Nummeriek toetsenbord

Status
Niet open voor verdere reacties.
O

oost69

Gast
Is het mogelijk om de linker Alt toets zodanig in te stellen dat hij samenwerkt met een los numeriek toetsenbordje, dit om het numeriek toetsenblokje (te bereiken via een Fn toets) op een laptop te omzeilen i.v.m. het oproepen van ASCII tekens.
 
U bedoeld hiermee dat u twee verschillende stukjes hardware met elkaar wilt laten samenwerken.

Volgens mij is zoiets niet mogelijk.
 
U bedoeld hiermee dat u twee verschillende stukjes hardware met elkaar wilt laten samenwerken.

Volgens mij is zoiets niet mogelijk.
Dit is inderdaad mijn bedoeling, is het niet mogelijk om via het register de besturing van de Alt toets aan te passen.
 
Volgens mij kan dit niet.

De functie van een individuele toets is softwarematig niet aan te passen. Wel kan de toetsenbord indelng softwarematig veranderd worden.
Het onderdeel wat hiervoor verantwoordelijk is, is een chip in het toetsenbord en bij een laptop op het moederbord. Elke toets heeft een schakelaartje en deze maakt een bepaald logisch signaal wat gemultiplexed wordt, waardoor de chip uiteindelijk het juiste signaal geeft van de bijbehorende toets. Dit laatste is dus softwarematig te veranderen naar de verschillende toetsenbord indelingen zoals het bij ons bekende qwerty en in belgie het azerty toetsenbord.

Heb je twee usb toetsenborden, dan kunnen deze twee gelijktijdig werken.
Maar het keybord van een laptop heeft ook nog de Fn toets, deze komt op geen enkel ander toetsenbord voor en verder wil een nummeriek usb toetsenbordje aansluiten. Het toetsenbord kan dus geen signaal geven aan het usb toetsenbord en tevens ook andersom niet.

Als je eens geinteresseerd bent naar zo'n chip, dan moet je deze datasheet eens bekijken http://www.codemercs.com/uploads/tx_sbdownloader/KeyWarrior_Datasheet_01.pdf Vooral vanaf pagina 24 wordt het interessant.

Hoe zo'n matrix met een klein toetsenbordje werkt, zie je ongeveer hier.

100_1127854.jpg
 
Pluis bedankt voor alle info die je me hebt gegeven, ik denk dat ik wel kan stoppen met wat ik graag wil en door moet gaan met de mogelijkheden van mijn laptop.
oost69
 
Als iemand hier ooit met een oplossing voor komt, dan wil ik hem ook weten.

Hardwarematig zou ik nog wel iets kunnen bedenken om zoiets proberen werkend te krijgen, maar dan moet je behoorlijk verstand van zaken hebben en over voldoende tijd beschikken.
Een kabeltje in de laptop solderen op de juiste plaats en deze verbinden met het nummerieke toetsenbord op de juiste pootjes van de chip, zodat de alt toets op het toetsenbord van de laptop direct kan communiceren met het nummerieke toetsenbordje.
 
Bij mijn weten werkt een usb nummeriek toetsenbordje probleemloos samen met het gewone toetsenbord. Je hoeft er geen toets voor te programmeren.
 
Een oplossing is hier waarschijnlijk niet voor, of toch niet voor het keyboard probleem. Maar ik vraag me wel af of er geen alternatief is om je ASCII reeks op een snelle(re) manier te verkrijgen. Ik denk hier dan bijvoorbeeld aan een applicatie waarbij je gewoon je ASCII kunt selecteren en invoegen. Is misschien wel niet zo gemakkelijk te vinden? (Desnoods zelf even programmeren?)
 
Daar zijn wel editors voor en daar kun je zelfs hele mooie dingen mee maken.


ascii_bonap.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan