Een condensator vervangen op een moederbord of computervoeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een filmpje gevonden met duidelijke uitleg.
Het filmpje gaat in dit geval over een Samsung Syncmaster monitor, maar de werkwijze is bij elk apparaat gelijk. Ook dus bij een computer. Condensatoren zitten in nagenoeg elk elektronisch apparaat.
Het gebeurd te vaak dat een computer of een gedeelte van een computer zoals de voeding vervangen gaat worden terwijl er een héél simpel onderdeel in de vorm van een condensator ( of elektrolytische condensator, afgekort elko) van nog geen euro per stuk defect is gegaan. Een luttel bedrag dus.

Je moet een klein beetje handig zijn met de soldeerbout en misschien een klein beetje durf om zoiets te gaan repareren. De kosten van het onderdeel is het niet, waarschijnlijk zijn de verzendkosten hoger.
Een prijsindicatie van de defecte condensator uit het filmpje: https://www.conrad.nl/p/teapo-ksh47...70-f-25-v-20-x-h-12-mm-x-10-mm-1-stuk-1590554



Nog een filmpje waar je iets aan kunt hebben.

 
Bij moderne hardware zoals computers en schermen komt zoiets niet heel veel voor. Ik heb ooit wel eens weet gehad dat Dell een slechte batch had gebruikt in zen computers. Was eerder een slechte (vooral goedkope) productie waar effectief slechte elco's in gebruikt werden. Ze hebben toen al die moederborden onder garantie moeten inruilen.

Wel komt zoiets meer voor in oudere apparatuur zoals oude versterkers enzo. Daar is het wel eens de moeite om zoiets (eventueel zelfs preventief) te doen. Heb ik alleszins toch gedaan bij mijn versterkers van een 20 jaar oud.
 
Ik heb het niet geteld, maar de laatste 30 jaar ongeveer rond de 40 tot 50 defecte elko's vervangen in verschillende pc's. Vrij recent nog in een Acer pc van een paar jaar oud met een onbekend merk voeding er in en slechte kwaliteit elco's.
 
Wat nog al veel vergeten wordt om te melden is dat je best een tin zuigpompje gebruikt om de gaatjes tin vrij te maken. Een soldeerbout met fijne punt is een must evenals goede tinsoldeer.
 
Tegenwoordig met de loodvrije tin is het wel een hele uitdaging om de bestaande tin te verwijderen, zeker als het 'through hole' zijn... al dikwijls op gevloekt. 3 van de 4 gaatjes gaan dan redelijk, maar dat éne moet toch altijd dicht blijven zitten.
 
Klopt, omdat loodvrije tin een hogere smelttemperatuur heeft zal de bout op max moeten staan. Maar veel soldeerbouten halen deze hogere temperatuur niet en zal het lastig zijn om daar mee te solderen.
Door de hogere temperatuur loop je ook meer risico de componenten te bschadigen.
 
Mengen met wat "oude tin" helpt in veel gevallen. Zie je trouwens ook in het filmpje dat hij last heeft. Dan zie je een nieuwe druppel en plots lukt het dan wél. Ik heb nog een hele bol (dun) oude tinsoldeer. Denk dat ik de rest van mijn dagen er mee kan voldoen. Doe niet zo veel klusjes meer.
 
Als je geen verstand hebt van elektronica moet je niet zomaar iets vervangen.
Op sommige elementen kan 16000 Volt staan als het niet goed ontladen is.
 
Hoogspanning komt niet voor in een pc.
Vroeger in bijvoorbeeld de oude televisietoestellen was een lijntransformator aanwezig die van de aanwezige 220 / 230 volt spanning dus hoogspanning maakte om de beeldbuis te laten werken. Ook in de oude CRT beeldschermen voor een pc zat dus een lijntrafo om hoogspanning te maken. CRT behoren tot het verleden na de komst van de LCD of TFT schermen.
 
Hier staan nog 2 crt schermen een wit en een zwart exemplaar.
Dus die kan ik demonteren om dieven aan de hoogspanning te hangen lol.
 
Microgolfovens is ook een goed voorbeeld. Zit ook een grote condensator in. En die bleeder weerstand heeft daar meestal wel enige tijd voor nodig om die te ontladen. Dus enkel slopen als die al een tijdje van het net ontkoppeld is. Maar in computers ga je die dingen niet terugvinden.
 
Hoogspanning komt niet voor in een pc.
Vroeger in bijvoorbeeld de oude televisietoestellen was een lijntransformator aanwezig die van de aanwezige 220 / 230 volt spanning dus hoogspanning maakte om de beeldbuis te laten werken. Ook in de oude CRT beeldschermen voor een pc zat dus een lijntrafo om hoogspanning te maken. CRT behoren tot het verleden na de komst van de LCD of TFT schermen.
Nee, "echte" hoogspanning (+1000V) komt in een PC niet voor. Maar in de voeding zijn wél spanningen aanwezig van 300 @ 400 Volt GELIJKSPANNING ! Zeker bij een defekte voeding kan deze spanning zéér lang aanwezig blijven. Dus vòòr je zo'n condenstator vervangt, moet je ALTIJD deze eerst even kort te slijten met bijvoorbeld een (geïsoleerde!) schroevendraaier.
 
Geschakelde voedingen, zoals in PC's gaan altijd boven de driehonderd volt, en worden dan via PWM naar lagere voltages gebracht, schakelfrequentie ligt rond de 450Khz, dus als je een geschakelde voeding gaat reviseren, steeds het kleinste elcootje zeker vervangen, het is dat dingetje die de volledige PWM triggert. Meestal door de hoge frekwenties zie je zelfs niet dat die rot is. Wat je best hebt om aan een moderbord te werken, in een antistatische mat. Met polsbandje, om jezelf te aarden. Een goed soldeerstation, die tot 450°C kan verwarmd worden, en ofwel desoldeerstation, of een tin-pomp, maar dat is moeilijk werken, namelijk een moederbord is erg glad. Met zo'n pompje, schuif je van hier naar de achterkant, of soldeerlitse, wat niet goedkoop is. Dan je soldeer, ik gebruik nog steeds loodhoudende, en de meeste van mijn collega's ook, zeker op pc componenten. En dan is de vraag, is de kool, het sop waard om al dat werk te doen? Of je moet hobbyist zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan