Status
Niet open voor verdere reacties.

carlo461

Steunend lid
Vip Lid
Wou eens vragen hoe ik best tewerk ga voor het formateren van een dualboot xp/w7.

Ik heb 1 hdd van 1 Tb.
Deze is verdeeld in 3 partities.
c: => windows 7 ultimate 64 bits
d: => Data
e: => Xp pro 32 bits.

e: word natuurlijk c: als ik xp kies bij opstarten.

Wat ik nu wil is die XP eraf gooien (dus geen dualboot meer)
c: windows 7 (deze mag ook geformateerd worden omdat ik er een nieuwe versie ga opzetten)
d: data (moet blijven)
e: backup

graag ff uitleg hoe ik dit moet doen.

Grzt Carlo.
 
Pas met easybcd de bootloader aan, dus de XP entry wegdoen uit je vistaloader (aangenomen dat dit je loader is, het kan bvb ook via grub uit de open source gedaan zijn geweest of via mrbooter, of acronis, dan is het weer een ander verhaal.
Start dan eenvoudig de setup van windows 7 en formatteer gewoon de partities, of herpartitioneer de boel via de windowssetup.
Laat uiteraard de datapartitie met rust.
Zo eenvoudig als 1 en 2
1 dus je bootloader aanpassen vooraf
2 Partities eventueel aanpassen en formatteren via de setup van windows.
Zo blijft de MBR in tact.
Bij andere methodes kan je een dubbele mbr krijgen of een met fouten.

PS: ipv easybcd kan je ook nog steeds vista boot pro gebruiken.
 
Hoi NT, hier staat geen Vista op hoor.
In het begin stond er alleen XP op en de Data.
Toe kwam W7 uit en dan heb ik gewoon een nieuwe partitie bijgemaakt en daar dan
die W7 opgezet. Dus eigenlijk zou XP dan de bootloader moeten zijn ??? Al gebruik
ik die al lang niet meer.
 
Juist er staat vista 2 op (windows 7).
Bij het installeren van windows 7 werkt de loader van XP niet meer, die kan de nieuwe OS niet starten. Je gebruikt dus de vistaloader (die gebleven is in windows 7). De bootloader is niet verandere en je kan van easybcd de nieuwste versie downloaden, die is aangepast in functie van de nieuwe grub2 loader voor het geval je dit programma gebruikt bij linux. Ook heb ik een dualboot kunnen maken met macos op externe schijf. Je kan gerust zijn, deze soft is een allrounder van de bovenste plank.
Dus zoals ik al schreef, gewoon bij de knop " add/remove entry " deze van XP wegdien en saven. De XP partitie formatteren en je bent klaar.
 
Hoi NT, bedankt voor de reply's, heb die easyBCD eens geinstalleerd (v.2.0), maar zie daar wel geen knop ad/remove staan, dus twijfel ik nog een beetje waar ik het juist moet verwijderen. Hierbij een paar screens zodat je kan zien wat ik moet doen.
Greetz Carlo.
 

Bijlagen

  • easybcd2.JPG
    easybcd2.JPG
    45.9 KB · Weergaven: 109
  • easybcd1.JPG
    easybcd1.JPG
    46.5 KB · Weergaven: 105
  • easybcd3.JPG
    easybcd3.JPG
    46.1 KB · Weergaven: 113
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan