje te branden, blijft Nero vragen om een beschrijfbaar medium in te steken.
Ik probeer verschillende schijfjes van verschillende merken, maar het DVD-schrijfstation gaat dicht, het lichtje pinkt, maar Nero begint niet te schrijven en blijft wachten...
Soms doet hij het wel na een paar maal het schijfje in en uit de schrijver te halen en af en toe lukt het van de eerste keer.

DVD's die automatisch moeten opstarten spelen niet meer automatisch af, die moet ik opstarten via de verkenner.

Gebrande DVD's, met data op, kan ik met de verkenner openen en herkend hij deze als lege DVD, er staat wel degelijk een volledige film op... Hij geeft bij eigenschappen, in de verkenner, gebruikt 0 Kb vrij 0 Kb

Mijn vraag: is de schrijver de geest aan 't geven of is hier iets anders aan de hand?

De pc en de schrijver zijn al meer dan 7 jaar, dus kosten ga ik er liefst niet te veel meer insteken, maar alles werkt, voor de rest, nog prima.

Drivers zijn reeds geherinstalleerd.


[oplossing]Bij zo'n leeftijd zou ik eerst de lens eens kuisen van uw dvd. ( hetzelfde kan ook voor cd speler).
a) eenvoudige methode : kuissetje aanschaffen.
b) the hard way: dvd drive demonteren en lensje voorzichtig met een proper wattenstaafje gedrenkt in (ontsmettings) alcohol ( zuivere, geen sterke dranken).
Het kan zijn dat het lensje stofdeeltje bevat of troebel is en zoo de laserstraal slecht kan lezen. [/oplossing]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij zo'n leeftijd zou ik eerst de lens eens kuisen van uw dvd. ( hetzelfde kan ook voor cd speler).
a) eenvoudige methode : kuissetje aanschaffen.
b) the hard way: dvd drive demonteren en lensje voorzichtig met een proper wattenstaafje gedrenkt in (ontsmettings) alcohol ( zuivere, geen sterke dranken).
Het kan zijn dat het lensje stofdeeltje bevat of troebel is en zoo de laserstraal slecht kan lezen.
 
THX ghost voor de snelle reactie!
Ik heb zo'n Scotch clean-cd er een stuk of 2 keer laten overlopen.
Resultaat, eerst herkende hij een DVD die hij daarvoor zag als blanco, daarna herkende hij een andere DVD weer niet, daarna herkende de schrijver de clean-cd niet meer, na een tijdje terug wel, heb nog 5 maal gecleand zonder resultaat...

Verkeerde clean-methode, grondiger proberen te reinigen?

Andere suggesties?

P.s.: 't Wattestokkie zal voor 't weekend zijn...
 
Laatst bewerkt:
Het is altijd moeilijk om te zeggen of eem schrijf / leeskop vuil of versleten is.

Ik vertrouw nooit op een schoonmaak cd

Ik schroef deze altijd open en reing de kop heel voorzichtig met een oorstaafje en isopropylalcohol. Dit is alcohol met een 80% promilage
Doet hij het dan nog niet, ga ik er van uit dat hij versleten is.
 
Anders gewoon een nieuwe simpele schrijver plaatsen, +/- 50 a 60€.
Je kan voorzichtig de 2de methode toepassen. Let wel op dat uw wattenstaafje na indompeling in de alcohol geen pluisjes meer bevat. Als je het voorzichtig en zachtjes doet is normaal geen probleem. Hierdoor heb ik in het verleden heel wat minder lasers moeten vervangen.
 
Ja Pluis, voor een leek is zo'n schijfje een handig alternatief, niet iedereen is electrocus. Het schijfje kan natuurlijk de lens niet langs de laserzijde kuisen.
Isopropyl.. is ook een alternatief, maar laat soms doffe vlekjes na. ( als je het niet grondig genoeg doet).
 
THX ghost en Pluis

Ik weet nu wat mij te doen staat van 't weekend...
Als jullie beweren dat het zo opgelost kan zijn (ik weet ook dat het geen garantie is), zal ik het eens proberen.
Nog nooit geprobeerd, al veel over gehoord...
't Is een een kans om iets nieuws uit te proberen...

Ik laat jullie iets weten, gelukt of helemaal de mist in gegaan...

Alle twee alvast bedankt voor de raad!
 
Laatst bewerkt:
Dit fenomeen kan ook aan de ide-kabel liggen.
Heb je er nog een, probeer eens die andere kabel te gebruiken.
Het is niet de eerste keer dat er 2 aders beginnen contact te maken.
Mijn dvd-brander had ook hetzelfde probleem.
Gisteravond 3 uur zoeken, en vanochtend (het was nog erger) nog eens 1 1/2 uur.
Toen ik de witte stekker naar boven drukte ging het perfect, liet ik los, dan was het eens goed, weer eens niet goed.
De 4 pinnetjes van de voeding achteraan het apparaat doorgemeten --> een gebarsten soduurtje.

Dit kan je hebben als je de recorder regelmatig verhuist van de ene pc naar de andere.
Nu werkt ie terug perfect.
 
Hoi allemaal,

Ik heb mijn schrijver van 't weekend open gegooid en de lens gekuist.


Bij elke PC is het weer anders, maar misschien heb je hier een idee hoe je hem er uit schroeft http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...lc=nl&cc=nl&lang=nl&rule=22584&product=459895


Als je het station er uit heb, zijn het meestal 4 schroefjes losdraaien en het deksel verwijderen. Nu even zoeken naar een soort glazen oogje en heel voorzichting deze schoonmaken

Bedankt voor de handleiding Pluis
't Was de schrijver zelf die ik voor het eerst moest openen...
Dat was wel even knoeien, 't schuifje moest ook open anders ging het kassement er niet af!

Ik ben dan met oorstokjes en wasbenzine aan de slag gegaan (geen alcohol in voorraad).

Aangezien ik allen aansluitingen van de schrijver heb gelost, is een slecht contact nu ook uitgesloten.

Maar 't heeft niet mogen baten, dezelfde fouten steken de kop op (Herkend de data van geschreven DVD's niet, Schrijven heb ik nog niet geprobeerd).
Ik zal nu als ik iets dien weg te schrijven de data eerst naar een andere pc moeten overschrijven via mijn extern-hardeschijf...


Iedereen bedankt voor het meedenken! :duimop:

Het zal wachten worden en zoeken naar een ander schrijvertje...
 
Ik weet het, netwerkje...
Maar dat loopt niet zo vlot en het wordt hier niet echt gebruikt, dus heb ik daar geen energie in gestoken om dat op te lossen...

Eerst kijken voor een nieuwe oude schrijver...

Met de tiojd moet deze pc toch vervangen worden.

Toch THX Pluis
 
Grappige woordspeling, ' nieuwe oude schrijver '
Ik heb vorigr week hier in Aalst (kringloop) eentje gezien voor 18 euro (nog in doos)


PS; Philips wil ik niet meer.
Mijn schrijvertje is 4 jaar.
Na 2 jaar wou de lade dan wel, dan weer niet open.
Oorzaak-> rubber riem rekt uit
x kapotte cd gehad (oorzaak -> door speling (lees slijtage) kan het zijn dat de aandrijfas van de schijf net tegen de rand van het gaatje botst en niet juist in het gaatje ploft van de eerste keer.
En nu na enkele maal verplaatsen naar een kabeltje dat ik in mijn IMAC heb gezet een gebarsten soduur aan de voeding.
Kwaliteit kan beter lijkt me.
Gelukkig kan ik het steeds zelf herstellen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan