Internet filter omzeilen: AnonyMouse

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antwanneke

Steunend lid
Vip Lid
Iedereen komt het wel eens tegen: beperkingen op je surfmogelijkheden. ofwel omdat je in een netwerk zit op je werk, of anders omdat mama en papa het niet toelaten via ouderlijk toezicht.

Maar belangrijker is hoe het komt dat zo'n beperking mogelijk is. hoewel je als goede surfer een deftige AV en firewall hebt en denkt dat je dus anoniem surft is dat niet het geval. het werkt als een omgekeerde cookie. wanneer je een site bezoekt laat je daar een visitekaartje achter met daarop vanwaar je komt (ip), je pc, je OS, je draaiende progs etc...

er bestaan meerdere diensten om hier rond te werken, hier gaat het even over AnonyMouse. deze site treedt op als eerste proxiserver en gaat dus voorbij aan andere proxi-of ouderlijke beperkingen. Je laat geen enkele persoonlijke info achter dus kunt niet getraceerd worden door malware en krijgt als klap op de vuurpijl volledige inet-toegang op je werk-peeceetje achter de proxi van je bedrijf. niet meer klooien met cache-vieuw etc. gewoon lekker facebooken op het werk :p

have fun!!
 
Beste,

Graag had ik even de keerzijde van de medaille ivm proxy servers hier willen aanhalen.
Om te beginnen. Een proxy server gebruiken op de werkvloer is in veel gevallen verboden. Soms zelfs contractueel gebonden.
Dus als je dan even daar een loopje mee neemt, neem je tevens het risico op je ontslag. Misschien verregaand maar zeker realistisch.
Ik denk hier aan het binnenhalen van een virus via facebook, welke nadien getraced wordt naar je computer, en ja, het gebruik van een proxy... met alle gevolgen vandien.
Ten 2de. Connecteren naar een public proxy server is een grotere schending van je privacy dan malware of coockies.
Waarom? Je geeft je volledige surfgedrag en bijhorende gegevens uit handen aan de beheerder van die proxy. Alles wat HTTP (en/of FTP) is wordt gecached op die proxy en al die gegevens zijn dus niet beveiligd.
Je moet je de vraag stellen, waarom zijn er zoveel gratis public proxy servers beschikbaar? Omdat die beheerders servers en bandbreedte teveel hebben? ... Je geeft hierbij alles in handen van die beheerder van die proxy... en is die service betrouwbaar?
 
je hebt zeker een punt op alle vlakken die je aanhaalt in je post.
1) je werkgever zal het er niet mee eens zijn (trouwens: mijn mensen mogen van mij ook niet op internet voor persoonlijk gebruik hoor...)
2) er bestaat groter gevaar voor infectie door vrije inet-toegang te geven aan medewerkers, onder andere daarom stellen netwerkadmins van bedrijven filtering in.
3)je kan je vragen stellen bij sommige publieke proxi's en hun onderliggend motief. daarom gaat het hier over anonymouse, want die doen niet aan caching, ze propageren dat zelfs speciaal.
 
Zoals je reeds vermeld. Bedrijven gebruiken filtering op hun locale proxy server(s) om bepaalde websites te blokkeren. Hiertoe kunnen in veel gevallen ook publieke proxy servers behoren zoals anonymouse. (Ik heb deze en vele andere alleszinds toch geblocked...)
Een publieke proxy is zoiets als een legale "man in the middle attack" voor standaard web verkeer om het in hackers terminology uit te drukken als het door de verkeerde mensen beheerd wordt.
Zelfs zonder standaard web caching kan met een netwerk traffic filter/analyser op deze proxy je gegevens gefilterd worden op paswoorden en andere persoonlijke gegevens. Daarom is het best dat je alleen op een betrouwbare web proxy connectie maakt ipv één van de duizenden beschikbare proxies die van dag tot dag veranderen. En dan nog is het oppassen met persoonlijke gegevens! Voor HTTPS verkeer kan dit normaal gezien geen kwaad omdat dit geëncrypteerd is en dus onleesbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan