Google is niet tevreden over het aantal tablet-pc’s met Android. De remedie: een beter georganiseerde softwarewinkel en een tablet van het eigen merk. Laat die GooglePad maar komen.
Elke dag lopen 850.000 mensen met een nieuwe Android smartphone de winkel uit. Zeventien keer een uitverkochte Amsterdam Arena, om precies te zijn. Wereldwijd zijn er meer dan 300 miljoen apparaten in omloop die draaien op het besturingssysteem van internetbedrijf Google.
Hoewel Android uitgroeit tot het Windows van de smartphone, is Android-baas Andy Rubin ontevreden over de tablet-markt. De iPad heeft nog een voorsprong op de concurrentie – een marktaandeel van 55 tot 60 procent. Volgens cijfers van onderzoeksbureau IDC zou het tot 2016 duren voordat de iPad is ingehaald door Android. Dat is te lang, vindt Andy Rubin. Hij beloofde twee keer zo hard zijn best te doen om de tablet-markt veroveren.
Wat is Google van plan? Afgelopen week meldde The Wall Street Journal dat het internetbedrijf nog voor de zomer een tablet onder eigen merknaam zou willen uitbrengen om die rechtstreeks via internet te verkopen. Die tablet (laten we ‘m GooglePad noemen, hoewel ‘Nexus Tablet’ waarschijnlijker is) zou het pronkstuk moeten zijn van alles wat Android kan. De tablet met Google-sticker zou gebouwd worden door Samsung en Asus. Uiteindelijk zou ook Motorola de tablet-pc van het eigen Google-merk moeten produceren. Want Google heeft een bod van 12,5 miljard dollar op de telefoonfabrikant uitgebracht en die overname is vrijwel rond.
Google wil meer grip krijgen op het Android-platform. Omdat het aanbod aan apparaten gefragmenteerd is – Android is gratis voor elke fabrikant – vinden softwarebouwers het moeilijk om apps te ontwikkelen die op elke schermgrootte en op elke Android-versie werken. Zo kun je geen volwassen tabletmarkt creëren, want consumenten kiezen de apparaten die hun softwareaanbod goed georganiseerd hebben: zie de iPad en de streng gereguleerde iTunes Store. Een verkoophit uit een ander ecosysteem is de Amazon Kindle Fire. Die werkt weliswaar op Android, maar Amazon verbouwde de 7 inch tablet-pc tot een foolproof Kindle waarop je boeken, muziek, en video’s kunt downloaden uit de Amazon-winkel.
Foolproof en one stop shop, dat zijn de buzzwoorden die ook door het Googleplex galmen. Een winkel met eigen hardware sluit aan op de vernieuwde softwarewinkel. Google doopte de ‘Android Market’ – saai maar duidelijk – al om in ‘Play‘. Op play.google.com kun je apps, muziek, video en boeken downloaden, voor vrijwel elk apparaat. Google Play is ook een kekke naam voor een tablet, ware het niet dat Research in Motion al de slecht verkopende BlackBerry PlayBook uitbracht.
Het is niet de eerste keer dat Google zijn eigen naam gebruikt om gadgets te verkopen. Een eigen telefoon, de Nexus, werd tijdelijk via het web verkocht. Telecomproviders werden echter boos omdat Google het waagde telefoons zonder contract te verkopen aan ‘hun’ klanten.
Ook de kreet GooglePad is niet nieuw. In 2010 waren er al geruchten over zo’n apparaat waarmee Google de iPad de loef zou willen afsteken. Maar nu zit er veel meer druk op de ketel. Apple is niet Googles enige concurrent: Amazon groeit snel – het Kindle-merk is vanaf volgende maand in 175 landen actief. En dit najaar stort Microsoft zich op de tablet-pc’s met Windows 8. Al die spelers willen een graantje meepikken van de verkoop van digitale media die op de tablet-pc aanslaan.
Volgens Distimo, een bureau dat de opbrengst van softwarewinkels turft, is de iPad tot nu toe het meest serieuze digitale betaalplatform. Opvallend: Apples kiosk Newsstand doet het goed. Papieren media in de VS mogen het dan moeilijk hebben, de verkoop van digitale edities groeit. Dagelijks wordt er in Newsstand 70.000 dollar uitgegeven aan nieuwe kranten en tijdschriften. Nog te weinig om de 750-koppige redactie van The Wall Street Journal van te betalen. Maar het begin is er.
Bron:Googlepad kan Android nieuw leven inblazen :: nrc.nl
Elke dag lopen 850.000 mensen met een nieuwe Android smartphone de winkel uit. Zeventien keer een uitverkochte Amsterdam Arena, om precies te zijn. Wereldwijd zijn er meer dan 300 miljoen apparaten in omloop die draaien op het besturingssysteem van internetbedrijf Google.
Hoewel Android uitgroeit tot het Windows van de smartphone, is Android-baas Andy Rubin ontevreden over de tablet-markt. De iPad heeft nog een voorsprong op de concurrentie – een marktaandeel van 55 tot 60 procent. Volgens cijfers van onderzoeksbureau IDC zou het tot 2016 duren voordat de iPad is ingehaald door Android. Dat is te lang, vindt Andy Rubin. Hij beloofde twee keer zo hard zijn best te doen om de tablet-markt veroveren.
Wat is Google van plan? Afgelopen week meldde The Wall Street Journal dat het internetbedrijf nog voor de zomer een tablet onder eigen merknaam zou willen uitbrengen om die rechtstreeks via internet te verkopen. Die tablet (laten we ‘m GooglePad noemen, hoewel ‘Nexus Tablet’ waarschijnlijker is) zou het pronkstuk moeten zijn van alles wat Android kan. De tablet met Google-sticker zou gebouwd worden door Samsung en Asus. Uiteindelijk zou ook Motorola de tablet-pc van het eigen Google-merk moeten produceren. Want Google heeft een bod van 12,5 miljard dollar op de telefoonfabrikant uitgebracht en die overname is vrijwel rond.
Google wil meer grip krijgen op het Android-platform. Omdat het aanbod aan apparaten gefragmenteerd is – Android is gratis voor elke fabrikant – vinden softwarebouwers het moeilijk om apps te ontwikkelen die op elke schermgrootte en op elke Android-versie werken. Zo kun je geen volwassen tabletmarkt creëren, want consumenten kiezen de apparaten die hun softwareaanbod goed georganiseerd hebben: zie de iPad en de streng gereguleerde iTunes Store. Een verkoophit uit een ander ecosysteem is de Amazon Kindle Fire. Die werkt weliswaar op Android, maar Amazon verbouwde de 7 inch tablet-pc tot een foolproof Kindle waarop je boeken, muziek, en video’s kunt downloaden uit de Amazon-winkel.
Foolproof en one stop shop, dat zijn de buzzwoorden die ook door het Googleplex galmen. Een winkel met eigen hardware sluit aan op de vernieuwde softwarewinkel. Google doopte de ‘Android Market’ – saai maar duidelijk – al om in ‘Play‘. Op play.google.com kun je apps, muziek, video en boeken downloaden, voor vrijwel elk apparaat. Google Play is ook een kekke naam voor een tablet, ware het niet dat Research in Motion al de slecht verkopende BlackBerry PlayBook uitbracht.
Het is niet de eerste keer dat Google zijn eigen naam gebruikt om gadgets te verkopen. Een eigen telefoon, de Nexus, werd tijdelijk via het web verkocht. Telecomproviders werden echter boos omdat Google het waagde telefoons zonder contract te verkopen aan ‘hun’ klanten.
Ook de kreet GooglePad is niet nieuw. In 2010 waren er al geruchten over zo’n apparaat waarmee Google de iPad de loef zou willen afsteken. Maar nu zit er veel meer druk op de ketel. Apple is niet Googles enige concurrent: Amazon groeit snel – het Kindle-merk is vanaf volgende maand in 175 landen actief. En dit najaar stort Microsoft zich op de tablet-pc’s met Windows 8. Al die spelers willen een graantje meepikken van de verkoop van digitale media die op de tablet-pc aanslaan.
Volgens Distimo, een bureau dat de opbrengst van softwarewinkels turft, is de iPad tot nu toe het meest serieuze digitale betaalplatform. Opvallend: Apples kiosk Newsstand doet het goed. Papieren media in de VS mogen het dan moeilijk hebben, de verkoop van digitale edities groeit. Dagelijks wordt er in Newsstand 70.000 dollar uitgegeven aan nieuwe kranten en tijdschriften. Nog te weinig om de 750-koppige redactie van The Wall Street Journal van te betalen. Maar het begin is er.
Bron:Googlepad kan Android nieuw leven inblazen :: nrc.nl