Status
Niet open voor verdere reacties.
Was die schijf in partities verdeeld?
Dat denk ik dat de verklaring te zoeken is in een afgebroken setup van windows op de verkeerde partitie.
Voor de zekerheid zou je beste de aanwezige partities met efdisk wegdoen en opnieuw aanmaken, dan ook opnieuw formateren, om zo herhaling van dit incident te voorkomen.
Dan is de verkeerde MBR ook weg.
Als je de partities gewoon in windows formatteerd blijft de MBR ongemoeid, zo blijft hij staat en kan hij opnieuw storen later.
Mijn schijf is dus verdeeld in 3 partities.één voor xp,vista en wat andere tijdeleijke opslag.
Xp dus geformatteerd en geraakte niet meer in vista,dus waarschijnlijk door die mbr.
Had geprobeerd zoals jij voorgeschreven had maar mijn partitie met vista was nog niet geformat en stonden alle bestanden er dus nog op.
Vraag me af hoe je die partities nu wegdoet met efdisk en hoe terug aan te maken.
Dus aan partitie xp moet ik niets veranderen als ik vista wil installeren of moet ik toch een mbr maken bij deze met efdisk.Heb hem juist geformat.
 
Eerst een vraagje vooraf.
Heb je de bootloader mrbooter geinstalleerd en heb je het vlagje bij de xp partitie gezet vóór je xp installeerde, en de andere 2 partities hide gezet?
 
Laatst bewerkt:
Eerst een vraagje vooraf.
Heb je de bootloader mrbooter geinstalleerd en heb je het vlagje bij de xp partitie gezet vóór je xp installeerde, en de andere 2 partities hide gezet?
Nee.Had xp al geformateerd voor ik aan deze begon.Volgens sommige personen zou dit gemakkelijk op te lossen zijn door het gebruik te maken van vistabootpro.Dus maar xp geformatteerd en vistabootpro geinstalleerd maar die gaf telkens foutmeldingen en lukte dus niet.Daarom deze topic.Ben al op zoek geweest naar tal van andere oplossingen maar niets die lukte.Daarom deze nu proberen om in het vervolg xp te kunnen formatteren en dan later terug te kunnen kiezen tussen xp en vista zonder bovenvernoemde problemen
 
vista boot pro werkt enkel onder vista, en als je xp eerst installeerd zit je vast aan de vista loader.
Dan is het lastig om een 3e systeem bij te zetten.
Daarom gebruik ik masterbooter.
er is maar 1 nadeel, zelfs al zet je de bootloader op 0 seconden, dan nog vertraagt de opstart van je pc met ca 1 seconde, masterbooter start op, en daarna de bootloader van xp (of vista, wat je maar wil).
Ik wil je wel nog de raad meegeven om vista op een aparte schijf te zetten, anders gaat xp telkens wanneer je die opstart met je systeemherstelpunten van vista lopen.
Je kan als je wil masterbooter nu al installeren en xp daarin zetten.
Of eerst vista installeren op een nieuwe partitie, met de vlag op de nieuwe partitie (maw de MBR).

Daarin zit nu precies het grote verschil.
Als je xp installeerd, en daarna vista, dan word de MBR van xp vervangen door deze van vista, doe je het andersom, dan word door vista boot pro de MBR van xp vermoedelijk gewist (ofwel blijft die ergens zwerven waardoor je nu misschien deze problemen hebt)), en de MBR van vista word hersteld, met de waarden van xp er in.

Door nu met efdisk de bestaande partities te verbergen en de vlag te zetten op de enige partitie waarop je nu vista wil zetten ga je nu een 2e MBR aanmaken die enkel voor vista is.
De MBR van xp blijft gewoon waar die is.
Verder gewoon de tutorial volgen en de setup van vista starten.
Dan met de cd van masterbooter kan je vista toevoegen en de oude partities terug zichtbaar maken zodat deze ook terug werken.
En wil je later een systeem wissen, dan gooi je gewoon de partitie weg, de cd van masterbooter er in en de bootloader (masterbooter) even aanpassen.
Dat is zo klaar, in 5 minuten is het systeem weg.
 
Laatst bewerkt:
ik denk als xp en vista reeds geinstalleerd waren, dat de MBR (je hebt er maar 1 in jouw geval) Door formatteren en herinstalleren corrupt raakt.
Er is een speciale methode om een van de 2 te deinstalleren, en de MBR in tact te houden, maar ik vind de programma's die ik zelf gebruik veel eenvoudiger.
Misschien niet voor de 1e x te installeren, maar achteraf nooit problemen mee.
 
vista boot pro werkt enkel onder vista, en als je xp eerst installeerd zit je vast aan de vista loader.
Dan is het lastig om een 3e systeem bij te zetten.
Daarom gebruik ik masterbooter.
er is maar 1 nadeel, zelfs al zet je de bootloader op 0 seconden, dan nog vertraagt de opstart van je pc met ca 1 seconde, masterbooter start op, en daarna de bootloader van xp (of vista, wat je maar wil).
Ik wil je wel nog de raad meegeven om vista op een aparte schijf te zetten, anders gaat xp telkens wanneer je die opstart met je systeemherstelpunten van vista lopen.
Je kan als je wil masterbooter nu al installeren en xp daarin zetten.
Of eerst vista installeren op een nieuwe partitie, met de vlag op de nieuwe partitie (maw de MBR).

