installatie ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.
zou graag ubuntu installeren op mijn pc, heb het al eens uitgeprobeerd op een oud kastje en werkte goed.
Nu zijn mijn vragen:

1) kan dit probleemloos naast XP Home
2) zou ook nog vista willen uitproberen, welke kan ik best eerst bij installeren Vista of Ubuntu
3) kunnen deze allen op één zelfde hd maar op verschillende partities
4) geven drie besturingssystemen geen problemen
5) welke versie van ubuntu want heb gelezen dat nieuwe versie 8.04.1 veel problemen geeft bij installatie

is een hele brok maar heb al gelezen op internet dat het ooit problemen geeft als ubuntu eerst is geinstalleerd en daarna windows dus om moeilijkheden te vermijden deze vragen.
 
:gefeliciteerd:Je kan Ubuntu 8.04 probleemloos naast XP/Vista installeren op dezelfde schijf maar deze dient eerst te worden gepartioneerd bvb door partitionmagic , doch ben je best dat je eerst XP/vista installeert en dan pas Ubuntu .
Ik heb nog geen problemen gehad met Ubuntu 8.04 zelfs niet bij de installatie , ik denk dat normaal gezien bij U zo zal zijn
 
Laatst bewerkt:
:gefeliciteerd:Je kan Ubuntu 8.04 probleemloos naast XP/Vista installeren op dezelfde schijf maar deze dient eerst te worden gepartioneerd bvb door partitionmagic , doch ben je best dat je eerst XP/vista installeert en dan pas Ubuntu .
Ik heb nog geen problemen gehad met Ubuntu 8.04 zelfs niet bij de installatie , ik denk dat normaal gezien bij U zo zal zijn

een schijf van 300 Gb heb ik al gepartitioneerd met partitionmagic, C => XP Home; D zou Vista moeten komen en E is dan voorzien voor Ubuntu. Moet deze nog altijd Fat 32 en als ik Vista wil installeren best voor het installeren van Ubuntu of is dit geen probleem als ik al een Windows systeem heb geinstalleerd???
 
heb nog een vraagje wat de schijfindeling betreft, heb mijn schijf zo ingedeeld;



nu is mijn vraag; N is voorzien voor Ubuntu moet ik nu deze volledige ruimte gebruiken voor de installatie of de partitie voor het besturingssyteem net groot genoeg (bv 15 GB) voor Ubuntu te installeren want kan Ubuntu foto's lezen die op een NTFS partitie zijn weggeschreven of moet ik deze partitie dus groot genoeg nemen (bv de volle 59 GB) voor alle bijkomende programma's en andere bestanden zoals documenten, foto's enz... te plaatsen want dit wordt gevraagd bij de installatie van Ubuntu :vraagteken:
 
Ubuntu deelt de partitie die je kiest zelf op in 3 stukken, waarvan het 3e de swap is (vergelijkbaar met het virtueel geheugen bij windows), een voor de kernel, en een voor opslag (foto, muziek, video..........)
Dat doet elke linux voor je, dus je moet dit niet handmatig doen.
Gewoon de volledige partitie gebruiken.
Ubuntu doet de rest.
De partitie word beschouwd als een fysieke harde schijf.
Wel kan je via handmatig partitioneren je gekozen partitie verder opsplitsen in meer dan 3 stukken.
bvb als je voor die foto's een aparte partitie wil maken.
 
Laatst bewerkt:
probeer te installeren maar kom bij partitie indeling niet verder krijg het scherm partitie instellingen, kan iemand mij vertellen hoe ik hier verder moet;

gebruiken als: niet gebruiken
opstartbaar vlag: uit
gegevens van een andere partitie kopiëren
data van partitie wissen
partitie verwijderen
klaar met instellen van de partitie

gegevens moeten niet worden gekopiëerd, data van de partitie wissen kan nooit geen kwaad, partitie niet verwijderen want hier wil ik ubuntu op installeren maar wat met de eerste twee??? En kom ik nog andere dingen tegen waar ik van op de hoogt moet zijn voor de installatie???
 
Indien u niet ervaren bent kan u best starten met een virtuele omgeving op te zetten.
daar kan u dan verschillende system installeren zo blijft uw originele windows onaangeroerd.
zo kan u de ervaring nodig voor definitieve installatie opdoen.
indien u windows en vista op 2 partietie's instaleert gaat vista veel in uw home gaan schrijven, en is terugkeren niet evident.
er wordt ook een boot menu aangemaakt.
bij het installeren van linux krijgt u terug een ander bootmenu (grub of lilo)
u moet dan eerst in dit menu kiezen voor linux of windows
indien u windows kiest moet u in het andere bootmenu kiezen voor home of vista.
dit is over het algemeen niet overzichtelijk.
dus virtueel start u uw home op, daarna uw virtuele omgeving en het andere systeem
na het opstarten draait dit in een venster op uw bureaublad.
u kan gratis gebruiken:
virtual pc van microsoft minder intressant daar dit geen usb ondersteund
virtual box is de beste keuze ondersteunt usb netwerk en serial port
vm ware is de betalende variant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan