Windows 10 no bootable device-pleaseno bootable device.. restart system...

Jdr

Steunend lid
Vip Lid
Beste,
Een oudere laptop (Toshiba-Satelite) draait vierkant op W10.Daarom wou ik eens proberen met Ubuntu. Heb de laatste versie op stick gezet (met Rufus) maar het ding start niet op.(wel eerst bootvolgorde op "usb eerst gezet")
Waarschijnlijk heb ik dan in de bios iets verkeerd gedaan want nu start niets meer op. Krijg steeds melding "no bootable device"
Ik kan dus geen kant meer op.
Heb ook geprobeerd met media W10 er terug leven in te krijgen maar hij vind geen bootable device.
Kan iemand goede raad geven?
Bedankt vooraf al.
Jdr
 
ik sta al een eind in de goede richting nu nog de bios opgestart krijgen. Ik ben zo stom geweest om de speed bios opstart in te schakelen en nu gaat dat zo snel dat ik het niet meer opgestart krijg. Nochtans heb ik dat ooit geleerd dat het problemen kan geven. mr Philip heeft dus gelijk.
Is er een andere methode om in de bios te geraken?
Ik moet mijn opstart keuze veranderen om die Ubuntu(op stick) te proberen.
 
Als je windows 10 er nog op hebt, opnieuw opstart met ingedrukte shift toets.
Dan kom je in een menu waar je ook (U)EFI (bios) settings. kan kiezen:

Troubleshoot > Advanced options > UEFI Firmware settings

Als je voor terugopstarten een bootable USB stick insteekt kan je ook kiezen daarvan op te starten.

Maar ik zou sowieso alles waar "snel" of "fast" staat zowel in bios als os permanent uitzetten.
DIe paar seconden zijn leuk tot je wat moet gaan instellen, aanpassen of...
 
het probleem is dat ik bij het rommelen in de bios de opstart op speed heb gezet. Ik had moete weten van vroeger dat hiermee de bios zeer moeilijk opstart. Zodra ik op de startknop druk verschijnt het opstartscherm van Windows en noch f2 noch f12 brengen soelaas.
Met deze instelling gaat de laptop in een soort slaapstand en blijven de meeste opstart items op de achtergrond bewaard zodat alles vlugger opstart.
 
Oops, foutje... Staat in MBR mode... Dan is het standaard bios. Vermoed opstarten via menu dan idd niet lukt.
Zoals @lange pier al zei.
Heel snel alternerend F2 indrukken/los, indrukken/los op functietoets blijven drukken terwijl je power indrukt?
Paar keer proberen.
Als dat niet lukt, eventuel hdd/ssd loskoppelen, dan zou hij in bios scherm moeten komen.
 
ok heb bios gewijzigd naar UEFI. Dan terug opgestart maar nu kan ik W10 weer niet booten. Checking Media verschijnt en dan Fail en dan steeds "no bootable device..."
De W10 is dus eertijds met de bios CSM geïnstalleerd. Hij kan dus niet meer opstarten omdat de partitie anders is.
Kan ik de SSD formateren en herinstalleren op de nu als UEFI terug W10 installeren?
 
CSM/Legacy=MBR indeling.
Uefi met secure boot=GPT indeling.
Geïnstalleerd met de ene is niet bootable met een andere....
Waarom je steeds alles door elkaar gooit?

Ubuntu/Mint USB stick opstarten via F12 in het bootmenu zonder dat daar UEFI bij staat, kun je gewoon ook life gebruiken zonder install en anders grub installeren voor de dual boot.
 
wel de Windows is door iemand anders geïnstalleerd en weet niet hoe of door wie. Het was dus niet mijn laptop. Ik wilde alleen Ubuntu of Linux installeren omdat W10 voor dit pceetje veel te zwaar is. (6GB Ram en een triestige CPU)
En eens je begint te klooien ....zie je het bos niet meer door de bomen.
Zal eens met Mint proberen, wie weet!
 
Heb ik recent ook gedaan met oud bakje :
Stickje met Linux Mint 22 erin - installeren en Linux gewoon de format voor zijn rekening laten nemen = alles is eraf.
Linux Mint - gekozen voor Cinnamon desktop en hups ... draait als een zonnetje !
 
Terug
Bovenaan