Windows 10 no bootable device-pleaseno bootable device.. restart system...

Jdr

Steunend lid
Vip Lid
Beste,
Een oudere laptop (Toshiba-Satelite) draait vierkant op W10.Daarom wou ik eens proberen met Ubuntu. Heb de laatste versie op stick gezet (met Rufus) maar het ding start niet op.(wel eerst bootvolgorde op "usb eerst gezet")
Waarschijnlijk heb ik dan in de bios iets verkeerd gedaan want nu start niets meer op. Krijg steeds melding "no bootable device"
Ik kan dus geen kant meer op.
Heb ook geprobeerd met media W10 er terug leven in te krijgen maar hij vind geen bootable device.
Kan iemand goede raad geven?
Bedankt vooraf al.
Jdr
 
als je overtuigd bent dat je niets 'kapot' hebt gemaakt in je BIOS én hij toch niet opstart met die USB stick moet je het bij de USB stick gaan zoeken ... Misschien moet je de boodschappen op hun woord geloven en is je stick idd. non-bootable.
Best de Rufus-procedure voor het maken van een bootable USB stick nog eens goed bekijken en op een andere PC de stick opnieuw voorbereiden...
 
maar Windows (dus zonder de Ubuntu stick) start ook niet op. Daar dezelfde melding no bootable device!
Kan het zijn dat Ubuntu bij de eerste poging als duo systeem iets heeft gewijzigd in de opstartprocedure vd laptop?
 
Heeft dat bios geen default optie? "Restore Defaults" ofzoiets?
Dan zou hij terug moeten starten.
Wordt de USB stick in het bios gezien?

"Oud is relatief he..."
Voor een computer/laptop is dat voor sommigen al na 2j...

Hoe oud is hij, welk model, wat was oorspronkelijke os?
Start die miss al in UEFI mode op?
Dan moet je stick ook in UEFI (GPT) aangemaakt worden.
Is de stick in MBR mode en je laptop legacy boot (MBR) ondersteund dan in bios CSM actief zetten.

Is er geen functietoets waarmee je direct in een opstart keuze menu komt?

Btw, voor Windows gebruikers is Linux Mint Cinnamon mss iets handiger qua interface.
Is trouwens ook gebaseerd op Ubuntu minus sommige niet helemaal open source dingen die dan vervangen zijn.
 
maar Windows (dus zonder de Ubuntu stick) start ook niet op. Daar dezelfde melding no bootable device!
Kan het zijn dat Ubuntu bij de eerste poging als duo systeem iets heeft gewijzigd in de opstartprocedure vd laptop?
Als je de procedure en voorwaarden voor een 2de installatie in dual boot niet goed hebt opgevolgd (aparte partitie, optie : installeren naast bestaand OS, etc...) niet goed en correct hebt uitgevoerd is het antwoord 'ja' ... Dan is je vroegere Windows nu behoorlijk corrupt.

Het zal dus - zoals hierboven al gesuggereerd - een nieuwe clean install worden, vrees ik.
Of je daarna nog met dual boot aan de slag gaat (Windows of Linux, of ...) moet je zelf maar uitmaken.
 
de laptop is zeker 10 jaar oud maar ik wou hem bruikbaar maken voor iemand en daarom met Linux of Ubuntu omdat dat programma minder zwaar is als W10. Usb staat op legacy Emulation, secure boot is disabled en boost speed staat op fastop fast.
 
Legacy = CSM = Compatibility Support Module om een OS dat geen UEFI ondersteund maar bv enkel MBR te kunnen opstarten.
Secure boot is bij UEFI, kan je verschillende opties in gebruiken om opstarten veiliger en sneller te maken.
Kan dan idd beetje lastig worden om, zoals bij TS, vanaf een ander medium op te starten, zoals hierboven.

In dit geval veronderstel ik de Ubuntu boot stick in UEFI (GPT) mode aangemaakt is.
Een Bios ingesteld in MBR kan daar dus niet van opstarten.

Stick nog eens aanmaken met RUFUS en als MBR instellen, zie foto, als dat (nog) gaat met laatste Linux Ubuntu (of mss nog beter Mint).
Het kan in elk geval met Linux Mint, Bios or Uefi zou ook in CSM mode moeten opstarten, als je nog een volgende optie krijgt,
ISO mode kiezen en download van isolinux (ofziets) toestaan als daarom gevraagd wordt:

rufus-Linux Mintt.png
 
Laatst bewerkt:
Om het bootmenu op een Toshiba Satellite-laptop te openen, kun je de volgende toets(en) gebruiken tijdens het opstarten:

- **F12**: Dit is de meest gebruikelijke toets om direct naar het bootmenu te gaan.
- **F2**: Gebruik deze toets om naar het BIOS te gaan, waar je ook de opstartvolgorde kunt aanpassen.

Houd een van deze toetsen ingedrukt zodra je de laptop aanzet totdat het bootmenu of het BIOS-scherm verschijnt.
Meestal wordt **F12** gebruikt voor het bootmenu op Toshiba-laptops.
 
Terug
Bovenaan