Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Hoe kan ik .001-bestanden uitpakken?

De meeste ingepakte bestanden die je uit nieuwsgroepen downloadt, hebben de volgende bestandsstructuur: naam.part01.rar, naam.part02.rar, naam.part03.rar enzovoorts. Deze pak je uit met WinRAR of het gratis programma 7-Zip. Echter, soms hebben bestanden de volgende indeling: naam.001, naam.002, naam.003. Deze bestanden noem ik '001-bestanden'. In deze handleiding leg ik uit hoe je deze bestanden kunt uitpakken.

Uitpakken is overigens in dit geval waarschijnlijk niet de correcte benaming: 001-bestanden zijn meestal niet gecomprimeerd, maar enkel in stukken gehakt door een 'file splitter'. In plaats van uitpakken zou 'aan elkaar plakken' een betere benaming zijn, maar voor het gemak noemen we het gewoon uitpakken.

Voor deze handleiding gebruik ik het zelfgemaakte 'test.mp3'-bestand. Zoals je in onderstaande afbeelding ziet, is deze in 8 stukken gehakt en zullen we deze eerst moeten uitpakken.

60811841.jpg


Dit kan met 7-Zip en HJSplit. Je kunt zelf kiezen welke methode je wilt gebruiken.
Deze handleiding heb ik gemaakt voor HJ-Split


Download HJ-Split HJSplit: free file splitting software for Windows, Linux and other platforms

Dit programma is geschikt voor nagenoeg alle besturingen. Kies op de website de juiste download voor de juiste besturing.
hjsplit_3.0_440.jpg



HJ-Split hoeft niet geïnstalleerd te worden. Pak het gedownloade bestand 'hjsplit.zip' uit en start HJsplit.exe.
Het hoofdscherm van HJ-Split verschijnt. Omdat we de bestanden willen samenvoegen, klikken we op de knop 'Join':

91678363.jpg

Klik in het nieuwe venster op de knop 'Input File':

35281179.jpg



Zoek in onderstaand scherm het eerste bestand op van het archief dat we willen uitpakken, dus degene die eindigt op '.001', en klik vervolgens op de knop 'Openen'.

30262184.jpg


Standaard wordt bij Output file dezelfde map ingevuld als waar de 001 bestanden staan, pas eventueel de map aan als het bestand een andere doelbestemming moet hebben.

Klik nu op 'Start':

30808680.jpg

HJSplit zal het bestand gaan uitpakken. Tenslotte zal je een melding krijgen als HJSplit klaar is:

63886224.jpg

Het bestand is nu uitgepakt!

Succes ermee
 
Niet om lullig te doen (lijkt een prima proggie ;)), maar Winrar doet dit ook als je alle bestanden selecteert en op uitpakken drukt. 7Zip geloof ik ook :)
 
Niet om lullig te doen (lijkt een prima proggie ;)), maar Winrar doet dit ook als je alle bestanden selecteert en op uitpakken drukt. 7Zip geloof ik ook :)

Winrar doet dit niet altijd en 7-zip heb ik in de tekst vermeld.
 
Hihi, ik kijk niet goed genoeg. Niks op aan te merken verder Pluis ;)
 
Die extenties heb ik bij mijn weten nog nooit tegengekomen. Maar fijn om dit te weten.
 
Die extenties heb ik bij mijn weten nog nooit tegengekomen. Maar fijn om dit te weten.

Het is maar net wat je download, maar ik ben ze wel eens tegengekomen.
Het is ook maar net hoe de uploader het verwerkt en in de nieuwsgroepen post.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan