Browser Firefox spammail(?) ontvangen....

Hallo, onderstaande mail ontvangen, wat mag ik daarvan geloven?

Hello,


This is a friendly email to make you aware that your personal email address is currently visible to the whole internet via Mozilla's Discourse forum. It will show up in Google Search results. The affected email is the one that this email was sent to.


Many users may not be aware that their email address is publicly visible and Mozilla has not done anything about it in the 4 years it has been known, so I've taken this into my own hands to inform you.


What can you do?​


You can update your profile name to be something else (actually, profile name is completely optional, so you can leave it blank if you want).


Steps to update profile name:


  1. If you search for "Mozilla Discourse forum" it should be one of the first results.
  2. Login. (Top-right)
  3. Click on your profile picture at the top right.
  4. Then, click on your username, at the top of the dropdown menu.
  5. Click on the "Preferences" button.
  6. Change the "Name" field, and click "Save Changes".

How did this happen?​


There's a misconfiguration with Mozilla's Discourse forum that when you sign up with your Firefox account, it will by default use your personal email address as your profile's public name.


This is not a new issue, and has been known since 2020. The Mozilla Discourse forum is not actively maintained by Mozilla, so this has yet to be fixed.
ZIE HIERONDER

You are one of 4,630 other users impacted by this privacy issue. It impacts 19% of all forum users, and 28% of new users.


More information:​


There's a Discourse discussion about this problem here: https://discourse.mozilla.org/t/email-is-displayed-by-default-for-the-new-account/92266


If you have connections to Mozilla, please help escalate this issue to the right people. This is a serious and long-standing privacy issue at an organization that should value "Privacy by default".



Sincerely,
@chris
A fellow Mozillian


I am not Mozilla: This is not an official Mozilla email, I do not represent or work for Mozilla. This is an email from a fellow community member spreading awareness of this unaddressed privacy issue.
 
Dat dit spam is ben ik nog niet zo zeker van ... vooral door mijn ervaringen hier.
Het is een blijvende bron van aandacht om te vermijden dat mensen zonder nadenken hun mailadres publiceren op een publiek forum.
Dat is zo bij PCTuts, maar waarschijnlijk ook bij dat Mozilla Discourse forum.

En even rondkijken op die (overigens erg rommelige website) leert me alvast dat het in het verleden zeker het geval was :

1721672315449.png


En in de interface is het dus NOG STEEDS ZO !
Op voorwaarde dat je je mailadres opgenomen/geregistreerd hebt in je account.
Ik ga me niet registreren om te zien welke opties je hebt bij het aanmaken van een account en inschrijven op discussies.
Maar de oplossing is simpel : als je mailadres zichtbaar is in je bijdrage binnen een forum waar je een discussie volgt - tja, dan is het zichtbaar voor anderen.

Verwijder je mailadres en klaar ....
 
Het project wordt niet meer bijgewerkt/ondersteund op Github sedert april 2022 !
Dus alle bug reports van toen staan open en blijven open staan ... niemand doet nog iets voor Mozilla Discourse...

Dus : vernietig je account daar of zet er onzin in en maak je dan uit de voeten.
 
Vertaling :

Hallo,


Dit is een vriendelijke e-mail om je erop te wijzen dat je persoonlijke e-mailadres momenteel zichtbaar is voor het hele internet via Mozilla's Discourse forum. Het wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Het betreffende e-mailadres is het e-mailadres waarnaar deze e-mail is verzonden.
Veel gebruikers zijn zich er niet van bewust dat hun e-mailadres openbaar zichtbaar is en Mozilla heeft er niets aan gedaan in de 4 jaar dat het al bekend is, dus heb ik dit in eigen hand genomen om je te informeren.

Wat kunt u doen?

Je kunt je profielnaam veranderen in iets anders (eigenlijk is de profielnaam volledig optioneel, dus je kunt hem leeg laten als je dat wilt).

Stappen om je profielnaam bij te werken:

Als je zoekt op "Mozilla Discourse forum" zou het een van de eerste resultaten moeten zijn. Inloggen. (Rechtsboven) Klik op je profielfoto rechtsboven. Klik vervolgens op je gebruikersnaam, bovenaan in het dropdownmenu. Klik op de knop "Voorkeuren". Wijzig het veld "Naam" en klik op "Wijzigingen opslaan".

Hoe kan dit gebeuren?

Er is een misconfiguratie met Mozilla's Discourse-forum dat wanneer je je aanmeldt met je Firefox-account, het standaard je persoonlijke e-mailadres gebruikt als de openbare naam van je profiel.

Dit is geen nieuw probleem en is al bekend sinds 2020. Het Mozilla Discourse-forum wordt niet actief onderhouden door Mozilla, dus dit moet nog worden opgelost. ZIE HIERONDER

Je bent een van de 4.630 andere gebruikers die last hebben van dit privacyprobleem. Het heeft gevolgen voor 19% van alle forumgebruikers en 28% van de nieuwe gebruikers.

Meer informatie.

Er is een Discourse discussie over dit probleem hier: https://discourse.mozilla.org/t/email-is-displayed-by-default-for-the-new-account/92266

Als u connecties hebt met Mozilla, help dan alstublieft dit probleem naar de juiste mensen te escaleren. Dit is een ernstig en langdurig privacyprobleem bij een organisatie die waarde zou moeten hechten aan "Privacy by default".


Hoogachtend, @chris Een mede-Mozilliaan


Ik ben Mozilla niet: Dit is geen officiële Mozilla-mail, ik vertegenwoordig of werk niet voor Mozilla. Dit is een e-mail van een medegemeenschapslid dat het bewustzijn van dit onaangepakte privacyprobleem verspreidt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan