E-mail hotmail

Status
Niet open voor verdere reacties.

BertjeV

Steunend lid
Vip Lid
beste

voor het inloggen van een webwinkel moet ik na het inloggen een code invullen die ik via hotmail toegestuurd wordt.
dit was tot op 16/01/2025 geen probleem.
nu krijg ik deze mails niet meer in mijn mailbox dus kan ik ook niet meer inloggen op hun site om te bestellen.
ik gebruik ms outlook 2021 alsook mailspring als mail programma. de code werd ontvangen in beide programma's

ik vermoed dat microsoft hun policy ergens heeft veranderd. ik vermoed dat de exchange server deze mails beschouwd als zijn phising mails, en ze afblokt.

zijn er mensen die hetzelfde probleem ondervinden? alsook weet er iemand hoe dit kan opgelost worden.

wat ik weet binnenkort staat er in onze buurt een circus, indien men online tickets wil bestellen kan dit ook niet via outlook en hotmail gebeuren. (ze vragen gmail te gebruiken)
mijn vermoeden is dat deze mensen met het zelfde probleem zitten, vandaar mijn vermoeden dat dit probleem veroorzaakt wordt door microsoft.

krijg je de mail via hotmail toegestuurd, zo ja ... naar welke mail provider, waar jij klant bent ?
Of is het eerder een mail die naar jouw hotmail wordt gestuurd, vanuit een andere mailprovider van de webwinkel ?

Dat is een wezenlijk verschil.

het is gewoon een mailadres dat ik destijds via microsoft heb aangemaakt; ik heb geen specifieke provider.
ik weet niet welke provider de ver zender gebruikt.
ik heb verschillende Mailadressen indien ik een mail stuur naar mijn ander account heb ik dit probleem niet.
ik denk dat de oorzaak bij de exchange server van microsoft zit.

het is gewoon een mailadres dat ik destijds via microsoft heb aangemaakt; ik heb geen specifieke provider.
Uiteraard wel, Microsoft is dan je provider.
Je geeft geen antwoord op de vraag maar ik leid er uit af dat de berichten niet via Hotmail maar naar je Hotmail worden gestuurd.
Het is dus die provider (Microsoft dus ...) die je mails niet langer lust.
Wat de verzender van die webwinkel gebruikt is niet belangrijk om te weten want mocht daar de blokkering al zitten dan had die al lang zo'n lange resem bounces gekregen dat hij/zij van provider was veranderd.

ik heb verschillende Mailadressen indien ik een mail stuur naar mijn ander account heb ik dit probleem niet.

Wat bevestigt dat het je ontvangende mailserver (Hotmail = Microsoft) is die moeilijk doet.

ik denk dat de oorzaak bij de exchange server van microsoft zit.
Klopt dan allicht wel, ja ...

Ga eens via je browser naar je mails bij Microsoft en kijk in de map "ongewenst" en/of "verwijderde items".
Als je mails daarin staan kan je ze aanduiden als gewenst en eventueel de afzender aan je adresboek toevoegen.
Zodra je ze aanduidt als gewenst worden ze normaal weer naar je inbox verplaatst.
Normaal zou Microsoft deze mails niet meer mogen blokkeren.

@MerlinTG Dat zou de logica zeggen en denken ja ..; maar de mailproviders zijn zo onder druk gezet om de beveiliging van hun servers en hetgeen ze afleveren aan de gebruikers op te drijven, dat dit al enige tijd niet meer klopt...

Zij implementeren dus een 'black-list' op hun servers die alle binnenkomende en dus door te sturen mails screent.
En dan zijn er 3 mogelijke uitkomsten :
  1. goed bevonden - niets doen, gewoon doorsturen
  2. verdacht - spamscore verhogen en het aan de cliënt-sofware laten (door instellingen) om dit al dan niet in spamfolder te plaatsen
  3. héél verdacht/gesignaleerd als spam source - onmiddellijk verwijderen, niet doorsturen.
Zoals je ziet zal enkel in geval 1 en 2 de mail bij de ontvanger terechtkomen, in geval 2 in de ongewenste mails. Enkel op die cat. 2 kan je met 'trusted senders' e.d. op het niveau van je mail-app ingrijpen. 3 ontsnapt volledig aan je controle.

Die blacklists worden door tientallen organisaties wereldwijd in realtime bijgehouden. Elke mailprovider is geabonneerd om één of meerdere van die blacklists en syncroniseert constant daarmee (intervallen van enkele minuten of uren). Om een verzender uit elk van die blacklists te halen (en dat is wereldwijd en nodig voor allemaal) bestaat er een procedure, maar dat is niets voor gebruikers, is zelfs iets waar ik als beheerder niet aan begin - komen mails van mijn domein in zo'n blacklist dan is het meestal efficiënter om gewoon een paar uur te wachten. Als er dan geen enkele van mijn 'klanten' het in zijn hoofd heeft gekregen om weer massaal te spammen verdwijnt mijn domein terug uit die blacklists.

PS : ik spreek uit ervaring - ik beheer zo 3 mailservers op virtuele host-machines.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan