E-mail MSOutlook 2016 - raadsel...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter J.W.
  • Startdatum Startdatum

J.W.

Steunend lid
Vip Lid
In mijn MSOutlook 2016 staan meerdere submappen.
o.a. Fluvius
Daarin staan de mail over gas en elektriciteit (o.a. meterstanden).
Er staat ook een map "Junk".
Daarin komt automatisch de "ongewenste " mail terecht.
Gisteren zag ik dat er 2 mails in stonden.
Het waren mails van Fluvius over meterstanden.
Bij nader bekijken waren dat mail met de meterstanden van vorig jaar begin oktober.
Die stonden oorspronkelijk in de submap "Fluvius".
Mijn vraag is nu: hoe kunnen die "zomaar" terecht komen in de map "Junk"?
 
Een mail kan enkel in de junk terechtkomen op het ogenblik van ontvangst.
Dat een mail vanuit een map naar die junk wordt overgeplaatst nadien kan niet ...

Dat is enkel mogelijk door een gewenste/ongewenste aktie van de gebruiker
 
Vorige week stonden in die Junk map 3 mails van een "naam=(weekblad)shop.
Er ging geen enkel gevaar (pishing o.a). van uit
Deze heb ik verwijderd en enkele dagen later stonden die 2 mails in die map.
Ik heb op geen enkel ogenblik contact gemaakt met de map Fluvius of met de inhoud.
Nog iets: ik heb nooit zelf iets in die map geplaatst of regels opgesteld om te bepalen welke mails in die map (Junk) moeten terecht komen.

ik heb net nog eens naar die Junk map gekeken en er staan opnieuw 3 mails in van dat "weekblad"shop.
Enkele uren geleden was die map LEEG.
datums: 08/06/2024 - 22/06/2024 - 07/07/2024
 
Laatst bewerkt:
De Junk-bepaling wordt niet uitgevoerd in eerste instantie door regels die jij opstelt, maar wel door regels die de provider op een hoger niveau van zijn mailserver toewijst. Ik beheer enkele mailserver-hostings en zie hoe dat werkt. Bij de persoonlijke hostings kan ik die regels beinvloeden...
Bij de commerciële providers kan je dat niet : de spamregels van je provider moet je ondergaan...

Je kan er wel bijkomende filtering op toepassen : dat is wat je in je Outlook terug kan vinden onder "Junk...." in de menubalk.
Op die manier "leert" de spamfilter op het tweede niveau nl. lokaal wat je eigen voorkeur is, wat je wil doorlaten en wat je naar Junk wil laten verwijzen.

Werkwijze : bekijk regelmatig de inhoud van je Junk-map en bepaal mail per mail of je die werkelijk als junk beschouwt. Is dat zo, dan hoef je niets te doen, ook niet te verwijderen (tenzij je dat wil)... de systematiek verwijdert ze zelf na enige tijd.
Voor die mails die je wel valabel vindt en die je voortaan wél wil ontvangen in de Inbox klik je rechts op de header en kies je uit het Pop-up menu voor de optie "Junk ...." en dan voor de optie die je voor deze afzender in de toekomst wil toegepast zien.

In het begin vrij bewerkelijk maar hoe meer je mailcliënt (lokaal) bijleert hoe minder interventies je zal moeten doen.
 
<<Je kan er wel bijkomende filtering op toepassen : dat is wat je in je Outlook terug kan vinden onder "Junk...." in de menubalk.>>
Die filtering heb ik al toegepast voor de mails van Fluvius
De mails van dat weekblad, afdeling Shop, verwijder ik gewoon als ze in de Junk map terechtkomen. Die Junk-map was zaterdag rond de middag leeg (zelf leeg gemaakt) en zaterdag avond staan er 3 nieuwe in, waarvan 1 een maand geleden, 1 veertien dagen geleden en 1 die zaterdag gepost zijn.

Hoe kunnen die oude mails in die junk-map terecht komen??
 
Dat is geen normale werking van een mailserver alleszins.
Dat wil zeggen dat ze zaterdag (opnieuw) verstuurd zijn of beter gesteld : gesyncroniseerd zijn in je account.

Met Telenet verschiet ik momenteel van niets meer ... :devilish:
 
Fluvius Meteropname <no-reply@fluvius.be>

Ik heb deze geopend en het zijn de echte mails over de meterstanden (cijfers gecontroleerd) van verleden jaar.
Al minuten:


1720359399893.png
1720359399893.png
 
<< je moet bij Telenet te rade ... goeie moed !>>

Daar zal ik best niet aan beginnen...
Het heeft ongeveer 30 min geduurd vooraleer mijn Webmail opende.

De laatste maal (jaren geleden) dat ik de helpdesk contacteerde...:mad::mad:
Kreeg gelukkig een beetje later telefoon van de technisch dienst. :):)

Een andere vraag: hoe kan ik deze donkere achtergrond en witte letters terug veranderen naar witte achtergrond en zwarte letters.
 
Terug
Bovenaan