Status
Niet open voor verdere reacties.
hey dag iedereen.
dit is de eerste keer dat ik ubuntu gebruik en eigenlijk is dit meer om te experimenteren.
ik volg een cursus pc technicus en netwerkberheerder bij CEVORA en daar krijgen we ook les over linux.
Natuurlijk doen we dit allemaal op VMware en lukt dat allemaal super goed maaaaaaar-)5 hier dus niet op mijne pc.
Mijn bedoeling is om naast windows 7 linux ubuntu 9.10 erop te zetten.
Dat lukt voor een deel tot ik op het partitie scherm kom.
Je mag me gerust erop wijzen als ik mis ben maar normaal als je op het partitie scherm komt moet hij toch aanduiden dat de c schijf de eerste is en dat hij daar de windows 7 ziet.
inplaats van dat te zien ,ziet hij mijn 2de schijf inplaats van mijn 1ste. (allebei sata)
wat doe ik verkeerd.
Ubuntu staat erop hoor maar dan in windows 7 met wubi.
Ik zou graag wat hulp willen in verband met dat aub.
mvg dj scy


bedankt bij voorbaat.
 
Op welke wijze wil je UBUNTU installeren. Vanuit Windows 7, of de computer opstarten met het aangemaakt UBUNTU schijfje en van hieruit UBUNTU installeren.
 
Laatst bewerkt:
Linux naast Windows installeren : een voorbeeld

Zoals de titel al aangeeft wordt ook hierbij de installatie behandeld van een Linuxdistributie naast Windows dat op het C-station staat .
Het C-station wordt verdeeld tussen Windows en Linux ( middels partitioneren ) .
Lees de handleiding eerst helemaal door .
Werk rustig en bekijk het hele (beeld)scherm nog eens voor U uw keuze bevestigt.
Als voorbeeld van een distributie wordt hier Ubuntu besproken .
De installatie van andere distributies verloopt vaak globaal hetzelfde .

° Noteer de hoeveelheid beschikbare ruimte van het C-station . (voor Ubuntu heb je voor de installatie ongeveer 3 Gigabites nodig alle nodige programma's staan reeds op de CD ).
° Defragmenteer Het C-station zoals U dat regelmatig moet doen bij Windows .
° Stop de install-CD in de pc en herstart die .
° Druk bij het eerst verschijnende , stilstaande (beeld)scherm op de ENTER-toets . kies en bevestig (ENTER) in de volgende drie schermen “Dutch/Nederlands” , “België” en type toetsenbord “ latin-Be” ( Je kan even testen in de onderliggende invoerbalk ) .
° In de volgende één of meer schermen probeert het programma een internetverbinding aan te leggen( via DHCP ) . Mocht het er niet in slagen , kunt U gerust kiezen voor het overlaan van de netwerkconfiguratie .
° Vul een computernaam in . Het maakt niet uit wat U hier invult .
° Kies “ schijfindeling handmatig bepalen “ . ( Als U alleen Linux op je pc wil , kiest U hier “ volledige schijf wissen “ ) .
° Kies de regel die begint met #1 . dit is het C-station . de partitie die we in dit veelvoorkomende voorbeeld verkleinen . Druk op ENTER .
° Kies “ Grootte “ en verander “ Nee “ in “ Ja “ .
° Vul het aantal Hele Gb's in dat voor Windows behouden mag blijven .
° U komt weer terug bij een eerder venster . Hier is een extra regel bijgekomen waarin staat “ VRIJE RUIMTE “ . Kies die regel en druk op ENTER .
° Kies “ De beschikbare vrije ruimte automatisch indelen “ en druk op ENTER .
° Mocht er een vraag komen over hoe U de schijven in wilt delen , kies dan “ Desktop “ .
° Kies nu “ Schijfindeling afsluiten & veranderingen naar schijf schrijven “ en dan “ Ja “ .
° De harde schijf wordt nu ingericht en beschreven . Dit kan even duren .
° Nu wordt er gevraagd of de paketten voor de Nederlandse taal moeten gedownload worden , kies “ Ja “ tenzij U zeker weet dat de computer geen toegang heeft tot het internet .
° Kies bij “ is de klok ingesteld op GMT? “ “ Nee “ .
° In het volgende scherm staat: tijdzone Europa/Brussels . druk op ENTER .
° Vul in de volgende schermen uw naam , gebruikersnaam en wachtwoord in. Bevestigen met de ENTER-toets . ( onthoud Uw gebruikersnaam en wachtwoord goed je hebt het steeds nodig om op te starten en als root ) .
° Kies bij de GRUB-opstartlader “ Ja “ en in het volgende scherm op “ volgende “ .
° De Cd-romlade opent . Verwijder de install-cd en druk op ENTER . Uw computer wordt nu opnieuw opgestart .
° Hoe ouder Uw pc hoe langer U nu moet wachten . Gemiddeld is dit een half uur . U kunt gerust de pc op U laten wachten .
° U wordt gevraagd of U bepaalde resoluties wel of niet wilt gebruiken ( selecteren kan door op de spatiebalk te drukken ) . Normaal hoeft U hier alleen op de ENTER-toets te drukken .
° Weer na 5 tot 15 minuten krijgt U een inlogscherm . Vul Uw gebruikersnaam ( + ENTER ) en wachtwoord in . Uw Ubuntu-installatie is nu klaar voor gebruik !
° VEEL PLEZIER MET LINUX!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Zeer knappe uitleg vdalex, ik zou het zeker niet beter gekund hebben. En eens dj scy goed weg is met Linux, zou hij wel eens kunnen vergeten dat W7 ook op zijn computer geïnstalleerd staat. :)
 