Daarin zit nu precies het grote verschil.
Als je xp installeerd, en daarna vista, dan word de MBR van xp vervangen door deze van vista, doe je het andersom, dan word door vista boot pro de MBR van xp vermoedelijk gewist (ofwel blijft die ergens zwerven waardoor je nu misschien deze problemen hebt)), en de MBR van vista word hersteld, met de waarden van xp er in.

Door nu met efdisk de bestaande partities te verbergen en de vlag te zetten op de enige partitie waarop je nu vista wil zetten ga je nu een 2e MBR aanmaken die enkel voor vista is.
De MBR van xp blijft gewoon waar die is.
Verder gewoon de tutorial volgen en de setup van vista starten.
Dan met de cd van masterbooter kan je vista toevoegen en de oude partities terug zichtbaar maken zodat deze ook terug werken.
En wil je later een systeem wissen, dan gooi je gewoon de partitie weg, de cd van masterbooter er in en de bootloader (masterbooter) even aanpassen.
Dat is zo klaar, in 5 minuten is het systeem weg.
En wil je later een systeem wissen, dan gooi je gewoon de partitie weg, de cd van masterbooter er in en de bootloader (masterbooter) even aanpassen.Dit is me nog niet duidelijk,de rest begrijp ik.
Hoe gooi je de partitie weg.Is dit ook met efdisk dat dit gebeurt en hoe gooi je zo'n partitie dan weg
 
Laatst bewerkt:
Een partitie deleten mag met alle partitioneringstools, maar ik vind het eenvoudigst om alles met dezelfde te doen.
In efdisk moest je om een partitie te maken op de vrije ruimte gaan staan, om een partitie te wissen is het nog eenvoudiger.
Je selecteerd de te wissen partitie en druk op toets 'del'.
De partitie is weg.
De grenzen van de partitie worden weggenomen.
Het vrijgegeven gedeelte van de fysieke harde schijf kan je een nieuwe partitie van maken, of je kan je bestaande partities vergroten.
De ruimte word gewoon overschreven door het nieuwe systeem dat de ruimte zal gebruiken.
De bootloader is even eenvoudig.
Om een systeem toe te voegen moest je enter gebruiken, om het systeem te wissen gewoon dat systeem selecteren en even op 'del' drukken.
Eens je dit systeem door hebt is dit het eenvoudigste systeem dat er bestaat, je kan er mee doen wat je maar wil en je systeem raakt nooit in de war.
Precies omdat alles perfect gescheiden blijft, incl de bewuste MBR ('s) (meervoudsvorm in dit geval).
 
Een partitie deleten mag met alle partitioneringstools, maar ik vind het eenvoudigst om alles met dezelfde te doen.
In efdisk moest je om een partitie te maken op de vrije ruimte gaan staan, om een partitie te wissen is het nog eenvoudiger.
Je selecteerd de te wissen partitie en druk op toets 'del'.
De partitie is weg.
De grenzen van de partitie worden weggenomen.
Het vrijgegeven gedeelte van de fysieke harde schijf kan je een nieuwe partitie van maken, of je kan je bestaande partities vergroten.
De ruimte word gewoon overschreven door het nieuwe systeem dat de ruimte zal gebruiken.
De bootloader is even eenvoudig.
Om een systeem toe te voegen moest je enter gebruiken, om het systeem te wissen gewoon dat systeem selecteren en even op 'del' drukken.
Eens je dit systeem door hebt is dit het eenvoudigste systeem dat er bestaat, je kan er mee doen wat je maar wil en je systeem raakt nooit in de war.
Precies omdat alles perfect gescheiden blijft, incl de bewuste MBR ('s) (meervoudsvorm in dit geval).
Ga er mij wel eens in verdiepen in dit progje.Lijkt me zeer handig als je er overweg mee kunt.
Zullen er dan maar dit weekend of vandaag nog eens aan beginnen hé.
 
Ben hier terug.Aan stap 14 van tutorial zit ik vast.Herhaal stappen 4 tot en met 7 wat ik dus doe.Begrijp niet hoe je die mrbooter moet opstarten.Zit dus in efdisk maar lukt dus niet om die mrbooter op te starten.Heb daar geen keuze voor denk ik.Zou het iets te maken hebben met die shareware ?Dacht dat het een gratis progje was maar blijkbaar is deze shareware of ben ik verkeerd bezig
 
In de laatste stap gewoon mr booter ingeven in plaats van efdisk.
Dat had ik er nog moeten bijzetten.
efdisk heb je daar niet meer nodig.
 
In de laatste stap gewoon mr booter ingeven in plaats van efdisk.
Dat had ik er nog moeten bijzetten.
efdisk heb je daar niet meer nodig.
Had dit al geprobeerd maar als ik dit ingeef gebeurt er niets.
Dus na station aan te geven en dir in te voegen mr booter ingeven i.p.v. efdisk.
Heb al 'm' ,'mrbooter' en 'mr booter' geprobeerd maar geen reactie,er gebeurt niets terwijl ik efdisk gebruik dit direkt lukt
 
Kijk eens of mrbooter er tussen staat als je dir indrukt.
je moet het precies zo schrijven zoals het dan op het scherm staat.
 
Kijk eens of mrbooter er tussen staat als je dir indrukt.
je moet het precies zo schrijven zoals het dan op het scherm staat.

Staat er tussen maar lukt niet.Is 'mrbooter'.
Heeft het iets te maken met de sharewareversion misschien ?
Krijg het volgende bericht 'this program belongs to the Masterbooter package.Distributing separately is not allowed'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan