Softwaregigant Microsoft heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie over zoekmachine Google. Dat bedrijf zou misbruik maken van zijn dominante positie. Brad Smith, hoofd juridische zaken van Microsoft, heeft dat gemeld op zijn weblog. Google zou het concurrenten onmogelijk maken om iets te doen aan de monopoliepositie van het bedrijf in Europa.
Na klachten van concurrenten van Google, kondigde de Commissie op 30 november vorig jaar aan te onderzoeken of het bedrijf zijn machtspositie misbruikt. Enerzijds zou Google bij het oplijsten van de resultaten van zoekopdrachten via zijn zoekmachine concurrenten systematisch benadelen, anderzijds zou het ook knoeien met de gesponsorde links bovenaan zijn webpagina's. De klachten waren onder meer afkomstig van prijsvergelijker Ciao.de, een Duitse dochteronderneming van Microsoft.
YouTube
Nu dient de softwarereus dus ook zelf een klacht in. "We vinden dat het belangrijk is transparant te zijn en informatie te delen over wat we doen en waarom", verduidelijkt Smith in een blogpost. Hij geeft terloops zes voorbeelden van hoe Google aan concurrentievervalsing doet. Zo zouden Bing, de zoekmachine van Microsoft, en de Windows-telefoons systematisch de toegang geweigerd worden tot YouTube, dat in 2006 door Google werd overgenomen.
Niet verrast
De Europese Commissie zegt akte te nemen van de klacht en Google ervan op de hoogte te zullen brengen, "zoals de procedure het voorschrijft". Het onderzoek zelf zit nog in een voorbereidende fase. "Als er een 'case' is, zullen we het laten weten", luidde het deze middag in het Berlaymontgebouw.
Google zelf is "niet verrast" door de klacht. "We zullen onze gesprekken met de Commissie verderzetten en onze zakenmodel uitleggen", reageerde een woordvoerder.
BRON: iHLN
Na klachten van concurrenten van Google, kondigde de Commissie op 30 november vorig jaar aan te onderzoeken of het bedrijf zijn machtspositie misbruikt. Enerzijds zou Google bij het oplijsten van de resultaten van zoekopdrachten via zijn zoekmachine concurrenten systematisch benadelen, anderzijds zou het ook knoeien met de gesponsorde links bovenaan zijn webpagina's. De klachten waren onder meer afkomstig van prijsvergelijker Ciao.de, een Duitse dochteronderneming van Microsoft.
YouTube
Nu dient de softwarereus dus ook zelf een klacht in. "We vinden dat het belangrijk is transparant te zijn en informatie te delen over wat we doen en waarom", verduidelijkt Smith in een blogpost. Hij geeft terloops zes voorbeelden van hoe Google aan concurrentievervalsing doet. Zo zouden Bing, de zoekmachine van Microsoft, en de Windows-telefoons systematisch de toegang geweigerd worden tot YouTube, dat in 2006 door Google werd overgenomen.
Niet verrast
De Europese Commissie zegt akte te nemen van de klacht en Google ervan op de hoogte te zullen brengen, "zoals de procedure het voorschrijft". Het onderzoek zelf zit nog in een voorbereidende fase. "Als er een 'case' is, zullen we het laten weten", luidde het deze middag in het Berlaymontgebouw.
Google zelf is "niet verrast" door de klacht. "We zullen onze gesprekken met de Commissie verderzetten en onze zakenmodel uitleggen", reageerde een woordvoerder.
BRON: iHLN