Daar volg ik je niet 100% in eigenlijk, maar ik begrijp je denkwijze ergens wel.
Ik zal men beperkte ervaringen even delen hier. Windows 8 heb ik nog niet mee gewerkt, enkel Windows server 2012, maar de GUI en manier van "werken" is wel min of meer hetzelfde. Microsoft heeft de GUI zo ontworpen dat alles op de voorgrond, of maw dat waar de gebruiker het meeste mee werkt, naar voor gebracht wordt, dmv volgende methoden;
1) De metro style apps (snelle en universele manier van werken op alle platformen - Desktop, Laptop, Tablet, Mobile,....)
2) Een web applications (universele werkmethode daar men geen client app nodig heeft voor de besturing, maw "overal" toegankelijk dmv een Webbrowser (lees IE)
Wilt de geavanceerde gebruiker toch dieper graven, dan moet hij zich naar de "achtergrond" begeven en heeft hij nog steeds de mogelijkheden die al jaren gekend zijn. Wat dit op server niveau vertaald; wil je hardcore configureren, gebruik de PowerShell.
PowerShell is terug de goeie oude commandline methode. Alle server apps van Microsoft kunnen enkel voor de volle 100% geconfigureerd worden dmw PowerShell! Het bedrijf (Microsoft) dat ooit alles mooi in venstertjes wilde gieten, stapt er nu deels vanaf. De GUI schroeft zich de laatste jaren meer en meer terug tot "wat je echt nodig hebt en/of dagelijks gebruikt. De rest verdwijnt in de background. Op Client niveau (Windows 8,....) naar de welgekende menustructuren en tools, en op Server niveau naar de PowerShell... UNIX Style!
Aanvulling;
Moet er echt gekozen worden tussen Metro Style en classic Apps? Dat antwoord is afhankelijk of de software developpers dezelfde manier van denken als Microsoft volgen of .... toch niet. Sommige apps lenen zich ertoe om zich op te splitsen in;
1) het gebruik van een zeer simpele GUI, just what we need
2) een dieper liggende, verborgen, ... "instellingen etc" deel.
En niet te vergeten, Web App! Daar blijft men nog steeds op inspelen. Al blijven daar de technologiëen neerdalen als regen uit een donkere wolk.
HTML 5, Flash, PHP, ASP, ASP.NET, Silverlight, Flex, Rubby on Rails, Java,.... Wie kan dit nog volgen...?!? Wanneer komt er een opper standaard hierin? Komt die er ooit?