Varia Hoe deel ik een horizontale pagina in 2 (Word)

Ik help iemand verder van een vereniging in ons dorp met de administratie.
Die hebben een maandblaadje dat per e-mail of per post verstuurd wordt.
Ik ben van plan om dit in horizontale pagina's te presenteren, zodat één pagina een zowel linkse als rechtse kant beschreven heeft.
Ik had eerst gedacht aan 2 kolommen, daarna aan 2 tabellen, maar geen van beiden vind ik in orde.
Althans, toch niet voor mij.
Via internet lijkt me alles véél te ingewikkeld.
Weet soms iemand een handig systeem?

1. de BEHELP JEZELF oplossing ....

Gewoon schrijven in Word als één pagina breed in portrait, en laten doorlopen.
Maak je pagina breaks etc... zoals je ze wilt, zet de volledige layout op - met nummers etc... zoals je die wil.
Je kan ervoor kiezen een vrij groot lettertype te gebruiken en beetje experimenteren met marges.

vb :
1765714201506.png

Want ... nadien gewoon printen naar PDF

1765714092958.png
en let op : in portrait orientation!!!

Door het printen naar 2 pag. per blad draait de printer driver zijn output immers zelf naar landscape om 2 portrait pagina's naast elkaar te zetten.

en dat geeft : zie bijlage

Bijlagen

2. De PROFESSIONELE oplossing

Om in Word een lang artikel te schrijven dat later als boek of booklet kan worden afgedrukt, moet je rekening houden met pagina-indeling, marges, paginanummering en afdrukinstellingen. Hier is een stapsgewijze aanpak:

1.​

• Ga naar Layout (Indeling) → Margins (Marges) → Custom Margins (Aangepaste marges).
  • Kies Book fold / Boekvouw onder Multiple pages / Meerdere pagina’s.
    • Word zet automatisch de pagina’s in liggend formaat en splitst ze in linker- en rechterpagina’s.
  • Stel de gutter / rugmarge in (extra marge aan de binnenkant zodat de bindzijde niet te krap is). Bijvoorbeeld 1–2 cm.

2.​

• Kies bij Layout → Size / Formaat het papierformaat waarop je wilt afdrukken (meestal A4, A5 of Letter).
  • Bij book fold wordt Word automatisch de juiste halve pagina-indeling berekenen.

3.​

• Gebruik Stijlen (Heading 1, Heading 2, Normal) om structuur aan te brengen.
    • Dit helpt later bij inhoudsopgave genereren.
  • Let op consistente lettergrootte en regelafstand. Bijvoorbeeld:
    • Tekst: 11–12 pt, regelafstand: 1,15–1,5
    • Titels: 14–16 pt, vet

4.​

• Ga naar Insert → Page Number / Paginanummer.
  • Voor booklets is het handig different odd & even pages in te schakelen (verschillende nummering op linker- en rechterpagina).

5.​

• Gebruik References → Table of Contents / Inhoudsopgave op basis van je stijlen.
  • Word maakt automatisch een inhoudsopgave die past bij hoofdstukken en subhoofdstukken.

6.​

• Voeg afbeeldingen toe met Tekstterugloop → In line with text / In lijn met tekst of Tight / Strak zodat ze correct op de pagina blijven.
  • Zorg dat belangrijke tabellen of figuren niet over een vouwlijn vallen.

7.​

• Sla het bestand op als .docx en eventueel als PDF.
  • Voor afdrukken: kies Print → Booklet / Boekvouw als je printer dat ondersteunt, of exporteer als PDF en gebruik een printdienst die boekje afdrukken ondersteunt.

Ik heb op internet de volgende vraag gesteld:
office 2019 word hoe kan ik met Book fold / Boekvouw werken
Via volgende link heb ik, voor mij, de geschikte oplossing gevonden!!
Hoera!

Ik hoop dat er anderen ook iets aan hebben.

Bijlagen

omdat verschillende bijdragers aan een topic uiteraard gelijkaardige, maar ook héél verschillende denkpistes kunnen aandragen.
Dat was hier het geval.

Dat is nu juist de eigenheid van een forum. Met zijn allen weten we meer dan enkelingen alleen... Als je ervan uitgaat dat het in de eerste bijdrage op een vraag op een forum meteen raak moet zijn, zal je niet veel verder geraken door tussenkomsten op fora.

Gouden stelregel op ons forum, maar op alle fora : LEES minstens alles, voer uit en gebruik wat je aanstaat en snapt, negeer de rest... met het doornemen van de diverse oplossingen en nep-oplossingen of missers kom je er vaak dan wel uit.
Wat hier nu weer gebleken is : je vond de oplossing uiteindelijk dan op het internet, enkel om vast te stellen dat dit hetzelfde was als @xps350 al meteen in bijdrage #4 had aangeleverd.

Eind goed, al goed - maar het was je dus al op een schoteltje aangeleverd hier ...

Terug
Bovenaan