Status
Niet open voor verdere reacties.

oliebaron

Steunend lid
Vip Lid
sinds enkele dagen moet ik mijn pc enkele malen herstarten alvorens hij door zijn opstartscherm van HP gaat.
Gewoonlijk blijft hij hangen in het blauwe scherm om naar de setup ,system recovery enz te gaan.
Na enkele keren de hoofdschakelaar te hebben ingedrukt start hij al eens verder op in windows 10
ik heb al een diagnose test gedaan maar de harddisk is nog gezond.
Dus het ligt aan windows 10
Enig idee waar ik moet gaan zoeken????

Bedankt bijvoorbaat

oil
 
Ik denk niet dat dit aan de besturing kan liggen, omdat hij al crashed in het BIOS scherm als ik deze zin van jou letterlijk goed lees:
mijn pc enkele malen herstarten alvorens hij door zijn opstartscherm van HP gaat.

Als het geheugen goed is, zou het de voeding nog kunnen zijn waarbij 1 van z'n spanningslijnen slecht is.
 
Ik denk niet dat dit aan de besturing kan liggen, omdat hij al crashed in het BIOS scherm als ik deze zin van jou letterlijk goed lees:

Als het geheugen goed is, zou het de voeding nog kunnen zijn waarbij 1 van z'n spanningslijnen slecht is.

Ik betwijfel of het de voeding zou kunnen zijn. Ofwel is die defect ofwel niet. Maar de ene maal wel en de andere maal niet??????
Maar het kan uiteraard geen kwaad van eens te meten of een andere voeding in te pluggen. Je hoeft daarvoor niet alles los te vijzen. Als je de voedingsstekkers losmaakt en vervangt door de stekkers van de voeding die je naast je pc legt, dan kan je het ook zien.
 
Het is heel goed mogelijk dat 1 van de spanningslijnen minder stroom is gaan leveren als toen hij nieuw was. Componenten slijten nu eenmaal.
Als bijvoorbeeld de grafische kaart op een gegeven moment niet iets te weinig stroom krijgt, kan de pc crashen. Maar dit geldt eigenlijk voor de meeste hardware als het te weinig stroom krijgt.
Een voeding levert verschillende voedingsspanningen waaronder plus en min 12 volt en ook plus en min 5 volt. Ook is er een 3.3 volt spanningslijn aanwezig.
 
Het is heel goed mogelijk dat 1 van de spanningslijnen minder stroom is gaan leveren als toen hij nieuw was. Componenten slijten nu eenmaal.
Als bijvoorbeeld de grafische kaart op een gegeven moment niet iets te weinig stroom krijgt, kan de pc crashen. Maar dit geldt eigenlijk voor de meeste hardware als het te weinig stroom krijgt.
Een voeding levert verschillende voedingsspanningen waaronder plus en min 12 volt en ook plus en min 5 volt. Ook is er een 3.3 volt spanningslijn aanwezig.

Klopt, de plus en min voedingslijnen van 12V en 5V komen rechtstreeks van de voeding. De 3.3V wordt op het moederbord omgezet.
Maar de spanningen zijn heel exact afgeregeld. Als er een spanningsval is, komt die meestal omdat de voeding te krap is. Als die geen stroom genoeg kan leveren, zakt die onder zijn waarde. Dan kan je inderdaad problemen hebben.
 
De 3.3. Volt spanningslijn komt rechtstreeks uit de voeding hoor.

voeding.jpg

voeding2.jpg
 
Iedereen bedankt voor de hulp.
Maar gezien ik geen kenner ben van elektriciteit of voedingen enzo heb ik toch de kast even opengemaakt....
Alle stof er eens goed uitgeblazen .... kast toegemaakt en opgestart....
En!!!!! wat blijkt.... hij doet het weer


Bedankt allemaal maar het was iets eenvoudiger -))

Oil
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan