Status
Niet open voor verdere reacties.

Peysmans

Steunend lid
Vip Lid
Harddisc Samsung ST1000LM 024 1Tb.
Mijn HD is defect, waarschijnlijk door verkeerde aansluiting 12/5 volt. Het is waarschijnlijk het gevoelige elektronische gedeelte dat zal doorgeslagen zijn. Bij deze HD is het heel eenvoudig om deze print te vervangen. Ik zoek dus een HD van het zelfde type (bouwjaar 2013/14) om de print te gebruiken zodanig dat ik mijn data misschien terug kan afhalen. Waar kan ik nog zulke HD vinden?
Bedankt voor uw antwoord
 
denk dat je veel kans maakt indien je eens bij de lokale computer shop ga kijken ...
zelf heb ik hier 3weken geleden een opruiming gehouden en dacht dat daar dus ook een print kaart tussen zat ...deze is spijtig genoeg nu weg !
 
Ik zou er niet vanuit gaan dat zoiets op te lossen is door gewoon die print te vervangen. Bij vroegere generaties HDD's was zoiets wel nog mogelijk, maar tegenwoordig acht ik die kans klein. Het probleem is niet zozeer de moeillijkheid van de pcb te vervangen, dat gaat idd vrij eenvoudig zijn. Maar mogelijk gaan ze de schijf zelf ook "markeren" dmv bijhorende pcb. Je mag uiteraard eens proberen. Laat het weten als het lukt.
 
Zoals DDragon80 al zei, hoogst onwaarschijnlijk enkel pcb overzetten zal werken.
Bij meer recente hdds zit op de pcb vaak ook een chip die de "huishouding" voor die schijf bijhoud, zoals slechte sectoren, smart data etc...
Dan heb je ook nog de firmware versies en/of revisies. Soms zijn verschillende revisisies wel compatible, soms weer niet.

Het is niet onmogelijk. Als je eenzelfd hdd/pcb vind kan je de nodige ics van de kapotte hdd overzetten.
Bij sommige zit dat stukje extra geheugen dan echter weer in de controller chip zelf, vaak een BGA.
Dan wordt het wat lastiger, maar is te doen met de nodige apparatuur.
Maar... nog steeds geen garantie voor succes.

Waar heb je 12v op gezet?
Op de power ingang? Dan is er mss slechtgs een componentje gesneuveld dat kan vervangen worden en hij weer werkt?
Of is het rechtreeks op een ic gekomen, bv die data of controller chip? Als die stuk zijn heeft het ook niet meer veel zin om die nog over te zetten.

Hoe belangrijk is je data?
Als je dat echt allemaal wil (laten) proberen...
Heb hier wel de nodige soldeerapparatuur, ook voor BGAs.
 
Bedankt voor jullie berichten. Ik heb ongeveer dezelfde HD gevonden, heb de print vervangen, maar het werkt niet.

Het is door het aansluiten van de voeding van een Multi USB3 dashboard op de PC waarin de externe HD was ingeplugd. Ik ben zeer stom geweest. Ik heb de aansluiting gemaakt, terwijl de PC nog in werking was. Bovendien was er niet veel licht en was het nog de oude koppeling met 5 en 12 volt. Als het waar is dat je ze niet omgekeerd kunt aansluiten, is het toch mogelijk contact te maken als je tracht ze omgekeerd in te pluggen, wat hier waarschijnlijk gebeurd is. Ik dacht natuurlijk een back-up te hebben, maar daar weer pech!

Sommige firma’s willen wel een bestek maken maar spreken van een recuperatie van de data met minimumprijs tussen de 600 en de 1000€. Doordat deze HD vol staat kan de prijs nog veel hoger oplopen. Dit is het mij niet waard!

Mijn interesse is natuurlijk het herstellen van deze HD. Het is waarschijnlijk een klein component op de print dat is doorgeslagen. Wie kan dat herstellen of mij helpen?
 
@Peysmans
Welke HDD heb je gevonden?
"Ongeveer dezelfde" is niet goed, moet dezelfde zijn, liefst zelfde revisie, chipset etc
Bij sommige zullen verschillende revisies wel onderling compatible zijn, moet wel dezelfde controller chip op zitten.
Maar dan zul je toch nog wat componenten van de niet werkende naar de (hopelijk) werkende moeten overzetten.
Te hopen dat dan niet net die componenten stuck zijn... En dan maar hopen dat het werkt.

Gebeurt er iets met die andere print erop?
Draait ie? Hoor/voel je klikken, beweging?
Als motor of koppen ook niet meer werken....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De motor draait niet en ik hoor niets. De print wordt alleen maar warm. Wat chips en controller betreffen, ken ik niets. Wie zou deze componenten kunnen vervangen of kort weg deze schijf kunnen herstellen.Ik wil er wel een redelijke prijs voor betalen.
 
Neem je verlies en maak in het vervolg backups.

Als de motor niet draait, wat met een andere printplaat wel zou moeten, zit daar het probleem en heeft het niets met een elektronisch component te maken, hele printplaat is vervangen, koppen kunnen ook zijn vastgelopen, draait het motortje ook niet.

Een professioneel bedrijf haalt de platters eruit en die worden dan in een stofvrije machine uitgelezen, kosten variëren van een paar honderd euro tot soms wel dik in de duizend.
 
Er gebeurt niets, met een andere print. De motor draait niet maar de print wordt lichtjes warm, zoals met de originele print.
Ik zou niet weten hoe en wat de componenten zijn die moeten vervangen worden. Wie kan mij daarbij helpen. Ik wil wel een redelijke prijs betalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan