Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Dag iedereen,

Een pc van een vriend blijft steeds opstarten en ik kreeg die natuurlijk ter reparatie.
Hij start op en komt steeds op een scherm met de mededeling dat windows verkeerd was afgesloten of dat soft of hardware problemen kunnen de oorzaak zijn.
Ik krijg dan de optie op te starten in

veilige modus
veilige modus met netwerkomgeving
met dos
gewoon opstarten
met de laatst gekende configuratie
allé je kent dit wel

om het even welke optie ik aanvink om op te starten hij keert steeds weer terug naar het beeld zoals ik juist heb beschreven.

Ik heb in de bios de cd rom als eerste opstart gezet en seagate tools gedraaid ter controle van de schijf.

Resultaat,

Partitie 1: 1 of meerdere fouten in de index
1 of meerdere fouten in de metadata file records
en nog andere fouten

idem dito bij partitie 2


Kan ik er zeker vanuit gaan dat de schijf stuk is of zou ik gewoon een nieuwe installatie proberen op deze disk?

Een ander probleem is dat er nog veel data op die schijf staat die hij graag zou terug willen hebben, foto's, klantenbestanden etc.
Wat doe ik hiermee?

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties

groet

Ed
 
Ik geloof dat deze beter in de windowssectie gepost was, we zien wel wat de oorzaak zal zijn.
Hang de schijf eens in jouw pc als slave, als er xp op de computer staat kan je de data er eenvoudig van copieren naar jouw eigen schijf of externe schijf.
Daarna zien we verder.

Naast die backup wisten we graag iets meer over de computer zoals besturingssysteem, laatste bezigheden net voor dit probleem.
Wat de laatste activiteit was op het moment dat dit begon zouden we ook graag weten.
Was er een installatie van een programma bezig terwijl de pc werd afgezet of was windows aan het updaten terwijl de pc werd uitgezet?
Het lijkt me een softwareprobleem.
 
ik zal hier maar antwoorden
het is een windows xp home edition, wat er als laatste gebeurd is wat het afprinten van wat brieven, windows was niet aan het updaten, er zijn geen nieuwe programma's geïnstalleerd voordat het probleem zich stelde.
Dus het laatste dat er gebeurde was surfen en afprinten, dan werd de pc gewoon afgezet, de volgende opstart kwam het probleem.
Ik zal zo vlug mogelijk proberen de schijf op een andere pc te plaatsen als slave maar ik moet nog een oude pc zien te vinden met een moederbord die sata ondersteund, al mijn oude pc zijn ide, en op mijn nieuwe dat durf ik niet goed, dus ik laat zo snel mogelijk iets weten,
alvast bedankt
groetjes
Ed
 
Ik zal zo vlug mogelijk proberen de schijf op een andere pc te plaatsen als slave maar ik moet nog een oude pc zien te vinden met een moederbord die sata ondersteund, al mijn oude pc zijn ide, en op mijn nieuwe dat durf ik niet goed, dus ik laat zo snel mogelijk iets weten,
alvast bedankt
groetjes
Ed

Als de schijf virusvrij is is er geen gevaar hoor.
Voor verkeerd geplaatste jumpers hoef je niet te vrezen.
sata is plug & play, een beetje zoals usb.
XP home heb ik niet liggen, ik ga verder even wachten tot er nog reactie komt.
 
hoi,
probleem is opgelost, weet je wat het was, de c schijf stond barstensvol, er kon niets meer bij en ik denk dat de pc geen gegevens meer kon wegschrijven na het laatste gebruik,
sata schijf bij aangehangen, data gerecupereerd en een nieuwe windows erop gezet en het was opgelost, enfin het het heeft wel een aantal uren geduurd
geluk dat ik een goede pc kenner bij me had
alvast bedankt voor de medewerking
groetjes
ed
 
Ja, de meeste weten niet dat windows een virtueel geheugen gebruikt op de schijf zelf, naast het systeemram.
Deze map word steeds groter en kleiner.
Het is een zogeheten ' dynamic expansion volume ' als ik het tenminste goed qschrijf.
Daar is linux beter in.
Die maakt een kleine swap partitie om als geheugen te gebruiken.
Daar mag de gebruikersmap(pen) volledig vol staan.
Waarschuw je vriend dat hij steeds de data wegschrijft naar een andere locatie als de c schijf bijna vol is.
De computer zal waarschijnlijk al langere tijd slecht gepresteerd hebben.
XP heeft enkele gig nodig om vlot te werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan