Software Excel 2019: negatief getal tonen met -teken

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Elk jaar maak ik aan het einde de balans op van de betaalde vaste lasten in dat jaar, met prognoses voor het volgende jaar. Met deze gegevens kan ik dan de totaal te verwachten en te reserveren maandelijkse uitgaven reserveren voor het nieuwe jaar, gebaseerd op mijn nieuwe prognoses op basis van inflatie, premieverhogingen, gewijzigde abonnementskosten enz. zodat ik nooit voor verrassingen kom te staan.

Dat gaat al 20 jaar uitstekend maar ik deed dat voorheen met Excel 2003. In bepaalde gevallen viel mijn prognose iets te laag uit omdat ik toch ik meer moest betalen dan berekend en dus werd geconfronteerd met een negatief getal. Dat heb ik echter vanaf het begin in de berekeningsformule verwerkt zodat in het Excelschema dan een getal in rood kwam met een - ervoor!

In Excel 2019 dat ik sinds begin jaar gebruik, wordt dit echter niet meer zichtbaar en blijft alleen rood over (negatief, dus) Ondanks aanpassing van de formule hiervoor (in een cel gaan staan, Ctrl+1 indrukken, getal of valuta kiezen en dan negatieve getallen kiezen) wordt het -teken niet getoond.

Heeft iemand de oplossing?
 
Wel in 2016, ik gebruik geen 2019.

celeigenschappen - tabblad getal - valuta - hier staan 4 soorten negatieve getallen.
selecteer welk negatief getal u wenst.
OK
 
Ja, dat is hetzelfde als wat er in 2019 staat. Maar daarmee verandert dus niets... En de formule is nog steeds hetzelfde als in de 2003-versie.
Het is opgelost! Ik heb ontdekt dat sommige getallen in zwart ook een -teken hadden. Die moesten echter net als de andere negatieve, ook rood zijn. Op dat moment heb in de formule dus kennelijk voor de optie in zwart gekozen. In rood gewijzigd en dus alles nu OK.
 
Is dat werkblad gebaseerd op een bestaand Excel voorbeeldmodel ?
Of is het een eigen ontwerp ?

Als u het al jaren gebruikt naar voldoening, moet dat wel goed in elkaar zitten.
Heb al enkele van die budget werkbladen uit Excel vergeleken maar geen naar mijn zin gevonden.
Wellicht hebt u iets in handen dat mijzelf en anderen kan interesseren. Ik ben met versie 365 bezig. Bedankt
 
Nee, al tientallen jaren geleden heb ik zelf een exelformulierindeling gemaakt voor hetgeen wij beiden jaarlijks aan vaste lasten kwijt zijn. Elke regel begint met de naam van de vaste last, dan 12 kolommen voor 12 maanden, in elke horizontale cel vul je op het eind van het jaar telkens alle maandelijkse bankafboekingen in, en met een Sigma-formule totaliseer je dat totaalbedrag. Daarachter een kolom met je prognose hiervoor uit het vorige jaar, dan een kolom met plus en min en dan de laatste kolom met de progose voor het komende jaar. Die plus en min bevat een formule om het verschil tussen die twee kolommen aan te geven.

Ik breid het schema met nog meer onderdelen uit zodat ik zelfs kan zien wat de gemiddelde uitgaven per maand in dat jaar waren en wat op basis van de eigen prognose in het nieuwe jaar de maandlasten worden.

Tot slot. Op basis van dit laatste hebben wij al lang geleden wij de bank opdracht gegeven om maandelijks van elk van ons van zijn eigen privérekening een vast bedrag naar een gezamenlijke rekening over te maken van waaruit al die vaste lasten betaald worden. Dat maandelijks bedrag dekt dus alle vaste jaarkosten: hypotheek, verzekeringen, autobelasting enz. enz.

Nooit geen verrassingen, onrust of paniek over vergeten betalingen voor een heel jaar. Iedereen krijgt altijd op zijn geld en daar hoef ik dan niets meer aan te doen, behalve het opbergen van de ontvangen rekeningen....en op het eind van het jaar kijken of het maandelijkse bedrag voor het komende jaar iets hoger moet worden of lager kan....
En dan na een jaar alle bedragen verwijderen, niet aan de formules komen en het zo leeggemaakte formulier van een nieuw jaartal voorzien.... Dat bedoel ik dus met een optimaal verzorgde financiële huishouding en tegelijk verbaas ik me dan over mensen die helemaal in paniek zijn als hun salaris een dag te laat binnenkomt...Ja, die zijn er genoeg, geloof me! Hoezo verstand van omgaan met geld?

Ik kan je een leeg overzicht tonen hoe dat eruit ziet.
 
Is dat werkblad gebaseerd op een bestaand Excel voorbeeldmodel ?
Of is het een eigen ontwerp ?

Als u het al jaren gebruikt naar voldoening, moet dat wel goed in elkaar zitten.
Heb al enkele van die budget werkbladen uit Excel vergeleken maar geen naar mijn zin gevonden.
Wellicht hebt u iets in handen dat mijzelf en anderen kan interesseren. Ik ben met versie 365 bezig. Bedankt
Dag Merel, Zie mijn post #7
 
Op de valreep van 2020....
Als iemand vragen heeft, dan hoor ik het wel...!
 

Bijlagen

  • BALANS 2020 voorbeeld met formules.xls
    37.5 KB · Weergaven: 110
  • Uitleg excelformulier Vaste Lasten.docx
    14.5 KB · Weergaven: 85
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan