.ogg Vs .mp3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mp3 is er kwaliteit vanaf 196 kbps.Je moet telkens de details raadplegen.
Met .ogg zit je kwaliteit telkens goed denk ik.
Omdat Ik met Audacity werk zou je het best opslaan als wav tijdens een bewerking.Waar ik Audacity zijn .mp3 kbps moet verhogen weet ik niet.
Ik denk dat ik alles omzet naar .ogg. Dan ben ik zeker v/d kwaliteit(indien de bron goed was)
 
na de vraag een 10x gelezen te hebben kan ik er het volgende van maken ...

hij wilt wav bestandjes bewerken naar mps-tjes met audacity en toch een optimale audio behouden ...
daarom steld hij de vraag waar kan ik in audacity de kbps verhouding van de mps-tjes verhogen ?
zelf denk ik dus dat dit NIET mogelijk is ...
daarom geeft hij dan nog eens de opmerking om alles gewoon om te zetten van .wav naar .ogg om geen kwaliteits verlies te moeten hebben .
 
MP3 heeft verschillende samplerates. Doorgaans van 64kbps tem 320,512,1024,...(?) kbps.
Ogg Vorbis is gelijkaardig aan MP3 en de compressie is daarbij dus ook niet lossless. Dus zeggen dat Ogg Vorbis beter is dan MP3 zonder dezelfde compressie parameters is dus appelen met peren vergelijken. Maw niet correct.

De samplerate van MP3 veranderen is zeker mogelijk. Audacity werkt met de LAME encoder en deze kan uiteraard verschillende bitrates instellen. File Export Dialog - Audacity Manual

WAV is een raw geluidformaat zonder compressie. Dus zonder verlies. Tov MP3 en Ogg Vorbis.

Misschien toch even bestuderen wat compressie is en welke technieken er allemaal gebruikt worden bij de verschillende formaten.
 
Een paar ontbrekende woorden en mijn topic is onleesbaar.
Vanaf 196 Kbps is .mp3 goed van kwaliteit.Omdat je dat telkens via 'details' dat moet raadplegen heb is het ondoorzichtig en rommelig.
Ik converteer momenteel met Zamzar.com of met Audacity.Beiden geven maar 128 kbps.
.Ogg ga ik nu gebruiken om wat kwaliteit te hebben.
 
Een paar ontbrekende woorden en mijn topic is onleesbaar.
Vanaf 196 Kbps is .mp3 goed van kwaliteit.Omdat je dat telkens via 'details' dat moet raadplegen heb is het ondoorzichtig en rommelig.
Ik converteer momenteel met Zamzar.com of met Audacity.Beiden geven maar 128 kbps.
.Ogg ga ik nu gebruiken om wat kwaliteit te hebben.

Volgens mij heb je geen woord gelezen/begrepen van wat ik neergeschreven heb?
 
Vanaf 196 Kbps is .mp3 goed van kwaliteit.

mp3 en ogg is altijd slechte kwaliteit, omdat hier behoorlijk wat compressie gebruikt wordt en dit gaat ten koste van de kwaliteit.

Wil je audio / muziek bestanden op een bestandsformaat oplaan zonder kwaliteitsverlies moet je dit doen op wav of flac
Voorwaarde is dat de bron van goede kwaliteit is.

Bijvoorbeeld een mp3 bestand converteren naar wav heeft geen zin. Maar een originele CD rippen naar wav of flac is de juiste manier.
 
.wav gaat niet in een mp4 .Nu is .ogg ook al niet goed. 112kb/sec .ogg files zijn vergelijkbaar met 192 kb/sec mp3 files.
Ik zie en hoor soms bij You Tube een clip met goede kwaliteit muziek,ac3 of zoiets.Wat dat is?
 
ac3 is dolby digital, surround maw. Gebruikt ondermeer bij DVD's. Maar is ook met compressie.

Hier een vergelijking: Comparison of audio formats - Wikipedia, the free encyclopedia

Compressie technieken zoals Ogg Vorbis en MP3 zijn niet slecht. Je moet er enkel aan denken dat je tov het oorspronkelijke (kwalitatieve) signaal met verlies werkt. Die encoding houd rekening met het menselijk gehoor. Frequenties wegfilteren die je al dan niet slecht/niet kan horen etc. Maw, verlies dat voor doorsnee gebruiker amper hoorbaar is (voorwaarde dat je samplerate hoog genoeg is). Maar voor iemand die kwaliteit wilt uiteraard onaanvaardbaar.
 
Tsja, wat is niet slecht.

Het ligt er natuurlijk altijd aan: Welke norm hanteer je.

Heb je slechte afspeelapparatuur, dan zou ik gewoon voor mp3 kiezen. Maar heb je de lat wat hoger liggen, kies dan voor een beter bestandsformaat.

Op de ghettoblaster met USB aansluiting, adviseer ik gewoon mp3
Maar de audiofreak met z'n High-End buizenversterker en bijvoorbeeld Harman Kardon speakers adviseer ik flac of wav
 
Ik ben eens gaan zien bij Audacity zijn 'exporteren als'.Onder de bestandsindeling zit nog een venstertje 'opties' genaamd.
Daar kan ik de kwaliteit instellen van de .mp3 of de scale v/d .ogg.5 Voor mono,6 voor stereo.
Die comparison ga ik eens uitproberen .Eerst nog een goed bronbestand zoeken.
 
Ik hier een artikeltje over een usb stick.Omdat je daar muziek opzet vind ik het nuttig.
Which music formats does the USB function accept?

The USB function accepts the following Music formats and USB file formats:

Supported formats:

-- USB or memory file format (FAT12, FAT16, FAT32 (sector size: 512 bytes)
-- MP3 bit rate (data rate): 32-320 Kbps and variable bit rate
-- WMA v9 or earlier
-- Directory nesting up to a maximum of 8 levels
-- Number of albums/folders: maximum 99
-- Number of tracks/titles: maximum 999
-- ID3 tag v2.0 or later
-- File name in Unicode UTF8 (maximum length: 128 bytes)

Unsupported formats:

-- Empty albums: an empty album is an album that does not contain MP3/WMA files and is
not shown on the display.
-- Unsupported file formats are skipped. For example Word documents (.doc) or MP3 files with
extension.dlf are ignored and not played.
-- AAC, WAV, and PCM audio files
-- DRM-protected WMA files (.wav, .m4a, .m4p, .mp4, .aac)
-- WMA files in Lossless format
 
Ik hier een artikeltje over een usb stick.Omdat je daar muziek opzet vind ik het nuttig.
Which music formats does the USB function accept?

The USB function accepts the following Music formats and USB file formats:

Supported formats:

-- USB or memory file format (FAT12, FAT16, FAT32 (sector size: 512 bytes)
-- MP3 bit rate (data rate): 32-320 Kbps and variable bit rate
-- WMA v9 or earlier
-- Directory nesting up to a maximum of 8 levels
-- Number of albums/folders: maximum 99
-- Number of tracks/titles: maximum 999
-- ID3 tag v2.0 or later
-- File name in Unicode UTF8 (maximum length: 128 bytes)

Unsupported formats:

-- Empty albums: an empty album is an album that does not contain MP3/WMA files and is
not shown on the display.
-- Unsupported file formats are skipped. For example Word documents (.doc) or MP3 files with
extension.dlf are ignored and not played.
-- AAC, WAV, and PCM audio files
-- DRM-protected WMA files (.wav, .m4a, .m4p, .mp4, .aac)
-- WMA files in Lossless format

Je trekt deze informatie wel volledig uit zen context. Deze informatie behoord toe tot een bepaalde applicatie of toestel en zeker niet algemeen over te nemen!

Een USB stick is een extern medium zoals elk ander wat je kan formatteren volgens met de meest gangbare File Systems zoals FAT en NTFS. Daardoor kan je eigenlijk alle data opslaan die volgens het daartoe voorziene filesysteem werkt. Dus bovenstaande informatie geld zeker en vast niet voor een standaard USB stick als opslagmedium.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan