Ouder echtpaar opgelicht via WhatsApp: 'Spaargeld voor begrafenis weg'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
gelicht-via-whatsapp-spaargeld-voor-begrafenis-weg.jpg

De schrik zit er goed in bij de ouders van Lennie. Een oplichter deed zich via WhatsApp voor als hun dochter en wist ze duizenden euro's af te troggelen. "Het geld dat ze hadden gespaard voor hun begrafenis is weg."
Het aantal meldingen van WhatsApp-fraude is de afgelopen maanden flink toegenomen, blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. De eerste vier maanden kwamen al meer meldingen binnen dan in heel 2019 en vooral ouderen zijn de dupe.
Ook de ouders van dochter Lennie [achternaam bekend bij de redactie] werden slachtoffer. Eind mei kregen ze een WhatsApp-bericht van een onbekend nummer. Het was zogenaamd hun dochter. Ze had dringend geld nodig en zou dit de volgende dag weer terugstorten. Het geld moest overgemaakt worden naar een buitenlands rekeningnummer.

De oplichters gebruikten daarbij een foto die ze van het Facebook-profiel van de dochter hadden geplukt en hadden haar taalgebruik overgenomen. Het bericht leek daardoor overtuigend. "Mijn ouders raakten helemaal in paniek. Ze dachten dat ik heel erg in de problemen zat. Ze hebben meteen geprobeerd om mij te bellen, maar ik woon in een gebied met weinig mobiel bereik. Ze kregen me dus niet te pakken."
5.800 euro overgemaakt in blinde paniek
Het echtpaar heeft in blinde paniek 5.800 euro overgemaakt naar de oplichters. Hiervan kon 1.000 euro door de bank weer teruggeboekt worden, omdat dat bedrag later was overgemaakt dan de rest. De schade kwam dus neer op 4.800 euro.
"Ze kregen mij midden in de nacht uiteindelijk te pakken", vertelt de dochter. "Ik wist direct wat er aan de hand was en ben in mijn auto gesprongen en naar ze toe gereden. We hebben aangifte gedaan bij de politie en melding gemaakt bij de bank. Maar aan de 4.800 euro kon niks meer worden gedaan."
Die 4.800 euro was het bedrag dat het echtpaar had gespaard voor hun eigen begrafenis. "Dat is nu allemaal weg. En wat moeten we nu? Ik kan ze toch niet met een kistje de zee op sturen?"


'Ze snappen het niet, maar worden gedwongen het te gebruiken'
Uit een enquête van de ouderenorganisatie ANBO onder 4.000 ouderen bleek dat tijdens de coronacrisis steeds meer ouderen digitaal gaan om in contact te blijven met familieleden. Een derde van de respondenten die voor de crisis niet online waren, zijn dat nu wel.
Dit was ook het geval bij het opgelichte echtpaar, zegt de dochter. "Mijn ouders zitten al maanden keurig in quarantaine. En ze hebben technologie nodig om in contact te blijven met anderen. Ze hebben er geen verstand van, maar worden in deze situatie gedwongen om het te gebruiken."

Nu zijn haar ouders bang voor alles wat online is. "Ze durven niet meer te whatsappen, ze durven zelfs niet meer te bellen. Mijn dove vader van 71 slaapt met een mes onder zijn kussen omdat hij bang is voor de cybercriminelen. Deze oplichters brengen ouderen in dikke paniek."

Bron: Nu.nl
 
Erg naar wat de ouders van Lennie is overkomen. Het is goed dat dit bericht van nu.nl hier gedeeld wordt. Vertel dit vooral door aan anderen en zeker aan ouderen, want die zijn het vaakst de dupe van deze praktijken.
Zelf gebruik ik Whatsapp niet, want ik heb niet eens een smartphone, maar bij navraag bleek mijn vriendin vorige week
nog zo’n Whatsapp bericht te hebben ontvangen. Dat bericht kwam zogenaamd van een collega. Mijn vriendin gooide dat bericht direct weg, want haar collega zou nooit geld van haar vragen.
”Maar wat zou je gedaan hebben, als het bericht van je broer leek te komen?” vroeg ik haar. “Dan zou ik mijn broer opbellen, en als ik geen contact met hem kreeg via de telefoon, dan zou ik zeker geen geld over gaan maken.”
De ouders van Lennie raakten blijkbaar in paniek door ongerustheid over hun kind. Van die ouderliefde werd misbruik gemaakt door de oplichters.
 
Dat heeft dus niets met Whatsapp op zich te maken hé ... het had met elke online-chat app. kunnen gebeuren... Er is maar één remedie : bewustwording !
 
Direct heeft het niets met WhatsApp te maken maar indirect wel.
Want hoe gaat oma communiceren als zij een andere app zoals bijvoorbeeld Surespot heeft geïnstalleerd dan dochterlief of de kleinkinderen in deze coronatijd.
WhatsApp is het meest gebruikte Chat-app van dit moment dus zullen de ouderen hierin mee moeten gaan.
Ik zie zo snel geen hele volksstammen over gaan naar Surespot, Signal, Wire of een andere Chat dienst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan