Windows 11 schijfbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo, deze week een update gedaan van windows11 naar 22H2, zonder problemen. alles werkt naar behoren, dus maak ik een backup met Macrium Reflect.
als ik macrium reflect open zie ik dat er vijf partities op mijn ssd schijf staan en één in het rood. in schijfbeheer staan er maar 4.
de backup werkt prima.
eerder is mij dat niet opgevallen.
is er iemand die daar een woordje uitleg kan over geven aub?
zie bijlage.

met dank

Bijlagen

• schijfbeheer.jpg
    schijfbeheer.jpg
    78.4 KB · Weergaven: 147
dank voor de reactie. dat deze partitie (in het rood)bijna vol is begrijp ik, en als ze aangepast wordt door windows, zoals Aardbei laat weten via de link, is dit dan geen probleem waarschijnlijk? al weet ik niet tot wat die dient. in schijfbeheer staat die schijf 100% vrij.
dan is er die kleine partitie nog(16mb). is het omdat die geen schijfletter geeft dat ze niet zichtbaar is in schijfbeheer en tot wat dient ze?
in app minitool partition staan dan ook wel. zie bijlage

Bijlagen

• minitool.jpg
    minitool.jpg
    70.2 KB · Weergaven: 121
Met Macrium heb je gekozen voor een clone 1/1. Hierdoor is uw clone schijf (die grotere capaciteit heeft) een partitie groter.
Je kan dit aanpassen bij Copy partition . Dit staat in het blauw in het midden links. Zo kan je een clone zetten op een schijf die een andere capaciteit heeft en toch de volle schijf benutten.

Clone.jpg

dank je Mik, ik begrijp ongeveer wat je bedoelt. ik heb ook wat rondgegoogled :) . bij een windows11 installatie zijn er 3 partities, bij u zie ik ook 3 partities en bij mij staan er 5.
een fat32- en een ongeformatteerde partitie, die ik bij u niet zie. zijn die dan overbodig? ik kan natuurlijk altijd die partities verwijderen en zien wat er gebeurt.(als het mis gaat een kopie terugzetten)
wat ik eigenlijk wil weten is of mijn pc wel goed ingesteld staat voor optimaal gebruik, gezien er een partitie in het rood staat en 2 waarvan ik nu niet weet of ze wel nodig zijn.

jij heb er 5 omdat je een GPT schijf indeling gebruikt , wellicht was deze indeling er al aanwezig bij aankoop van deze Windows11
*anderzijds heb jij wellicht zelf ooit voor een GPT indeling gekozen mocht deze niet standaard aanwezig geweest zijn bij aankoop !

wat betreft je vraag .. bij de eerst volgende nieuwe build zal de huidige in het rood gemarkeerde partitie opnieuw aangemaakt worden ..
je pc zal evenzeer blijven functioneren ..

**wil jij aangezien jij je zorgen maakt deze rode partitie een beetje vergroten ..laat ons zeggen je maakt deze een 368MB groter zodat je er eentje verkrijgt van 1 GB dan dien je eerst de C te verkleinen met 368MB en deze toe te voegen aan deze in het rood..
let op je dient dan eerst deze laatste een letter toe te wijzen die je na het vergroten weer verwijderd .. (noodzakelijk is dit dus niet )

Het is in versie 8 van Macrium al ingebakken. Zie het tabblad waar ik over sprak. Zie onder Copy partition. Tabblad met mogelijkheden tot Schrink or extend.
Hiermee benut je de volledige schijf indien van een andere grootte.
expand en schrink..jpg

Zo is het bij mij. Ik heb getracht de rode partitie te verwijderen om die ongebruikte spatie te voegen aan de C partitie.
Dat heb ik twee manieren gepoogd maar geen van beide partitie managers kon het uitvoeren.

1671229119425.png

Laatst bewerkt:
ben jij Merel dezelfde als verdidi ...indien niet breek jij met jouw probleem in in iemand anders zijn topic en das niet de bedoeling ..
*ik heb nooit ergens gezegd om deze rode partitie te verwijderen dus "verdidi" dit niet doen !
men dient geen free versie te gebruiken om de C te verkleinen en om daarna de rode partitie te vergroten ...
gebruik bij voorkeur de volwaardige Aomei partition assistant van techno360 ""1 jaar licentie ""

de rode partitie kan niet verwijderd worden aangezien deze de indeling heeft van NTFS en de ID type (0x27) terwijl een gewone partitie de indeling heeft van NTFS en de ID type (0x07)
*wilt men deze 0x27 partitie verwijderen dan dient men eerst deze ID om te zetten naar 0x07 en dit kan via de genoemde tool de Aomei partition assistant
**niet aanbevolen aangezien ik niet weet wat de gevolgen hiervan zijn !

bedankt Qtex met de uitleg over die GPT indeling, hierdoor ben ik toch al wat wijzer geworden.
bij de volgende build zal ik er eens op letten als die veranderd is.
de rode partitie zal ik ook niet proberen te vergroten, en als dat geen probleem vormt ......... wat werkt gerust laten zou ik zeggen en die zal natuurlijk ook wel zijn nut hebben.
in schijfbeheer staat die partitie ook als 100% vrij, en dat is waarschijnlijk omdat die geen schijfletter heeft. dat is dan weer een beetje verwarrend.
maar goed, meer kunnen we daarover niets meer kwijt zeker.
aan alle anderen medewerkers en leden, heel erg bedankt voor de reacties en geboden hulp.
als er geen aanbevelingen of tips meer zijn, dan mag van mij deze topic afgesloten worden.
nogmaals bedankt iedereen.

ook hier word deze in schijfbeheer als 100% vrije ruimte weergegeven terwijl dit niet zo is .. dit komt door dat deze de ID heeft van 0x27
*0x27PQservice afgekort 0x27 is dus uitsluitend voor het systeem en niet voor de gebruiker..!

hier een paar afbeeldingen .. van zo'n partitie welke in schijfbeheer als een 100% vrije ruimte word weergegeven !
Ashampoo_Snap_zaterdag 17 december 2022_11h36m38s_005_.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan