Outlook Microsoft vond nieuwe manier om je op 'New Outlook' te krijgen

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Zonder je al te sterk te dwingen ... alhoewel !

MS zal een verandering introduceren met betrekking tot de nieuwe Outlook voor Windows. De techgigant heeft een nieuwe manier bedacht om gebruikers stilletjes over te laten stappen van de klassieke naar de nieuwe app, zonder ze te "dwingen".

Dit is wat het schrijft:

"Om de overgangservaring te vereenvoudigen, zal Microsoft Outlook vanaf oktober 2025 de klassieke Outlook-accounts en -instellingen van gebruikers automatisch instellen in de nieuwe Outlook voor Windows - naadloos en op de achtergrond - als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Deze verbetering stelt gebruikers in staat om in beide Outlook-ervaringen te werken zonder handmatig instellen of schakelen.

Opmerking: Deze update forceert de lancering of het gebruik van de nieuwe Outlook niet en wijzigt ook geen bestaande klassieke Outlook-instellingen of standaardwaarden."

Dit is het sterkst mogelijke bewijs dat Outlook mail-accounts door MS gewoon kunnen ingekeken, gecopieerd en overgenomen worden.
Voor wie een outlook-account heeft is het alvast duidelijk : AFSLUITEN die account !

Of door het overnemen van de instellingen van een Outlook Classic installatie op een PC die gebruik maakt van een Microsoft account ook andere mailaccounts in het vizier komen van MS is momenteel niet duidelijk. Je instellingen worden dan wel gedeeld via de MS account maar of dat ook paswoorden en dergelijke omvat is twijfelachtig, al weet je maar nooit.
Bij het gebruik van een lokaal Windows-account zie ik zelf niet hoe dat zou mogelijk zijn, dus ben je (hout vasthouden...) in dat geval nog wel even veilig. Je mailaccounts en hun instellingen worden immers niet gedeeld met Microsoft.

Voor wie een outlook-account heeft is het alvast duidelijk : AFSLUITEN die account !
Nja, dat zou ik zo vlug niet doen. Wel gewoon goed uitkijken wat je er mee doet. Maar van gMail is het al jaren bekend dat die in je mail kan kijken. Dat is het nadeel van die commerciele "gratis" mail providers. Althans een aantal, niet allemaal.

De reden dat ik aangeef beter niet dat account af te sluiten, is dat je veelal toch een Microsoft account nodig heb. Bijvoorbeeld als je nog een jaar langer door wilt gaan met W10 inclusief updates, sommige apps van de Microsoft Store is het ook soms nodig en het wordt steeds moeilijker Windows te installeren zonder Microsoft account.
Dat zijn 3 goede redenen om zo'n account niet af te sluiten.

Maar wel gewoon goed opletten, ook bij anderen, wat je schrijft en als je niet wilt dat er op je mail meegekeken wordt kun je het beste een eigen domein nemen en daar een mail account bij nemen. In theorie kan dan ook nog door de hoster gekeken worden, maar dat gebeurt normaliter nooit. Of misschien een meer betrouwbare mail provider zoals Proton of GMX.

@Black Tiger Nog eens herlezen best : je mist de essentie - het gaat om mailaccounts van de provider Outlook, niet om de MS accounts ! Die zou ik ook nooit afsluiten of verwijderen.
Mailprovider Outlook is iets anders dan Microsoft in zijn geheel.

Het zijn de *.Outlook.BE / *.Outlook.COM etc." accounts voor mail die in je New Outlook zullen gestopt worden of je dat nu wil of niet.
En daardoor dus extra kwetsbaar worden ...

het gaat om mailaccounts van de provider Outlook, niet om de MS accounts
Met MS accounts bedoel ik de Microsoft e-mail accounts want het ging over e-mail, dat had ik er beter bij kunnen zetten.
Er bestaat echter geen mailprovider Outlook, de mail provider is Microsoft. Er is alleen een domein outlook.com en dat is eigendom van Microsoft, net als sommige andere domeinen waarmee ze ook mail verzorgen. Sinds enige jaren is hotmail.* en live.* (ook Microsoft mail adressen) gekoppeld met outlook, maar valt allemaal onder Microsoft.

Een Microsoft Account is enigszins anders inderdaad. Dat is een e-mail adres wat je voor allerlei MS diensten kunt gebruiken ook bijv. Xbox, dat is niet 100% hetzelfde inderdaad.

Ze zeggen dat je ook alle andere mail adressen kunt gebruiken als Microsoft account maar dat heb ik anders ervaren al een paar keer. De laatste tijd wordt een ander mail adres eenvoudigweg niet meer door MS geaccepteerd, misschien nog wel Gmail maar anderen worden veelal geweigerd als Microsoft account. Vermoedelijk omdat Microsoft daar graag haar naam aan wil verbinden en dus wenst dat je ook haar mail accounts gebruikt.
Ik ben het o.a. al tegen gekomen bij een Windows installatie en bij de SNDS registratie dat het stomweg niet geaccepteerd werd als Microsoft account en dat ik per 'se een hotmail, live of outlook account moest gebruiken, kortom een Microsoft e-mail account.
Vandaar dat ik dat tegenwoordig over 1 kam scheer.

of je dat nu wil of niet.
Dat lees ik toch anders in het verhaal wat je plaatste:
Opmerking: Deze update forceert de lancering of het gebruik van de nieuwe Outlook niet en wijzigt ook geen bestaande klassieke Outlook-instellingen of standaardwaarden."
En in de grotere tekst staat dat het automatische overzetten alleen gebeurt als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Ik denk dat ze het dan eerder hebben over de oude Windows Mail en Outlook, die ze dan gaan omzetten naar Outlook new.
Maar Outlook van Office daar blijven ze vanaf, gebeurt niets mee. Dat lees ik hier uit.

Klopt min of meer.
De domeinen Outlook zijn idd. eigendom van MS en dat verklaart meteen waarom ze zich er zo makkelijk toegang toe kunnen verschaffen.

Het feit dat je MS account zich ook kenbaar maakt met een mailaccount is op zich ook al een verdoken val. Want de meerderheid zal dus het mailadres dat ze voor mail gebruiken opgeven en zo is het voor MS makkelijk 'in te breken', want ze hebben immers zowel de naam als het paswoord gebruikt voor beide gewoon voor handen.

Dat je geen ander mailadres zou mogen gebruiken heb ik nog niets van gemerkt. Ik heb 2 MS accounts en beiden verwijzen naar een andere mailprovider : ééntje Skynet en ééntje GMail. Dat valt dus nogal mee. Die accounts zullen ze dus niet spontaan kunnen opnemen in Outlook new want de paswoorden kunnen ze niet achterhalen.

Dat het ook gebeuren zal zonder dat je het wil is een feit : herlees nog maar eens.
Het feature zal standaard actief staan en pas achteraf kan je ev. een opt-out doen. MS hoopt natuurlijk dat veel mensen eens ze zien dat hun mailverkeer daar (ook) inzit het zo zullen laten en dan maar hun oude client laten voor wat het is en Outlook New zullen gaan gebruiken.

Dat ze van de Outlook van Office afblijven klopt - kunnen ze ook niet maken bij aangekochte pakketten als Office en zijn Outlook. Maar het een verhindert het andere niet, hé ... Dat er niets mee gebeurt, klopt dus niet. Je zal het dus in je Outlook Office niet merken, dat klopt wel. (Tenzij MS niet kan laten je daar voortdurend op te wijzen met nagging screens, zoals ze wel vaker doen.)

Terug
Bovenaan