Bedankt vdalex :) ik vind je uitleg heel overzichtelijk en zal het zeker proberen op jouw manier. ik denk dat ik wel zie waar de fout is en dat ik mijn c schijf nog niet gedefragmenteert heb.
had er eigenlijk eerder aan moeten denken.
nu als het lukt, ben ik je heel dankbaar.
mijn bedoeling is om ubuntu op te starten en te instaleren via een zelfgemaakte schijfke.
ik wil iedereen bedanken en laat het wel weten als het gelukt is. ;););););););););)
 
hey dag iedereen.
hier ben ik terug met de spiitige melding dat het niet gelukt is. dit is wat ik gedaan heb.
heb een schijfje gebrand en zoals vdalex zijn uitleg opgestart vanuit de cd.
dit lukt en heb dan de eerste 3 schermen door lopen met "belgie" ,type toetsenbord enzovoorts.
bij het volgende scherm zie je 2 balkjes een blauwe en een bruine.
die blauwe was mijn 2de schijf inplaats van mijn eerste.
hij gaf ook aan dat hij geen besturingsysteem zag (natuurlijk omdat het mijn 2de schijf is).
nu is er de keuze om een partitie te maken in de 2de schijf en om in de 1ste of 2de schijf een volledige format te doen en dan nog 2 andere keuzes.
ik was het een beetje beu en heb dan maar akkoord gegaan met de eerste keuze en ben dan beginnen installeren.
dat begon te lukken nadat hij op een 70% kwam en zei dat er op de cd fouten zaten en tot mijn frustratie heel de boel heb moeten anuleren.
heb dan maar een opstart usb stick gemaakt en hernieuw begonnen.
alles was nog altijd hetzelfde zoals bij de cd uitgezonderd de fouten.
heb dan mijn 2de schijf uitgeschakeld en dan zag hij bij grote wonder dat hij eindelijk mijn 1 ste schijf zag met mijn windows 7 erop.
Maar:(
op het blauw balkje ziet hij in gebruik 232.9gb en vrije ruimte 932kb
ik weet dat ik nog zeker 130gb vrije ruimte heb op die schijf.
Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe.
hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
het zal mss een dom probleem zijn ze maar mits ik nie echt met linux gewerkt heb weet ik het niet.
zoals je al weet bedank ik jullie op voorhand voor de hulp
 
dj scy

het zal mss een dom probleem zijn ze maar mits ik nie echt met linux gewerkt heb weet ik het niet.
Zulke dingen lees ik niet graag. Je bent pas dom, als je problemen hebt en geen vragen stelt. Ik ben ook ooit begonnen met vallen en opstaan, en zelfs de computerexperts hebben soms nog vragen.
Vraagje: Op welke wijze is je tweede HD gepartioneerd? Primaire partitie of uitgebreide partitie.
 
heb dan mijn 2de schijf uitgeschakeld en dan zag hij bij grote wonder dat hij eindelijk mijn 1 ste schijf zag met mijn windows 7 erop.
Maar:(
op het blauw balkje ziet hij in gebruik 232.9gb en vrije ruimte 932kb
ik weet dat ik nog zeker 130gb vrije ruimte heb op die schijf.


Je kan in de set up dit blauwe balkje van je harde schijf verschuiven om zo je schijf te verdelen over Windows en Linux
 
dj scy

op het blauw balkje ziet hij in gebruik 232.9gb en vrije ruimte 932kb

Kun je hiervan eens een screenshot plaatsen
Volgens mij gaat het om een schijf van 250GB waarvan 232.9 toegewezen word voor Windows7 en de restererende ruimte voor je systeeminstellingen.
 
op mijn tweede schijf staat gewoon wat bestanden zoals fotos, video, audio en software. maar het moet op mijn 1st schijf komen en ik wil mijn 2de schijf ongemoeit laten.
op mijn 1ste schijf staat mijn win7 en daar wil ik de ubuntu ernaast.
dus mijn eerste is de primaire en de 2de de uitgebreide. alle als ge daar de uitgebreide mee bedoel natuurlijk.
en sorry als ik zeg dom.ik wou eigenlijk bedoelen met een klein foutje die ik overzien heb
 
Waarom je tweede ongemoeid laten, en alles verhuizen naar je C: schijf?
Als je C: schijf crasht zou je jouw afbeeldingen, muziek enz...... wel eens kunnen kwijt zijn.
Hoe zit het hier bij mij in elkaar?
C: schijf van 130 GB met besturingssysteem Vista
D: schijf van 250 GB verdeelt in twee partities
Een partitie waar ik extra mijn documenten , afbeeldingen op bewaar, in geval mijn C: schijf eens zou crashen + een partitie waarop Linux geïnstalleerd staat.
Wanneer ik mijn computer aanzet , kan ik dan de keuze maken of ik de computer wil opstarten met Windows Vista of met Linux.
Voor Linux heb ik 80 GB schijfruimte toegewezen.
Als ik lees dat je jouw software , en ik vermoed dat dit programma's zijn, gaat verhuizen van de D: naar de C: schijf , ga je in problemen raken. Bij installatie van programma's heb je de installatie uitgevoerd dat het programma op de D: schijf terug te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
heb een screenshotje gemaakt met wat ik krijg.hopelijk zie je het
 

Bijlagen

  • Screenshot.jpg
    Screenshot.jpg
    29.4 KB · Weergaven: 123
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan