Windows 10 raar verschijnsel van C schijf

Hoi allemaal,
Een paar dagen geleden liep mijn C schijf helemaal vol, tot ze in het rood stond, toen ik de pc afzette wilde hij niet meer opstarten, mijn man heeft de partitie verwijderd en een schone installatie van Win 10 gedaan.
tegen de avond was de C schijf alweer aan het vol lopen, 40 gb weg, al een offline scan gedaan met Windows defender, niks gevonden, malwarebites erop gezet en laten draaien, niks gevonden, schijfopruiming inclusief systeembestanden,gedaan niks helpt.
enkel office,Malware bites, en Thunderbird staan erop, als ik met de pc niks doe, dan gebeurd er niks, van het moment dat ik surf , en ook maar iets laat draaien, dan gaat de schijf in snel tempo vooruit, nu heb ik op 2 dagen tijd amper 85 gb van de 250 over.
1729366421059.png

Ik heb al jaren een pc en trek meestal mijn plan maar dit heb ik nog nooit meegemaakt,surf nooit naar nare sites en bij google zit safeonweb browser .
Wie kan me helpen elke tip is welkom,
grtjes en nog een hele fijne avond allemaal,
Karine.

Hiermee kun je alvast zelf op zoek ...
Nadien mag je ev. verslag of rapport hier altijd delen - bekijken we of de namen van de grootste bestanden ons iets zeggen...
===
Als je op zoek bent naar een applicatie om het schijfgebruik van bestanden op je Windows C-schijf te analyseren en in kaart te brengen, zijn er verschillende tools die je kunt gebruiken. Hier zijn enkele populaire opties:

### 1. **WinDirStat**
- **Beschrijving**: WinDirStat (Windows Directory Statistics) is een grafische disk usage analyzer voor Windows. Het geeft een overzicht van je schijfgebruik met een visuele weergave van de bestanden en mappen op basis van grootte.
- **Functies**:
- Geeft een gedetailleerd overzicht van je schijfgebruik.
- Maakt gebruik van "treemaps" om mappen en bestanden visueel weer te geven.
- Gratis te gebruiken.
- **Download**: [WinDirStat](https://windirstat.net/)

### 2. **TreeSize**
- **Beschrijving**: TreeSize is een krachtige disk space analyzer. De gratis versie biedt al veel nuttige functies, maar er is ook een betaalde versie met extra mogelijkheden.
- **Functies**:
- Analyseert mappen en submappen op schijfgebruik.
- Laat bestanden en mappen zien die het meeste ruimte innemen.
- Ondersteuning voor netwerkshares en externe schijven.
- **Download**: [TreeSize Free](https://www.jam-software.com/treesize_free)

### 3. **SpaceSniffer**
- **Beschrijving**: SpaceSniffer is een gratis en visuele tool die laat zien hoe de schijfruimte wordt gebruikt op je systeem.
- **Functies**:
- Geeft een visuele representatie van je bestanden en mappen.
- Realtime weergave van schijfgebruik, met mogelijkheid om mappen verder te verkennen.
- Geen installatie nodig, werkt direct na het uitpakken.
- **Download**: [SpaceSniffer](http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/)

### 4. **DiskSavvy**
- **Beschrijving**: DiskSavvy is een geavanceerde tool voor schijfanalyse die zowel voor persoonlijke als zakelijke doeleinden gebruikt kan worden.
- **Functies**:
- Biedt gedetailleerde rapporten van schijfgebruik.
- Mogelijkheid om bestanden te categoriseren en rapporten te exporteren.
- Ondersteuning voor netwerkshares.
- **Download**: [DiskSavvy](https://www.disksavvy.com/)

Al deze tools kunnen je helpen om inzicht te krijgen in hoe de ruimte op je C-schijf wordt gebruikt en waar de grote bestanden zich bevinden.

juist een scan gedaan met Treesize, en meteen zie ik wat mijn schijf in beslag neemt ,als ik de pc op C laat zoeken naar Pagefile.sys vind hij niks, ook al staan mijn verborgen mappen open.
Waar vind ik deze bestanden en wat mag er weg ?
Bedankt !
1729371431873.png

powercfg -h off
Moet worden uitgevoerd vanuit een beheerders-opdrachtprompt.

pagefile.sys is een virtueel geheugenbestand dat door Windows wordt gebruikt. Je kunt de grootte van het bestand aanpassen door je virtuele geheugeninstellingen te wijzigen. Zie https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-increase-virtual-memory-in-windows-10-a/46dacaf5-15cf-4f5d-9d5a-cba1401ae4c9 - stel de initiële grootte in op de aanbevolen grootte (zoals aangegeven), tenzij dat honderden GB is, en stel dan de maximale grootte in op een grotere waarde. Men raad aan dat de max ten minste hetzelfde is als de hoeveelheid geheugen in je computer. Als je niet veel RAM hebt, wil je het misschien twee of drie keer zo groot maken als je RAM-grootte.

pagefile.sys= virtueel geheugen dat zich op de schijf bevind. de grootte er van moet minimaal 1,5 maal je Ram geheugen bedragen.
vb: Het wisselbestand is doorgaans 1,25 GB op 8 GB-systemen, 2,5 GB op 16 GB-systemen en 5 GB op 32 GB-systemen. Voor systemen met meer RAM kunt u het wisselbestand iets kleiner maken. (snoept immers ruimte van je C-schijf)

google op ' wat is een wisselbestand '

Laatst bewerkt:
powercfg -h off
Moet worden uitgevoerd vanuit een beheerders-opdrachtprompt.

pagefile.sys is een virtueel geheugenbestand dat door Windows wordt gebruikt. Je kunt de grootte van het bestand aanpassen door je virtuele geheugeninstellingen te wijzigen. Zie https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-increase-virtual-memory-in-windows-10-a/46dacaf5-15cf-4f5d-9d5a-cba1401ae4c9 - stel de initiële grootte in op de aanbevolen grootte (zoals aangegeven), tenzij dat honderden GB is, en stel dan de maximale grootte in op een grotere waarde. Men raad aan dat de max ten minste hetzelfde is als de hoeveelheid geheugen in je computer. Als je niet veel RAM hebt, wil je het misschien twee of drie keer zo groot maken als je RAM-grootte.
Mijn virtueel wisselbestand staat zo ingesteld ik heb 16 gb geheugen, meer al geprobeerd maar het lukt niet,
1729374220238.png

yessssss dit was de fout, ik had veel teveel ingevuld, nu heb ik wisselbestandsgrote voor alle stations automatisch beheren aangevinkt .
En zie :)
1729374943013.png

Als ik het zelf invul, hoeveel mag er dan als begin grootte staan en hoeveel max met 16 gb geheugen?
Dank jullie wel voor de hele goede tips(y)

Je hebt een 0 (nul) teveel staan.
Je hebt al 16GB geheugen, wat in principe voldoende is met zelfs een klein wisselbstand.

Veronderstel je nu een SSD hebt? Zet het wisselbestand op "System Managed".
Ik zie ook een partitie COREL staan? Als je veel met grafische bestanden werkt, als die echt meer nodig heeft wordt dat automatisch aangepast.

Wil je toch een vaste grootte, zie je daar 120 GB en 180 GB hebt ingesteld ipv MB.
Den best eerst "geeen wisselbestand" zetten, herstarten en dan instellen op:
Begingrootte (MB) 16000
Maximale grootte (MB): 16000.
Krijg je ooit een melding je te weinig virtueel geheugen zou hebben doe je nog een keer hetzelfde met grotere waarden maar zal niet nodig zijn, ook niet met system managed.

Laatst bewerkt:
Nog even toevoegen:
Den best eerst "geeen wisselbestand" zetten, herstarten, SSD OPTIMALISEREN (= TRIMMEN), en dan instellen op:
Begingrootte (MB) 16000
Maximale grootte (MB): 16000
Of de (2x gelijke) waarde die je wil.

Terug
Bovenaan