Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk eens met een andere opstartcd of je pc daarvan opstart.
Dan zijn we zeker dat alles tot daar werkt.
bvb de ultimate boot cd (ubcd), en gebruik eens de pijltjestoetsen in het opstartscherm.

Er kan een defect zijn in de ide kabel van het dvd-apparaat.
Het bios gebruikt niet dezelfde aders dan windows (via de virtual box).
Of toch een defect van de dvd of het moederbord.
Ik heb zo een cd-rom gehad die een contactje ontbrak (gebroken).
En toevallig zijn dat de buitenste contactjes, dus die waar je kracht op zet als je de ide-kabel loskoppeld.
In dos kon ik hem niet gebruiken, in windows wel.
Er zitten tenslotte 80 aders in moderne ide-kabels.
Nochthans denk ik niet dat we het probleem hier moeten zoeken, want je hebt het over de pc die even wacht op het moment dat je moet kiezen, van cd, of van hd opstarten, dus ik veronderstel dat hij wel degelijk probeert van de dvd op te starten.
Wel bestaan er pc die niet kunnen opstarten van dvd, maar wel van cd.

Ik denk dat je vanuit xp ook de installatie van vista kan starten hoor.
Je kan dan nog steeds kiezen voor welke partitie vista bestemd is.
Je moet wel voor een "aangepaste installatie" kiezen.
Deze functie is in de setup ingebouwd omdat er pc bestaan die geen dvd als opstartmedium willen zien.
Deze hebben normaal toch al een oudere windows staan.

Ik kan je trouwens een goede vista enterprise bezorgen, deze activeert automatis, geen activatie nodig.
Daar dit de schatkist van pctuts is...
 
Laatst bewerkt:
Uw dvdspeler staat toch als firstboot ingesteld?
Het nadeel bij Vista ;er moet heel veel uitgepakt worden,hoe meer geheugen, hoe vlugger uw pc kan gaan installeren.Bij oudere pc kan dit een tijdje in beslag nemen.
Anders gewoon c formateren, XP home mag normaal geen upgrate probleem hebben.

dvdspeler staat als firstboot en ik heb 2 GB geheugen en dit is geen upgrade van Home maar deze zou op een andere partitie geinstalleerd worden.
 
had ondertussen al geprobeerd met een installatie cd van XP Pro die ik al meerdere malen heb geinstalleerd en inderdaad ook deze werk hier niet start gewoon door. Heb nog een vraagje over installeren van uit XP wat betreft de aangepaste installatie moet ik verder niets doen en installeerd ie allles zoals bij een normale installatie en en ik meen dat vista enkele malen opnieuw opstart gedurende de installatie hoe gaat dit dan in zijn werk of heeft ie dan de dvd niet meer nodig???
 
dvd-station vervangen maar geen verbetering, is het misschien mogelijk een paar instelling van de bios door te geven om te zien of dat deze correct staan of een andere oplossing???
 
installatie van Vista is gelukt maar heb nu een ander probleem heb deze geinstalleerd op de D partitie maar na de installatie zie ik in deze computer van vista dat ie daar op de C staat of is dit normaal??? Wil nu AVG free installeren op Vista maar als ik deze dan installeer op de C loopt ie vast tijdens de installatie en als ik hem installeer op de D verloopt de installatie vlot maar als ik dan op het icoontje van AVG klik zegt dat de opstart directorie niet juist is. Hoe moet ik nu installeren????
 
installatie van Vista is gelukt maar heb nu een ander probleem heb deze geinstalleerd op de D partitie maar na de installatie zie ik in deze computer van vista dat ie daar op de C staat of is dit normaal??? Wil nu AVG free installeren op Vista maar als ik deze dan installeer op de C loopt ie vast tijdens de installatie en als ik hem installeer op de D verloopt de installatie vlot maar als ik dan op het icoontje van AVG klik zegt dat de opstart directorie niet juist is. Hoe moet ik nu installeren????

Voor de installatie van Vista heb ik de schijf ingedeeld in twee partities namelijk de C => Besturingssysteem XP Home en D => voorzien voor Vista. Na de installatie van Vista vanuit Vista bekeken is de C => Vista en de D => XP Home en vanuit XP Home bekeken C => Besturingssysteem XP Home en D => Vista. Is dit een normale verschijning en zoja welke dir moet ik dan aangeven als ik AVG free wil installeren in Vista en natuurlijk ook de andere progjes???
 
Wat was de oorzaak van dat doorstarten?
Ik denk dat de problemen met avg en dat doorstarten allebei met de bootsector (mbr) te maken hebben.
Die mbr staat op de xp-partitie blijkbaar nog steeds voor avg, dit waarschijnlijk omdat avg op xp eerst was geinstalleerd.
Vista past de mbr aan, maar verplaatst die niet.
De aanpassing van die mbr is blijkbaar niet volledig gelukt door vista (vandaar dat avg niet lukt nu).
Ik denk dat je beste in vista de installatie opnieuw doet en voor upgrade kiest, dan zou vista dit moeten corrigeren.
En de stationsaanduiding is in vista altijd zo zoals je beschreef, dat is hier ook het geval.
Raakt het probleem niet opgelost, dan kan het zijn omdat vista met xp home niet zo compatibel is.
Naast de prof heb ik er nooit problemen mee.

Je had beter goede partitioneringssoft gebruikt (bootmagic, efdisk, xfdisk) en de partitie van xp verborgen (hidden) gezet, dan had vista een nieuwe mbr geschreven naast die van xp. (maar dan wel op de eigen partitie)
Dan een bootloader erop (mrbooter of deze van xfdisk) en je systeem was volledig in 2 gedeeld.
Dat kan je alsnog doen, je moet dan wel de vista-entry wissen in je boot.ini van xp.
 
heb vele dingen geprobeerd maar uit eindelijk heb ik de iso op een gewone dvd gebrand inplaatst van op een RW en bij het opstarten van de pc en het drukken op een toets ging ie gelijk aan de gang.

Ik denk dat je beste in vista de installatie opnieuw doet en voor upgrade kiest, dan zou vista dit moeten corrigeren.

bedoel je hiermee dat ik vista opnieuw moet installeren.

Dan een bootloader erop (mrbooter of deze van xfdisk) en je systeem was volledig in 2 gedeeld.
Dat kan je alsnog doen, je moet dan wel de vista-entry wissen in je boot.ini van xp.

Is het mogelijk om hiervan een omschrijving te geven zodat ik dit mogelijk nog kan uitvoeren en zoja in welke volgorde moet ik dit afhandelen???

Hier onder een afbeelding van boot.ini van xp;

 
Die boot.ini ziet er goed uit.
Ik zie maar 1 besturingssysteem staan, soms komt daar nog een regel bij als vista niet juist overneemt.
die had dan weg gemoeten.
ik bedoel idd over de huidige vista heen installeren, maar wel vanuit vista.
Dus geen verse installatie.
Met een uurtje moet dat rond zijn.
Als de fout niet weg gaat moet je de xp partitie verbergen en vista herinstalleren, maar dan wel volledig.
Maar als je dat probleem alleen maar met avg hebt kan je het ook zo laten.
Soms gebeurt dit soort problemen met dualboot.
 
vindt het heel raar, heb hem vandaag opgestart geprobeerd AVG opnieuw te installeren en net het zelfde probleem opnieuw opgestart en even bezig geweest met XP daarna terug naar Vista geprobeerd Firefox te installeren lukte zonder problemen toch nog eens geprobeerd AVG free te installeren en rara lukte ineens zonder problemen. Nog even aanzien wat het allemaal geeft maar wordt zekers vervolgd, in ieder geval al hartelijk bedankt voor de bijstand.

Ps; 1. kent iemand een goede gratis firewall om te installeren onder Vista
2. Is het nu nog nodig om de partitie van XP onzichtbaar te maken voor Vista voor een betere werking en visaversa
 
Laatst bewerkt:
Voor 1 moet ik nog eens zoeken, ik heb eens een gehad, maar dat is weer een jaar geleden.
Voor 2, Dat verbergen was enkel nodig voor aan de installatie te beginnen van een 2e systeem, het verbergen achteraf heeft geen enkel nut meer.
Ik heb ook nog een vraagje, dat dvd schijfje van de 1e pogingen, welk merk was dat?
Ik gebruik steeds sony, nooit last mee, ook niet met rw
 
wat vraag 1 betreft heb ik een topic gestart;

http://www.pctuts.be/f254/ben-opzoek-naar-een-gratis-firewall-25966.html

misschien kun je daar eens een kijkje nemen want heb iets uitgeprobeerd wat door jou was ingebracht.

en het antwoordt op jou vraag moet ik zeggen dat het merk Platinum Plus +RW is, deze gebruik ik al zeer lang en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad maar voor alles is er een eerste keer en kan het ook niet gelegen hebben aan want nu heb ik alles gebrand op een +R van het zelfde merk en toen verliep alles vlot.
 
Dat wil niets zeggen, een -rw is minder goed leesbaar dan een -r bij alle merken.
Dus kan het zijn dat de -rw net niet voldoende leesbaar was, een kras, bijna niet zichtbaar, kan bij -rw al voldoende zijn, of de leeskop van je dvd-station die niet 100% proper meer is.
Een -rw kent geen cd-dvd rot, maar is minder leesbaar en dus bij schade aan de schijf of aan het station zeer snel onbruikbaar.
Je bios aanvaard dvd als opstartmedium (oudere bios soms niet), dus daar lag het probleem niet, en ook niet aan de bootvolgorde, kan alleen aan het medium of het station liggen.
Ik ga direct eens kijken naar dat andere topic nu.
 
oorzaak kan inderdaad heel veel redenen hebben, had ook al een ander station gestoken en bood ook geen soelaas, het laatste dat ik probeerde was dus een R dvd gebruiken en geen RW en toen lukte het wel en ben er hart mee geholpen kan nu Vista ook eens uittesten. Alvast hartelijk bedankt voor alle tips en hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan