PS: ik heb de download datum met een maand uitgesteld, dag mag ik toch doen?
Ik neem aan dat jij 4 keer achter elkaar hebt geklikt op
Updates 7 dagen onderbreken. Klopt dat?
Daarmee stel jij ook beveiligingsupdates uit, die wel nodig kunnen zijn.
Je hebt het over versie 2004 voor Windows 10. Deze nieuwe versie van Windows 10 wordt
niet automatisch gedowload en geïnstalleerd. Dat gebeurt pas wanneer je zelf klikt op
Downloaden en installeren:
Als je daar niet op klikt, dan gebeurt er niets. Ook niet over een maand. Zelfs niet over 3 maanden of over een half jaar.
Blijft dat altijd zo? Nee, iedere versie van Windows 10 wordt 18 maanden ondersteund met updates. Wanneer die periode van 18 maanden bijna voorbij is, zul jij aangemaand worden om de nieuwste versie van Windows 10 te installeren.
Als je nu versie 1909 gebruikt, dan wordt die versie nog ondersteund tot 11 mei 2021
Als je nu versie 1903 gebruikt, dan wordt die versie nog ondersteund tot 8 december 2020
Als je nu versie 1809 gebruikt, dan wordt die versie nog ondersteund tot 10 november 2020.
Bron:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet
Je kunt dus rustig nog een tijdje wachten met installeren van versie 2004 van Windows 10.
Stel dat ik het een keer toch doe en het loopt in de soep, hoe ga ik dan terug naar een werkbare windows?
Het beste is om van tevoren een image te maken van je huidige installatie, zodat je het door jou gemaakte image terug kunt zetten, wanneer versie 2004 bij jou voor grote problemen zorgt.
Geen image gemaakt van tevoren? Meestal kun je dan toch nog terug naar de vorige versie van Windows 10. Daar krijg je echter slechts 10 dagen de tijd voor, nadat versie 2004 geïnstalleerd is.
Klik dan op Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging.
Klik in de linker kolom op Systeemherstel.
Kijk dan in het rechter paneel wat er bij jou staat onder
Teruggaan naar de eerdere versie van Windows 10. Als je dan het volgende ziet, dan kun je teruggaan naar de vorige versie van Windows 10:
Wanneer je dat echter pas na 3 weken probeert, dan zul je wat anders zien onder
Teruggaan naar de eerdere versie van Windows 10, namelijk het onderstaande:
Je ziet dat je letters in de knop
Aan de slag nu grijs zijn. Dat is een teken dat je die knop niet meer kunt gebruiken.
Is je vraag hiermee voldoende beantwoord?
==============================
P.S. Ik heb hier twee pc's staan:
1. Een test pc waarmee ik programma's en andere dingen test. Op die pc heb ik versie 2004 al geïnstalleerd op 10 juni. Ik ondervond daarna geen problemen.
2. De pc die ik dagelijks gebruik. Op die pc wacht ik nog een paar maanden met de installatie van versie 2004. Ik heb namelijk geen zin in problemen met die pc. Bovendien is er geen enkele noodzaak om een nieuwe versie van Windows 10 te installeren zodra die uitkomt. Er zitten wel een paar nieuwigheden in, maar de meeste mensen zullen die nooit gebruiken. En, zoals ik al schreef, er staat nu versie 1909 op, en die versie zal nog zo'n 11 maanden lang updates blijven ontvangen. Geen enkele reden om me te haasten dus.