Windows 11 Kernisolatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

albert.1946

Steunend lid
Vip Lid
Kernisolatie, om deze in te schakelen moet geheugenintegriteit ingeschakeld zijn, echter ik kan deze niet inschakelen door driverprobleem met Wdcsam64.sys, een bestand van Western digital, zou nodig zijn voor de USB Westerndigital my book 1110
Ik kan echter geen driver vinden voor WD SES service die Win 11 compatibel is
De USB HD is wel benaderbaar via de verkenner

Vermoedelijk is er geen oplossing zolang MS geen update uitbrengt ?

Groeten, Albert

De Western Digital My Book 1110 is een externe harde schijf uit de My Book-serie, die rond 2009-2010 werd uitgebracht. Dit model gebruikt meestal USB 2.0 en heeft capaciteiten variërend van 500 GB tot 2 TB.

De Western Digital My Book 1110 zou in principe zonder extra drivers moeten werken op Windows 11, omdat het een standaard USB 2.0-opslagapparaat is. Windows 11 bevat ingebouwde drivers voor externe harde schijven.

Wat te doen als het niet werkt?

1. Probeer een andere USB-poort (bij voorkeur een USB 2.0-poort als beschikbaar).
  2. Controleer Apparaatbeheer (devmgmt.msc) en kijk of de schijf correct wordt herkend.
  3. Download de WD Drive Utilities van Western Digital's website om te kijken of de schijf herkend wordt.
  4. Controleer of de schijf zichtbaar is in Schijfbeheer (diskmgmt.msc). Als de schijf onzichtbaar is of een onbekende partitie heeft, moet je deze mogelijk opnieuw formatteren (let op: dit wist alle gegevens!).
Heb je een specifiek probleem met de My Book 1110 op Windows 11? 🚀

Er zijn bekende problemen bij oudere Western Digital-apparaten zoals de My Book 1110 op Windows 11. De boosdoener is de WD SES (SCSI Enclosure Services) driver, die vroeger nodig was voor extra functies zoals wachtwoordbeveiliging en LED-controle.

✅ Oplossing om Kernisolatie (Memory Integrity) weer in te schakelen:​

1. Verwijder oude WD-drivers:
    • Druk op Windows + XApparaatbeheer.
    • Zoek naar Western Digital SES Device (onder Andere apparaten of USB-apparaten).
    • Klik rechts → Apparaat verwijderen.
    • Vink aan: Stuurprogramma's voor dit apparaat verwijderen → Bevestigen.
  2. Download de nieuwste WD SES-driver (optioneel):
    Western Digital biedt geen recente update voor de My Book 1110, maar je kunt proberen de laatste beschikbare versie te installeren (van 2019):
    👉 Download hier

3. Kernisolatie opnieuw inschakelen:
    • Ga naar Instellingen → Privacy en beveiliging → Windows-beveiliging → Apparaatbeveiliging → Kernisolatie.
    • Zet Geheugenintegriteit weer Aan.
  4. (Als het probleem blijft): Gebruik alleen de standaard Windows-drivers zonder de WD-software. Dan werkt de schijf nog steeds, alleen zonder extra functies zoals encryptie of LED-controle.

Wdcsam64.sys verwijderen ... is de oplossing. windows bevat genoeg drivers om de verwijderde driver op te vangen.
met deze tool kan je deze driver verwijderen:
1741288772531.png

wel ervoor zorgen dat je de exact vermelde driver verwijderd, want weg is weg ...
handleiding:

Vermoedelijk is er geen oplossing zolang MS geen update uitbrengt ?

Groeten, Albert
is het de taak van de fabrikant of van microsoft om de driver compatibel met win 11?
het verhaal van de kip en het ei. wie was eerst ...

trouwens het inschakelen van geheugenintegriteit is niet bevordelijk voor de snelheid van een systeem ...

Echter zijn er veel functies binnen Windows 11 die meer om veiligheid draaien dan om prestaties, zoals Geheugenintegriteit, een onderdeel van Kernisolatie. Microsoft heeft op een gegeven moment laten zien hoe dit uit te zetten voor betere prestaties. Uiteraard gaat dat wel ten koste van veiligheid, aldus Microsoft.

Dat ding is 15 jaar oud ! Je kan niet verwachten dat dit nog altijd meekan met de huidige technologische ontwikkeling. Nog volledig los van de commerciële onzinnigheid om zo lang updates uit te brengen ...

Maar er zijn oplossingen gegeven hierboven... dus : TS beslis wat je ermee doet zou ik zeggen.
Voor mij : case closed.

je hebt dit bestand nodig "wdcsam64.sys " dacht ik gelezen te hebben
hier kan dat bestand downloaden
https://www.sysfiledown.com/article/wdcsam64.sys.shtml

als je via uitvoeren of win toets + R en dan dit ingeeft " verifier "
klikt vervolgens .
dan zou deze ook naar drivers moeten zoeken.
zorgt wel dat USB Westerndigital my book 1110 is aangesloten.
ik weet niet of dit een oplossing is

Laatst bewerkt:
Wdcsam64.sys verwijderen ... is de oplossing. windows bevat genoeg drivers om de verwijderde driver op te vangen.
met deze tool kan je deze driver verwijderen:
Bekijk bijlage 256203
wel ervoor zorgen dat je de exact vermelde driver verwijderd, want weg is weg ...
handleiding:

In de driver store explorer vind ik enkel WD Driver management devices de volgende file wdcsam.inf van Western digital technologies driver versie 1.2.0.0
Is het deze die ik moet deleten ?
Ik heb namelijk in de PC naast een SSD ook een HDD van Western digital en zou liefst hiermee geen problemen hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan