Internet Algemeen google foto's

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Ben ik juist,

Ik ben mijn gsm met zijn duizenden foto's aan het proper maken.

De foto's staan allemaal in de foto galerij, als je bijvoorbeeld veel foto's van vogels hebt, dan kun je in collecties een map maken met de naam vogels en al die foto's daar inzetten. Zo kun je verschillende mappen aanmaken. Maar die foto's blijven in de galerij staan. Vind ik niet handig, hij is al in een map gezet, zou beter zijn als die weg zijn uit de galerij niet?

Zet je per ongeluk een foto van een vliegtuig uit je galerij bij je vogels dan kun je die daar gewoon uit verwijderen, hij is daar dan weg, maar staat wel nog in galerij.
Verwijder je de foto van het vliegtuig uit je galerij dan is hij ook weg uit de galerij.

Ga je naar Google-foto's online, dan zie je ook de galerij juist dezelfde als op je telefoon, ook de mappen die in je collecties staan, maar die staan nu onder albums.

Download je de map vogels uit je albums omdat je die op je EHD wil dan wordt die netjes gedownload zelf gecomprimeerd.

Maar je moet hem nog wel manueel verwijderen wil je die definitief weg hebben online. Diezelfde map blijft ook in je collecties staan, die moet je ook manueel verwijderen.

Als je alles zowat opgekuist hebt dan heb toch nog heel wat foto's over in de galerij.

Verwijder je je foto's die je niet meer wou uit je galerij dan zijn ze weg uit je galerij of verwijder je je foto's online dan gaan ze ook weg uit de galerij op je gsm.

Ben ik juist bezig om alles op schoon te maken of is er een manier, als je bijvoorbeeld foto's van hetzelfde onderwerp in een map in je collecties zet dat die dan verdwijnen uit je galerij??

En dat het album online die je download dat die ook niet automatisch verdwijnt van mijn gsm?

Het duurt lang om hier orde te krijgen.

Het vervelendste is als je bijvoorbeeld aan het downloaden bent dat Google zegt je bent uitgelogd, dan kun je nog eens opnieuw beginnen met downloaden.

Geraak je er nog aan uit, ik zoek een eenvoudiger methode om schoon te maken, laat staan, dan staan die foto's nog ook op andere plaatsen op je gsm bv. je hebt een optie in je collectie en daar staat dan camera, screenshots, what's app, what's app video, instagram, wallpaper, daar staan die foto's ook nog eens in niet allemaal, maar toch veel, dan het je ook nog documenten waar ook screenshots, boeken en tijdschriften, facturen, social media, notities in staan, ik maak dit niet zelf aan dit wordt automatisch gedaan. Kan je dit vermijden dat dit er allemaal niet komt te staan?

Lees rustig, het is geen wiskunde.

Groet en goede feestdagen

Ed

Op een GSM staat er niets "in" Galerij, Galerij is een ''view" op je foto's.
Dus logisch dat als je een foto in een map zet, die ook te zien is als je kijkt via Galerij.
Wil je dat niet dan volstaat het niet langer via Galerij maar altijd via Bestanden naar je foto's te kijken.

'Albums' is gewoon de benaming die bij foto's voor map of folder wordt gebruikt : what's in a name ?

Verder staan er nogal wat 'onzin' uitspraken in je post :
  • Verwijder je de foto van het vliegtuig uit je galerij dan is hij ook weg uit de galerij.
  • Verwijder je je foto's die je niet meer wou uit je galerij dan zijn ze weg uit je galerij.
Het is dus héél erg moeilijk te begrijpen wat je daar nu precies problematisch aan vindt.

"Verwijder je je foto's online dan gaan ze ook weg uit de galerij op je gsm" ... uiteraard : dat is wat synchronisatie doet en moet doen.

Dit alles heeft niets te maken met Google Drive, denk ik ... Is dat wel zo bij jou, dan heeft @Aardbei hierboven goede tips gegeven.

merci allemaal ik lees het goed na van iedereen.
maar dat ze overal komen te staan in je collecties en zelf namen maakt en foto's erin zet begrijp ik niet goed, ik verwijder ze allemaal eens

Je schrijft : "daar staat dan camera, screenshots, what's app, what's app video, instagram, wallpaper, daar staan die foto's ook nog eens in niet allemaal, maar toch veel, dan het je ook nog documenten waar ook screenshots, boeken en tijdschriften, facturen, social media, notities in staan, ik maak dit niet zelf aan dit wordt automatisch gedaan. "

camera : dat is zo gedef. binnen Android
screenshots : idem
what's app/instagram : dat zijn settings binnen die apps of je die of niet in je toestel wil opslaan

wat je bedoelt met documenten met screenshots, etc... die automatisch zouden aangemaakt worden begrijp ik niet.

Het zinnetje : "Kan je dit vermijden dat dit er allemaal niet komt te staan?" voeg ik toe aan het lijstje van onbegrijpelijke, onzinnige uitspraken... Ze komen er volgens gans je vraag wél te staan, dus moet je het niet vermijden, het is al in orde.

schiet niet op de pianist ... die uitspraken staan er wel hé !
als dat kwetsend is wil ik me daarom verontschuldigen, maar weet jij een andere manier om duidelijk te maken dat die uitspraken onbegrijpelijk zijn ?
En daar kan ik niets aan doen, behalve erop wijzen dat dit het geheel onduidelijk maakt en je dus maar half kan geholpen worden.
Wat ik voor zover mogelijk dan ook meteen doe ...

En als je inhoudelijk verder gaat en verklaart wat de onderstaande zinnen bedoelen wil ik je zelfs verder helpen, geen probleem...

"dan het je ook nog documenten waar ook screenshots, boeken en tijdschriften, facturen, social media, notities in staan, ik maak dit niet zelf aan dit wordt automatisch gedaan. " Documenten binnen je Photo Galerij ? Automatisch in foto's gezet ?

"Kan je dit vermijden dat dit er allemaal niet komt te staan?" Vermijden dat iets ergens niet komt te staan = er het gewoon wel laten staan hé ...

"Verwijder je de foto van het vliegtuig uit je galerij dan is hij ook weg uit de galerij." Logisch, anders verwijder je ze niet - als je een emmer leeggiet is hij leeg ...

"Verwijder je je foto's die je niet meer wou uit je galerij dan zijn ze weg uit je galerij." Idem ...

Laatst bewerkt:
Ja dit is een voorbeeld dat ze er wel staan, kan daar ook niet aan doen.
Ik heb die dingen, mappen als je dit liever hoort, nooit aangemaakt.
En nu moet ik verplicht rusten.

Merci

Bijlagen

• Screenshot_20241229-144754.png
    Screenshot_20241229-144754.png
    266.5 KB · Weergaven: 23
OK ... dat is gewoon hoe Android omgaat met foto's die uit app's zijn gesyncroniseerd. Tenminste in de Android app - Foto's.
Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden wordt van elke gesyncroniseerde afbeelding bijgehouden van waar hij komt, door ze te rangschikken per app... en/of bron (bv. je documenten die je bekeek). Zo wordt Whatsapp onderverdeeld in Documents/Images/Videos en Animations.

1735481425563.png

Je kunt daar idd. niets aan veranderen, maar het is ook geen reden om je ongerust over te maken : het is nog zo makkelijk. Stel je voor dat alle bronnen van foto's op je toestel allemaal in één pot zouden komen, dat zou na verloop van tijd pas onoverzichtelijk zijn.

Als je echter de Foto's app gebruikt uit Google toepassingen krijg je dat niet op die manier te zien.
Google rangschikt ze gewoon per datum en als je ze in albums wil stoppen moet je dat manueel doen, Google neemt die beslissing niet voor jou, maar dat geeft je ook de mogelijkheid om een andere indeling te hanteren volgens eigen wens !

Het onderscheid is dus belangrijk !

1735481211649.png
Links zie je Google Foto's (standaard in Android aanwezig) / rechts de Foto app van mijn telefoon (Android van OnePlus), maar steeds aanwezig, al kan die laatste er bij jou ook weer anders uitzien, vb. Samsung is merkbaar anders.

En er is inderdaad een onduidelijkheid / verwarring tussen beide apps.
De google app blijft mooi syncroon tussen PC en smartphone want beide verwijzen naar je Google Account en de foto-opslag in de cloud.

De android app doet dit niet en bevat foto's die je met de smartphone hebt gemaakt en indien zo ingesteld worden die ook gesycnroniseerd met de Google account, waardoor ze dus dubbel komen te staan : op je toestel én in je account.
Maar als je ze uit je Google account verwijdert omdat ze mislukt zijn of je ze niet meer wil, worden ze NIET van je toestel verwijdert - maar blijven daar staan.

Conclusie :
a) gooi eventueel foto's op je toestel weg met gebruik van de app van je toestel zelf, of via de bestanden, maar niet met de Google foto's app. Ze zullen daardoor niet uit je Google account verdwijnen, als ze voordien gesyncroniseerd waren.
b) wil je nadien ook je Google foto's opruimen, doe dat met de Google Foto's app maar echt handig en overzichtelijk is dat niet op je smartphone. Je kan beter de foto's in je account beheren op je PC.

PS : ik hoop dat mijn harde taal daardoor een beetje goedgemaakt is... nogmaals excuses als dat te hard binnenkwam.

Laatst bewerkt:
Excuses zijn geacepteerd, ben altijd kort van stof als ik al dagen pijn heb, ik heb dus de linkse
1735498244533.png
die rechtse staat niet op mijn Motorola G82 5G
Maar als ik de eerste heb, dan nemen al diezelfde foto's die op andere plaatsen staan toch geen extra ruimte in veronderstel ik.

Nog een vraag dat misschien dom is, ik heb hier een SD kaartje in de gsm van 256 gig, als ik die open staat die vol met mapen en namen er zou zogezegd 163 mb in gebruik zijn. Ik ga u foto's tonen met het overzicht, en een foto met de naam android, de enig map met inhoud, is de map Android, met data,
media en obb. , als ik op data klik kan ik die bestanden niet openen alleen zie ik de naam van de file. Moet ik daarvoor mijn gsm aansluiten op de pc om die te kunnen lezen en te verwijderen?
De andere foto's zijn de inhoud van media en obb, maar ik kan enkel zien wat de naam van het bestand is, niet te openen, hopelijk staan ze in volgorde, maar je ziet de naam bovenaan wat op wat volgt.
Ik kan u ook nog de inhoud van die mappen laten zien, maar is het wel nodig??

En nog iets hoe kan ik mijn foto's direct laten opslaan op die SD kaart, vind dit niet, sorry.
Nu die fotos proberen.

Ik heb gezocht naar de rechtse app foto's en die staat niet op mijn gsm en in de store vind ik die ook niet.
Groetjes,

Marcel
ik kan niet langer meer zitten.

Bijlagen

• Screenshot_20241229-200306.png
    Screenshot_20241229-200306.png
    38.9 KB · Weergaven: 23
  • Screenshot_20241229-200338.png
    Screenshot_20241229-200338.png
    24.1 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20241229-200515.png
    Screenshot_20241229-200515.png
    53.1 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot_20241229-201343.png
    Screenshot_20241229-201343.png
    38 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot_20241229-201354.png
    Screenshot_20241229-201354.png
    30.9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een beetje verwarrend dat je als je Google foto's opent dat je alle foto's eerst ziet en niet bv. je mappen waar jij je foto's gestructureerd plaatst. Dat kan inderdaad wel verwarrend over komen. Ik zeg dan tegen klanten dat ze er vaak mee moeten bezig zijn om de app goed te leren kennen. Ik raad dus ook zelfs niet aan ervaren gebruikers om 2 verschillende galerijen te gebruiken. Dat neemt op u toestel onnodig veel ruimte in en als je ze dan in de ene app verwijderd hebt staan ze dan wel nog in de andere app. Dat lijdt enkel maar tot verwarring. Gebruik 1 app en houdt u daar dan ook bij. Dat je in het begin dat je aan de smartphone bent nog zoekende bent is normaal, dan is het ook mijn mening dat je van alles moet uitproberen wat voor de klant het beste werkt. Ik ga dan enkele apps aanbrengen waarmee ze kunnen spelen, maar ga niet een app opdringen, alhoewel ik meestal wel erop druk dat ze met een toestel dat Google ademt werken en dat de apps van google vaak ook het beste werken op hun toestel. Maar ik gebruik bv. hun toetsenbord niet. G bord vind ik voor mij totaal niet prettig werken. Als camera app gebruik ik de G cam app dat via derde partij makers wel verkrijgbaar is, wat Google nu wel gaat bannen, of toch proberen. Maar ik wijk nu af van het topic. Ik denk dat TS eens wat apps moet gaan uitproberen en dan kiezen wat het beste bij hem past. Gebruik het toestel, staat er een app u niet aan, verwijder die dan gewoon en probeer er meer als 1, ook tergelijketijd. Zodat je een beter zicht krijgt, van hoe verschillen de apps onderling met elkaar. Je kan ze dan makkelijk met elkaar vergelijken. Ik raad zoveel mogelijk de apps af die van het merk zijn van u toestel, want je hebt bv. nu een Samsung en je gebruikt hun apps, maar na een tijdje vervang je je toestel en koopt dan bv. Google pixel, dan zijn het allemaal Google apps, dan sta je daar dan met je Samsung apps die je al die tijd gebruikt hebt. Dan sta je weer bij af. Om die reden raad ik zoveel mogelijk de merk eigen apps af.

van de mappen waar je screenshots van laat zien blijf je best af, met uitzondering van DCIM, dat zijn de foto's van je camera.

Al die andere mappen en hun inhoud zijn er gezet door het OS (Android) en moet je je niet over bekommeren. Wijzig of verwijder je daar zaken heb je kans dat je smartphone tilt slaat en niet meer werkt.

Het is wel raar dat veel van die zaken eigenlijk niet op je SD-Card zouden mogen staan maar in je basisgeheugen van je telefoon, maar we weten natuurlijk niet wat er al allemaal is gewijzigd in de instellingen zodat het op de kaart wordt opgeslagen.

Terug
Bovenaan